|
Visste inte att svärmorstunga kunde blomma men min har nu 3 blommor såg jag i går. Kanske är för den står i en alldeles för liten kruka och glömts bort med vattningen flera gånger i vår, är det månne en sån växct som blommar när den blir rejält misshandlad och kanske tror den ska dö?
Nå nu ska den få blomma klart sen ska den faktistk få omplantering, kan inte vara uns kvar av jord i krukan, är nog bara rötter.
Helén
merlin68
08-07-2012, 10:47
Min svärmorstunga blommar också då och då. Kan bero på som du säger att den står i liten kruka och får lite vatten dessutom...Har du luktat på blommorna, doften är helt underbar?!
Krolliljan
08-07-2012, 10:58
Grattis Mina blommar ibland. Visst är doften underbar. Fast inte i år. Första gången de blommade kom jag in i rummet och kände en härlig doft och då upptäckte jag blommorna.
Ja de luktar verkligen ljuvligt. En glad överraskning
Gröna mormor
09-07-2012, 07:56
Min har också blommat precis! Ja dom doftar ljuvligt, men sen blir det väldigt klibbigt när blommorna vissnar.
Robbanp
09-07-2012, 09:20
Enligt uppgift ska svärmorstungor vara sådana som har han- och honindivider och hanarna är vanligare av någon anledning. Därför kan folk ha mängder av plantor i många år utan att se röken av blommorna. Jag tror mig ha både och för en planta har aldrig blommat men de andra gör emellanåt. Nuvarande blommning började efter omplantering så dåliga förhållanden är inte nödvändiga.
CITAT (HelénE @ 08-07-2012, 11:06)  Visste inte att svärmorstunga kunde blomma men min har nu 3 blommor såg jag i går. Kanske är för den står i en alldeles för liten kruka och glömts bort med vattningen flera gånger i vår, är det månne en sån växct som blommar när den blir rejält misshandlad och kanske tror den ska dö?
Nå nu ska den få blomma klart sen ska den faktistk få omplantering, kan inte vara uns kvar av jord i krukan, är nog bara rötter.
Helén Kan du inte lägga ut en bild på blommorna HelénE?
CITAT (Robbanp @ 09-07-2012, 10:20)  Enligt uppgift ska svärmorstungor vara sådana som har han- och honindivider och hanarna är vanligare av någon anledning. Därför kan folk ha mängder av plantor i många år utan att se röken av blommorna. Jag tror mig ha både och för en planta har aldrig blommat men de andra gör emellanåt. Nuvarande blommning började efter omplantering så dåliga förhållanden är inte nödvändiga.  Hej! Det har jag aldrig tidigare hört talas om. Har du någon källa? Eva
Alexander-VG-zon3
09-07-2012, 20:07
Fast hanplantor borde väl blomma lika bra också,, annars blir det ju inga frön som kan föra arten vidare.
Jag har hållt på med sansevierior i flera år och har aldrig hört talas om hon o hanblommor. Om det funnits sådana så borde jag kännt till det. Det borde vara något av det första man får reda på. Tyvärr är jag rätt okunnig om botanik, annars kunde jag ha argumenterat bättre Svärmorstungans blomning är oförutsägbar. Man vet inte riktigt vad som får den att blomma. Brist på näring kan vara en orsak men lika mycket att plantan blivit tillräckligt stor. Unga plantor blommar inte. Men det kan även vara ändrade förhållanden, mer ljus, mer vatten...... Lukten är starkast på natten, det är då man kan pollinera den. Lyckas man blir det röda bär! Eva
Robbanp
11-07-2012, 18:52
Nej, jag har tyvärr ingen källa. Det var bara någon som fick syn på mina blommande plantor och tvunget ville ha en av dem "eftersom hon själv bara hade hanplantor som inte blommade". Jag tyckte det lät sannolikt eftersom det verkar vara samma exemplar, eller delningar av dem, som blommar lite då och då. Andra exemplar har aldrig blommat. Nu när jag tänker efter undrar jag förvisso om inte alla mina kommer från delning av en enda ursprunglig planta och då faller ju hela resonemanget. Och visst, någon slags blomma borde även hanarna ha. Tänkte inte på det...
Alexander-VG-zon3
11-07-2012, 20:18
Vad jag kan se på nätet har blommorna både hon och han delar på samma blomma, och då är det inte skilda han eller hon plantor.
Läste att vissa är självfertila medan andra pollineras på natten av nattfjärilar om jag fattade rätt.
Har läst massa olika sätt till att få dom att blomma, lite svalka, torka, lite näring m.m. men även ålder. Dock dom man köper är väl sticklingsförökade/delade så då borde inte ålder till blomning spela in.
Min mormors blommande nu när jag var på besök i helgen, och den är VÄLDIGT gammal släktklenod och inte blommat innan vad jag förstod det som. Och min mammas som är ganska ny och ung (ändå haft den ett tag) blommande för några veckor sen. Samma växter som odlas inne åretrunt i ljusa fönster och får vatten då och då. Intressanta växter.
lite offtopic ursäkta evaisa vet du om någon art som finns i mellan östern/Indien ? har läst att det finns tydligen men inte hittat någon art,, skulle vilja ha en art från det området.
offtopic....
Japp, det skall finnas minst tre sorter i Indien, jag har två av dom, sans ebracteata och sans zeylanica. (Ibland säljs vanlig svärmorstunga som zeylanica vilket är fel) Det råder "viss" förvirring om vilka som är vilka..... och en artikel har varit utlovad länge men ännu inte dykt upp....
I Indonesien är det sansevieriafeber..... det växer inga där naturligt men de verkar väldigt populära.
...och just idag la min kamera av....annars hade jag kunnat ta foton av de knoppar som kommit sista veckan :-(
Alexander-VG-zon3
11-07-2012, 21:55
Roligt att se bilder både med blommor och med blad, du har väl en ganska bra samling nu ? har du bilder på dom du skrev upp ?
kollade lite på ebay och vilka priser det är, tror en som sålde från Thailand.
Sökte och hittade två arter Sansevieria roxburghiana Sansevieria Ehrenbergii som jag förstår ska komma från dom områdena. Flesta kommer ju från Afrika.
Googlade på zeylanica men vet inte om det är rätt bilder som syns, tycker allt ser ut som vanlig.
Krolliljan
12-07-2012, 03:48
utslagna knoppar svärmorstunga Knoppar på svärmorstunga Här httade jag bilder på när två av mina sorter blommade en gång.
CITAT (Krolliljan @ 12-07-2012, 04:48)  utslagna knoppar svärmorstunga Knoppar på svärmorstunga Här httade jag bilder på när två av mina sorter blommade en gång. I bakgrunden har du Moonshine, den andra är Futura - båda varianter av trifsciata
Här är de indiska sansevieriorna tagna med mobilkameran....
[attachment=71274:sans_odla_001.jpg]
Sans zeylanica - den får upp till 20 blad per skott, bladen har längsgående fåror
[attachment=71275:sans_odla_003.jpg] sans ebracteata, en liten planta, mer bakåtböjda blad, även de med fåror
Här kommer plantorna med knoppar - tyvärr tagna med mobilen
[attachment=71276:sans_odla_007.jpg]
Sans sp Uganda, den har massor med långa smala blad 40-50 cm långa. Knoppen är bara en vecka gammal och lär bli mycket större.
[attachment=71277:sans_odla_004.jpg]
sans dooneri, wide leaf - en liten planta med mjuka hängande blad. Ett blad hade hängt under fönsterbrädan, kanske är det därför den blomman är så mycket längre.
Alexander-VG-zon3
15-07-2012, 10:27
CITAT (evaisa @ 12-07-2012, 11:09)  Här är de indiska sansevieriorna tagna med mobilkameran....
[attachment=71274:sans_odla_001.jpg]
Sans zeylanica - den får upp till 20 blad per skott, bladen har längsgående fåror [attachment=71275:sans_odla_003.jpg] sans ebracteata, en liten planta, mer bakåtböjda blad, även de med fåror Tack för bilder, roligt att se. Den sista var jätte läcker, hur hög blir ebracteata ?
Flaxss,
Jag vet inte. Nu är bladen 30 långa och plantan 40cm tvärs över. Gissar att den blir betydligt större - om några år.
CITAT (CillaM @ 09-07-2012, 20:16)  Kan du inte lägga ut en bild på blommorna HelénE? Tömde telefonen på bilder i går och kom då på att jag ju glömt att jag skulle lägga in en bild här på blommorna. Så lite sent påkommet (nu har de blommat ut för länge sen). Helén [attachment=72710:DSC00552.JPG] Och nu vet jag inte varför bilden blev åt fel håll, den är stående i min dator. Men klickar man på den så visas den stående. Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|