Decamber
08-07-2012, 11:16
Hej!
Jag ska börja med att säga att jag är totalt ovetande i allt vad gäller trädgårdsarbete, men har som nybliven (nåja, ett år tillbaka) husägare intresset att lära mig.
Så jag tänkte försöka få fart på den ledsna, övergivna komposten som står i ett bortglömt hörn av trädgården.
Komposten, en kallkompost, består av en salig blandning av allt möjligt trädgårdsavfall och nyvuxet ogräs (brännässlor) instängt inom fyra kompostgaller. Den har stått så sedan jag övertog huset för ett år sedan och jag har någon gång då och då lagt på lite ogräsrens, men mestadels har allt trädgårdsavfall åkt i sopsäckar och hamnat på tippen (utan säckarna, så klart).
Eftersom det känns onödigt att åka till tippen med allt avfall, i synnerhet eftersom jag faktiskt har någonting som ska föreställa en kompost, så tänkte jag som sagt försöka skrämma liv i denna. Men det går inte så bra. Jag har läst i detta forum och även artikeln "Kom igång att kompostera!" som nyligen publicerades, men det känns som att jag skulle behöva några handfasta råd med utgångspunkt från min egen särskilda kompost.
Se bifogad bild och ge mig gärna tips på hur jag ska vända denna misär! Bör jag börja om från scratch eller räcker det att möblera om i högen? Finns det något mirakelmedel att ta till? Som sista alternativ får jag väl bjuda över några av de mest välutrustade alfahannarna i umgängeskretsen och brygga en kubik "guldvatten".......
[attachment=71208:Kompost.jpg]
Anna-Karin Lundberg
08-07-2012, 13:41
En egen kompost är lika roligt som en vacker rabatt! Mitt råd är att bygga en ordentlig i trä med minst två fack om vardera en kubik, gärna tre fack. Jag har två och det funkar, men tre hade varit bättre. Nu fyller jag ett fack medans det fulla står och mognar. När det är fullt i det ena facket måste jag lägga ut det mogna fackets jord i rabatterna för att få ett tomt fack att lägga över och samtidigt vända om det färska fackets material. Det flyttas då över till den plats där det mogna låg, så det f'rska får mogna och jag har ett tomt fack att börja fylla igen.
De där gallerväggarna är för veka, det går inte att gräva runt i en sån kompost. Bygg en i trä och lägg över allt i den så ska du se att det tar fart.
Decamber
08-07-2012, 14:23
Tack för ditt svar. OK, så om jag bygger en kompost i trä med två eller tre fack som du skriver, kan jag lägga över allt precis som det är, eller behöver man tänka på något? Jag har läst att man ska lägga på små skikt och inte för mycket varje gång, är det då bättre att jag lägger över lite åt gången?
Hur länge in på året kan man hålla igång en kompost? Är det klokt att klä insidan av facken med cellplast för att isolera, eller är det onödigt?
Och en dum fråga, men vad gör man när komposten blir full med jord och man inte har för avsikt att anlägga en ny rabatt?
Anna-Karin Lundberg
08-07-2012, 15:18
Jag skulle bara lägga över allt med hjälp av en grep och försöka blanda runt lite. Det kommer blandas rätt bra så du behöver nog inte oroa dig.
Jag har inte insidan klädd med något, bara risk att riva sönder när man rotar med grepen. Och jag lägger på kompostmaterial hela vintern, men vintertid blir det ju bara hushållsavfall och rens från kaninhagen, komposten står där hela året och bara väntar på "mat", haha.
Sen när det blir jord så småningom gräver du ned det i rabatterna, du kan lägga ovanpå joden om du vill, maskarna tar hand om det och drar ned i marken. Kompostjord är toppen för trädgården, man lägger ju bara tillbaks det som man tagit därifrån, då som blommor, bär eller vissna blad. Naturens kretslop, helt enkelt!
malcolm
08-07-2012, 16:28
Ursäkta December men jag tycker din "kompost" ser mera ut som en rishög, det där lär aldrig bli någon jord. Alldeles för spretigt och alldelesför stora bitar, bygg en kompost i trä som förelsgits och mal gärna sönder innehället med tex. en kompostkvarn eller klipp i mindre bitar.
Decamber
08-07-2012, 17:55
Haha, du har rätt, Malcolm. Jag var ute och grävde runt lite i den idag och det såg bättre ut än jag trodde - ungefär hälften var jord. Andra hälften, däremot, var som sagt en rishög. Så jag kastade om lite och försökte lägga något lager jord mellan tunnare lager bråte, i väntan på att jag ska bygga en ny inhägnad. Tänkte åka och skaffa några pallkragar, men så såg det så gott ut med en kall öl så det får bli i veckan...
Alltså det funkar i värsta fall med kompostgaller, men man måste ha fler, misnt 3 för en normal trädgård. Den du har nu ska du göra mindre bitar av det stroa riset och sen låta vara. Börja på en ny istället och när den är full så på en ny till, och då är det nog dags att till hösten vända runt det i den första du har. Det kanske går att använda det till våren.
Om brännäslorna slagit rot så måste man antingen rensa bort allt manuellt, vilket kan vara rätt kinkigt, eller så ruskar man och ger dem en omgång round-up...det är ju ändå en hel del tid kvar tills det hela ska användas.
Men kompost i trä med 2-3 fack är att föredra.
Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.