|
bajen01
08-07-2012, 13:33
[attachment=71210:H_ggmispel.JPG]
Så här ser angreppen ut på häggmispelns blad. De ökar i mängd för att sedan resultera i att bladen dör och lossnar i förtid. Vad är det för någonting och vad kan jag göra?
/Martin
CITAT (bajen01 @ 08-07-2012, 14:33)  [attachment=71210:H_ggmispel.JPG]
Så här ser angreppen ut på häggmispelns blad. De ökar i mängd för att sedan resultera i att bladen dör och lossnar i förtid. Vad är det för någonting och vad kan jag göra?
/Martin http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=115973http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=116155Välkommen till klubben :/
bajen01
12-07-2012, 18:52
Ingen rolig klubb att vara medlem i. Eller har ni bra fester? Läste faktiskt de trådarna innan, men det verkade som om ingen visste vad de pratade om och det kom 118 olika förslag på vad det är för angrepp. Kom du fram till vad det är och hjälpte någon behandling?
CITAT (bajen01 @ 12-07-2012, 19:52)  Ingen rolig klubb att vara medlem i. Eller har ni bra fester? Läste faktiskt de trådarna innan, men det verkade som om ingen visste vad de pratade om och det kom 118 olika förslag på vad det är för angrepp. Kom du fram till vad det är och hjälpte någon behandling? Nä ingen höjdare och va med i den inte. Nja var väl ingen som var 100% säker, rost/mjöldagg i någonform var väl det som kom fram. Fick ett recept som jag har testat två gånger nu men det verkar inte hjälpa. Kan kanske bero på att det är försent och göra något åt det när det är så långt gånget som det är.
Hej
Den heter pricksjuka blad, det är svamp sjukdom, och svampen heter Cercospora beticola.
Bekämpning: 1 Ta bort skadad delar och bränna dem. 2 plöja marken på vinter för att svamp sporer inte kan komma igen på växter. 3 Använda svamp bekämpning som innehåller koppar.
obs Du kan googla också på svamp namn (phragmidium mucronatum ). Som är orsak till rost sjudom.
Om ser du att din skadad lika med den här svampen. så kan du bekämpa som vanligt: 11 Ta bort skadad delar och bränna dem. 2 plöja marken på vinter för att svamp sporer inte kan komma igen på växter. 3 Du kan använda svamp bekämpning som (Svavel). Obs Du behöver beskriva bättre dina växter sjukdom bättre. För att tar bra svaret. H.Bassam
CITAT (Bassam @ 13-07-2012, 01:18)  Hej
Den heter pricksjuka blad, det är svamp sjukdom, och svampen heter Cercospora beticola.
Bekämpning: 1 Ta bort skadad delar och bränna dem. 2 plöja marken på vinter för att svamp sporer inte kan komma igen på växter. 3 Använda svamp bekämpning som innehåller koppar. obs Du kan googla också på svamp namn (phragmidium mucronatum ). Som är orsak till rost sjudom.
Om ser du att din skadad lika med den här svampen. så kan du bekämpa som vanligt: 11 Ta bort skadad delar och bränna dem. 2 plöja marken på vinter för att svamp sporer inte kan komma igen på växter. 3 Du kan använda svamp bekämpning som (Svavel). Obs Du behöver beskriva bättre dina växter sjukdom bättre. För att tar bra svaret. H.Bassam Är rätt dålig på att beskriva, är nog bättre om du frågar eller se bilder av så fixar jag det. Är det försent och starta bekämpning nu ? Ser ju rätt eländigt ut med massor av gula, brunprikiga blad just nu.
bajen01
02-08-2012, 11:36
Hej på er!
Gick till lokala handelsträdgården för att köpa rost- svampbekämpningsmedel (vilket det verkar vara). De hade bara något som heter Topas som de inte får sälja längre. Jag fick ett par flaskor och gick loss på häcken. Buskarna/bladen har nu repat sig ordentligt. Fläckarna finns kvar i mindre skala och jag ska ge dom en dusch till. Om rost/svampangreppet kommer tillbaka nästa år ska jag vara snabb med bekämpningen.
Troligen fungerar de flesta medlen mot svamp.
Vad använde du Joz och vad fick du för resultat?
Hej
Det är mycket viktigt för att bekämpa svampen, samla fallande löv på hösten och bränna dem, och sedan plöja marken på vinter för att svamp sporer inte ska gro och ge ny svamp generation nästa år.
H.Bassam
Jempa78
17-06-2013, 10:02
CITAT (bajen01 @ 02-08-2012, 12:36)  Hej på er!
Gick till lokala handelsträdgården för att köpa rost- svampbekämpningsmedel (vilket det verkar vara). De hade bara något som heter Topas som de inte får sälja längre. Jag fick ett par flaskor och gick loss på häcken. Buskarna/bladen har nu repat sig ordentligt. Fläckarna finns kvar i mindre skala och jag ska ge dom en dusch till. Om rost/svampangreppet kommer tillbaka nästa år ska jag vara snabb med bekämpningen.
Troligen fungerar de flesta medlen mot svamp. Hej Bumpar tråden lite då jag har samma problem. Är intresserad av att höra hur det gick sen? Skulle behöva testa något medel typ ovan nämnda Topas.
CITAT (Jempa78 @ 17-06-2013, 11:02)  Hej Bumpar tråden lite då jag har samma problem. Är intresserad av att höra hur det gick sen? Skulle behöva testa något medel typ ovan nämnda Topas. Verkar bli samma problem i år igen. Den senaste veckan har det dykt upp små rostfläckar på bladen nästan överallt. Så nu är det bara och vänta på att dom blir gula och rammlar av. Testade att lägga på benmjöl och hönsgödsel i våras, men det verkade inte ha hjälpt.
Jempa78
23-06-2013, 18:36
Ja tråkigt är det verkligen. Kommer alla blad att ramla av eller hur blir det? Verkar ju inte vara mjöldagg, känns mer som rost av nåt slag. Binab TF WPKan det vara nåt för häggmispel kanske?
CITAT (Jempa78 @ 23-06-2013, 19:36)  Ja tråkigt är det verkligen. Kommer alla blad att ramla av eller hur blir det? Verkar ju inte vara mjöldagg, känns mer som rost av nåt slag. Binab TF WPKan det vara nåt för häggmispel kanske? Jo det verkar rimmligt att det skulle vara något sådant. Nej det är inte alla blad som rammlar av, men många brukar det bli. Kan man dra på sån där Binab TF WP utan att skada växte om det nu inte skulle vara nån svamp sjukdom ? edit : Vart kan man köpa Binab TF WP i Stockholms trakten ?
Jempa78
23-06-2013, 20:12
Själv har jag dragit på Kumulus DF en omgång för några dar sen men vet inte än om det hjälper. Vår häck satte vi förra våren. Vet inte någon butik där man kan köpa Binab, men sidan jag länkade till köper Binab härifrån: BiobasiqKanske man kan kontakta dom och be dom skicka? Och här verkar man kunna köpa Binab: Floralinnea
CITAT (Jempa78 @ 23-06-2013, 21:12)  Själv har jag dragit på Kumulus DF en omgång för några dar sen men vet inte än om det hjälper. Vår häck satte vi förra våren. Vet inte någon butik där man kan köpa Binab, men sidan jag länkade till köper Binab härifrån: BiobasiqKanske man kan kontakta dom och be dom skicka? Och här verkar man kunna köpa Binab: FloralinneaKumulus har jag för mig att det var jag provade förra året, märkte ingen större skillnad alls. Men den här Binab verkar det ju vara mer drag i. Vill helst köpa direkt. Brukar ju ta evigheter och skicka efter, men man kanske får göra det nu. Har en del skadeangrepp från ohyra också, men det verkar inte vara relaterat med dom bruna fläckarna ?
Jempa78
23-06-2013, 20:35
Vi har också små angrepp från ohyra men tror inte det är något problem alls jämfört med rosten. Binab är nog värt att prova faktist
CITAT (Jempa78 @ 23-06-2013, 21:35)  Vi har också små angrepp från ohyra men tror inte det är något problem alls jämfört med rosten. Binab är nog värt att prova faktist  Läste ju det här www.odla.nu/fragor-svar/s/svampsjukdomar/angripen-haggmispel "Det kan vara filtrost, en rostsvamp som ibland går på häggmispel." Det verkar ju stämma överens också. Så vad ska man välja nu då ?
Jempa78
23-06-2013, 21:54
Rekommenderas svavel (Kumulus) mot filtrost men det hade du ju testat. Skadar inte att prova Binab som ju verkar funka mot flera svampsorter?
CITAT (Jempa78 @ 23-06-2013, 22:54)  Rekommenderas svavel (Kumulus) mot filtrost men det hade du ju testat. Skadar inte att prova Binab som ju verkar funka mot flera svampsorter? Jo det är lite så jag tänker nu. Får nog ta och beställa hem lite Binab.
Jempa78
23-06-2013, 22:24
Jag ska med testa men måste vänta efter att ha kört Kumulus. Fortsätt gärna att skriva här i tråden när du kör igång med Binab?
CITAT (Jempa78 @ 23-06-2013, 23:24)  Jag ska med testa men måste vänta efter att ha kört Kumulus. Fortsätt gärna att skriva här i tråden när du kör igång med Binab?  Ska försöka, måste få iväg en beställning bara
Nu har jag snackat med dom som säljer Binab och det var inte alls säkert på att det skulle hjälpa. Det finns risk att det kan vara Mjöldagg som inte går att få bort. http://borastradgardssallskap.se/vaxtskydd...-lis-pettersson"Det finns dock vissa mjöldaggsorter som struntar i om det är torrt eller fuktigt. De övervintrar i knopparna på växten och då hjälper det inte att skära ner växten och låta den börja om från början – infektionen av mjöldagg finns redan i de nya skotten. De plantorna kan man bara elda upp – eller låta dem leva med mjöldaggen och riskera att svampen sprids till andra växter av samma art." Dom senaste dagarna så har fläckarna spridigt sig över hela häcken. [attachment=77107:IMG_0172r.jpg]
Jempa78
25-06-2013, 22:24
Kan nog vara värt att prova svavel igen (Kumulus DF)
Man kan behöva köra flera ggr, ska tydligen vara bra i förebyggande med innan knopparna slår ut precis.
Hur gjorde du när du använde Kumulus?
CITAT (Jempa78 @ 25-06-2013, 23:24)  Kan nog vara värt att prova svavel igen (Kumulus DF)
Man kan behöva köra flera ggr, ska tydligen vara bra i förebyggande med innan knopparna slår ut precis.
Hur gjorde du när du använde Kumulus? Körde 3 omgångar men det blev ingen skillnad alls. Men man kanske måste göra det innan det slagit ut ?
Jempa78
25-06-2013, 23:30
CITAT (joz @ 26-06-2013, 00:08)  Men man kanske måste göra det innan det slagit ut ? Ja det verkar som ju tidigare desto bättre. Gärna tidig vår vid knoppsprickning eller vid första tecken på att det är på gång vad jag kan förstå.
CITAT (Jempa78 @ 26-06-2013, 00:30)  Ja det verkar som ju tidigare desto bättre. Gärna tidig vår vid knoppsprickning eller vid första tecken på att det är på gång vad jag kan förstå. Då är det kört för iår då. Men tänk om det är den typ av sjukdom där man inte kan göra något då ?
Jempa78
26-06-2013, 20:19
Mjöldagg gynnas av kväve i gödsel har jag läst med. Medan kalium och fosfor är bättre mot mjöldagg.
Men i allra värsta fall får man väl byta häck..
CITAT (Jempa78 @ 26-06-2013, 21:19)  Mjöldagg gynnas av kväve i gödsel har jag läst med. Medan kalium och fosfor är bättre mot mjöldagg.
Men i allra värsta fall får man väl byta häck.. Inte så kul när den är ~7 år gammal. Den är ju över 2½ meter hög just nu. Skulle behöva någon som vet vad exakt den är drabbad av innan jag överväger att byta den. Hur illa ställt är det med din mispel nu då ?
Jempa78
26-06-2013, 21:53
Massa gula löv som faller av och det stinker KumulusDF... Men det kommer gröna löv fortfarande iaf om man ska vara lite positiv. Men om din är så hög och etablerad så skulle jag inte oroa mig för mycket, vår är bara sen förra våren. Är din hyfsat tät då trots prickiga blad som faller?
CITAT (Jempa78 @ 26-06-2013, 22:53)  Massa gula löv som faller av och det stinker KumulusDF... Men det kommer gröna löv fortfarande iaf om man ska vara lite positiv. Men om din är så hög och etablerad så skulle jag inte oroa mig för mycket, vår är bara sen förra våren. Är din hyfsat tät då trots prickiga blad som faller? Den är väldigt fin framtill efter midsommar. Då börjas det med fläckiga blad som senare faller av. Allt efter bladen faller av så blir den ju glesare och glesare. Tycker det är lite underligt att det ska vara så svårt och få reda på vad det är för fel, det är väl en 5-6 st på forumet som har samma problem nu.
Jempa78
27-06-2013, 17:28
Ska du inte prova Binab då? Kan ju inte skada menar jag, allt är värt att prova. Det funkar oxå bäst i förebyggande och biter ju på flera svampar.
Skulle inte det funka så kan du ju väldigt tidigt dra på med svavel.
Plus att undvika kväve!
CITAT (Jempa78 @ 27-06-2013, 18:28)  Ska du inte prova Binab då? Kan ju inte skada menar jag, allt är värt att prova. Det funkar oxå bäst i förebyggande och biter ju på flera svampar.
Skulle inte det funka så kan du ju väldigt tidigt dra på med svavel.
Plus att undvika kväve! Ett år så körde jag helt utan gödning, men det blev ingen skillnad. Det är väl ingen mening att testa Binab i år ? Det har ju redan slagit ut för fult.
Jempa78
28-06-2013, 10:39
Verkar som många "behandlingar" fungerar bäst i förebyggande, men skadar ju inte att prova nu heller eftersom det inte är så dyrt?
CITAT (Jempa78 @ 28-06-2013, 11:39)  Verkar som många "behandlingar" fungerar bäst i förebyggande, men skadar ju inte att prova nu heller eftersom det inte är så dyrt? Nä ifs, får väl ta och beställa hem lite Binab. Kör du på med Kummelus nu, har det gett något resultat alls ? Jag kör på en vattenkur nu, låter droppslangen ligga på 3-4 timmar varje dag. Är inne på fjärde dagen nu. Tycker mig märka vissa förbättringar Försökte hitta några bilder på när häcken inte är drabbad av det här, men hittar bara bilder på fläckiga och gula blad
Jempa78
28-06-2013, 14:52
Japp jag kör Kumulus nu, hade på rejält överallt så kan inte testa Binab just nu. Ja droppslang kan ju vara bra, jag har bara stödvattnat för hand och då blir det ju på bladen med vilket kanske gynnar det dåliga?
Växten är säkert känsligare i etableringsfasen som tar några år kan jag tänka mig.
Vad kör du för typ av droppslang då?
CITAT (Jempa78 @ 28-06-2013, 15:52)  Japp jag kör Kumulus nu, hade på rejält överallt så kan inte testa Binab just nu. Ja droppslang kan ju vara bra, jag har bara stödvattnat för hand och då blir det ju på bladen med vilket kanske gynnar det dåliga?
Växten är säkert känsligare i etableringsfasen som tar några år kan jag tänka mig.
Vad kör du för typ av droppslang då? www.bygghemma.se/utomhus/tradgard/bevattning-och-pumpar/vattenspridare/droppslang-gardena-ovan-jord-med-tryckutjamnare-50-m/p-216416 Köpte min på Plantagen för 499:- vill jag minnas. Vet inte om det påverkar bladen om man vattnar dom. Borde väl inte göra det ?
Jempa78
30-06-2013, 08:10
Har läst nånstans att man kan undvika att vattna bladen.
Kul iaf att ditt vattnande ger lite resultat? Blir en sån droppslang nästa säsong för mig.
CITAT (Jempa78 @ 30-06-2013, 09:10)  Har läst nånstans att man kan undvika att vattna bladen.
Kul iaf att ditt vattnande ger lite resultat? Blir en sån droppslang nästa säsong för mig. Har skaffat en Binab nu. Inväntar regn så ska jag köra på en omgång.
Jempa78
01-07-2013, 22:16
Ja det är bara att prova, är ju inget som tar skada iaf
CITAT (Jempa78 @ 01-07-2013, 23:16)  Ja det är bara att prova, är ju inget som tar skada iaf Yep, väntar på regn fortfarande  Du har inga bilder på din mispel ?
Jempa78
05-07-2013, 17:55
Nä, inga bilder förutom när den var nyplanterad. (Pinnar) Ska köra en omgång Kumulus till när solen inte gassar, tyckte det kanske hjälper lite lite. Men massa blad försvann tyvärr.
CITAT (Jempa78 @ 05-07-2013, 18:55)  Nä, inga bilder förutom när den var nyplanterad. (Pinnar) Ska köra en omgång Kumulus till när solen inte gassar, tyckte det kanske hjälper lite lite. Men massa blad försvann tyvärr. Väntar fortfarande på regn här. Hur har du det med vattningen då ? Står dom torrt, mycket träd runtomkring ?
Jempa78
09-07-2013, 10:27
Jag har köpt Gardenas fuktslang på 15m nu som verkar funka bra. Har 2 st så blir ju 30 m som man slipper vattna för hand. Vattentrycket räcker inte riktigt till för bägge om jag kopplar ihop dom men jag tar en i taget. Resten vattnar jag för hand men jag slipper den tråkigaste sträckan som är sluttande.
CITAT (Jempa78 @ 09-07-2013, 11:27)  Jag har köpt Gardenas fuktslang på 15m nu som verkar funka bra. Har 2 st så blir ju 30 m som man slipper vattna för hand. Vattentrycket räcker inte riktigt till för bägge om jag kopplar ihop dom men jag tar en i taget. Resten vattnar jag för hand men jag slipper den tråkigaste sträckan som är sluttande. Har du märkt någon förbättring sen du började vattna ? Kom äntligen lite regn här, så jag har sprayat på Binab nu. Vet inte hur länge det kan tänkas ta innan det börjar verka, men jag återkommer med resultat.
Jempa78
10-07-2013, 17:38
Har bara vattnat några timmar än så länge, antar att det tar lång tid innan man ser resultat. Ska testa mer kumulus med som sagt men har ju bara varit sol så det har inte gått.
CITAT (Jempa78 @ 10-07-2013, 18:38)  Har bara vattnat några timmar än så länge, antar att det tar lång tid innan man ser resultat. Ska testa mer kumulus med som sagt men har ju bara varit sol så det har inte gått. Har inte märkt av nån större effekt av Binab behandlingen. Det har iaf inte blivit sämre. har du bruna fläckar/gulnande blad på alla plantor eller är det vissa som är mer drabbade ? Upplever det att plantorna som utsätts för mest sol är värst drabbade. Så teorin om att det har med vattning att göra kanske stämmer.
Jempa78
17-07-2013, 09:50
Nu har jag inga gulnande blad, en del har bruna fläckar men verkar inte vara nån fara. Testade att köra blandning på mjölk-vatten-bakpulver-såpa, verkar hjälpa mot dagg. Bladen som föll är ju inget att göra åt men tillväxten verkar okej.
CITAT (Jempa78 @ 17-07-2013, 10:50)  Nu har jag inga gulnande blad, en del har bruna fläckar men verkar inte vara nån fara. Testade att köra blandning på mjölk-vatten-bakpulver-såpa, verkar hjälpa mot dagg. Bladen som föll är ju inget att göra åt men tillväxten verkar okej. Hur många omgångar körde du med såpan ?
Jempa78
17-07-2013, 23:51
Har kört 2 ggr. Ska köpa en bra tryckspruta som tar 5-7 liter så blir det inte ens jobbigt att köra en dusch ibland. Nu har jag använt en mindre ganska kass spruta jag hade sen gammalt.
CITAT (Jempa78 @ 18-07-2013, 00:51)  Har kört 2 ggr. Ska köpa en bra tryckspruta som tar 5-7 liter så blir det inte ens jobbigt att köra en dusch ibland. Nu har jag använt en mindre ganska kass spruta jag hade sen gammalt. Undrar om det förstör Binab behandlingen om man börjar bekämpa med Kummelus nu. Sen läste jag att man skulle ha i lite såpa när man blandade Binab med vatten, det missade ju jag
Hej Man behöver inte blanda bekämpning medel med såpa eller andra material. kanske ska bli Interaktion mellan dem, och på slutet får vi farligt material för oss.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|