Hej!
Något har hänt med våra äppelträd. Träden stod på tomten när vi köpte vårt sommarhus för tre år sedan. De vi köpte huset av hade planterat träden, men de kom inte ihåg vad det var för sorts träd de satt... Träden borde vara ca. 12-15 år gamla, gissar jag. De var inte beskurna, och de var mycket "trassliga" med grenar som växte i kors över varandra i hela kronan. Jag har beskurit träden i två omgångar, båda gångerna i september. Jag tror att jag varit rätt så försiktig, men det är svårt att säga eftersom jag är novis inom trädbeskärning... Jag kan nog varit lite ivrig att få bort röran, särskilt andra omgången dvs. i sensomras/höstas...
Nu har något hänt. Träden grönskade nu i våras och bar en del blommor, men färre än året innan och nu ser det ut som att bladen ruttnar/torkar ut/dör...Det ena trädet ser betydligt värre ut än det andra. Halva trädet ser dött ut, men grenarna i sig ser ok ut. Det är egentligen bara bladverket som ser riktigt illa ut. Det träd som ser värst drabbat ut har lite rostfärgad bark längst ned, annars ser barken ok ut tror jag. Det rostfärgade vet jag inte om det är något nytt för i år, jag studerade inte barken förra året eftersom träden då både blommade, grönskade och gav frukt...
Jag skickar med några bilder på bladen och hoppas att det kan säga något. Tacksam för någon form av förklaring, samt tips och råd på hur jag skall ta mig an detta. Vill gärna rädda träden!!
[attachment=71212:_ppeltr_d.jpg]
[attachment=71213:_ppeltr_d1.jpg]
[attachment=71214:_ppeltr_d2.jpg]
[attachment=71215:_ppeltr_d3.jpg]