Bjarka93
Hej!
Något har hänt med våra äppelträd. Träden stod på tomten när vi köpte vårt sommarhus för tre år sedan. De vi köpte huset av hade planterat träden, men de kom inte ihåg vad det var för sorts träd de satt... Träden borde vara ca. 12-15 år gamla, gissar jag. De var inte beskurna, och de var mycket "trassliga" med grenar som växte i kors över varandra i hela kronan. Jag har beskurit träden i två omgångar, båda gångerna i september. Jag tror att jag varit rätt så försiktig, men det är svårt att säga eftersom jag är novis inom trädbeskärning... Jag kan nog varit lite ivrig att få bort röran, särskilt andra omgången dvs. i sensomras/höstas...
Nu har något hänt. Träden grönskade nu i våras och bar en del blommor, men färre än året innan och nu ser det ut som att bladen ruttnar/torkar ut/dör...Det ena trädet ser betydligt värre ut än det andra. Halva trädet ser dött ut, men grenarna i sig ser ok ut. Det är egentligen bara bladverket som ser riktigt illa ut. Det träd som ser värst drabbat ut har lite rostfärgad bark längst ned, annars ser barken ok ut tror jag. Det rostfärgade vet jag inte om det är något nytt för i år, jag studerade inte barken förra året eftersom träden då både blommade, grönskade och gav frukt...
Jag skickar med några bilder på bladen och hoppas att det kan säga något. Tacksam för någon form av förklaring, samt tips och råd på hur jag skall ta mig an detta. Vill gärna rädda träden!!
[attachment=71212:_ppeltr_d.jpg]
[attachment=71213:_ppeltr_d1.jpg]
[attachment=71214:_ppeltr_d2.jpg]
[attachment=71215:_ppeltr_d3.jpg]
Bassam
Hej

Det är svamp sjukdom. detta kallas brun röta.
och svampen heter (Monilla), svampen har olika sorter
Som Monilla laxa.
Bekämpa:
1 Svampen sover i skadar delar under vinter så vi behöver borta dem och bränna dem.
2Vi ska plöja marken på vinter för att kvar skadar delar ska lägga under jorden så svampen kan inte bygga nya generationen.

3 Du kan använda bekämpning material som innehåller koppar.

H.Bassam
Bjarka93
Hej Bassam,

tack för ditt svar.

Jag har nu tittat på andra bilder och beskrivningar av Monilla på nätet, och det ser ju ut att stämma. Om jag förstår det rätt så finns det olika sorters Monilla och det som verkar stämma mest för våra träd är den sort som angriper blomklasarna först. Eventuellt så var även några frukter angripna redan i höstas...

Förstår jag dig rätt i att jag nu måste ta bort alla skadade delar på trädet? Skall jag då ta bort hela grenarna? Det är ju en hel del grönt även på de grenar där några blad är angripna... och tar jag bort alla grenar där det finns någon form av angrepp så blir det inte så mycket kvar av trädet... Men jag kanske måste göra så, dvs. att det inte räcker att bara ta bort de angripna bladen?

Vad menar du med att jag måste plöja under trädet? Plöja upp hela marken? Och när skall man använda bekämpningsmedel, om jag nu måste det??

kerstinbern
"Bekämpas genom att angripna grenar och sporrar skärs bort en bit in på frisk ved, innan svampen har hunnit sprida sig långt ner i vävnaden"

http://www.slu.se/Documents/externwebben/l...32_utskrift.pdf

Så skär en bit in på frisk ved.
Cilla
Jag tycker också att det ser ut som Monilia laxa, eller blom- och grentorka som det heter på svenska.

Oavsett hur det kommer att se ut i träden så måste grenarna bort och skäras som beskrivits, en liten bit intill levande ved. Ju snabbare desto bättre. Bränn grenarna.

Besprutning i hemmaträdgårdar är inte första åtgärden. Äppleträd klarar ofta denna rätt bra om man skära bort och är snabb att skära nästa säsong om det återuppstår.

Den andra åtgärden är att också plocka bort de frukter som ev angrips i sommar, dvs de som får monilia fructigena, fruktmögel. Och att se till att inga svarta skrumpade frukter sitter kvar under vintern efter bladfall (man kan ofta slå bort dem med en pinne). Denna svamp övervintrar på frukterna.

Vad är det fråga om för sort?

Bjarka93
Tack för svar! Hur får träden den här monilia laxa? Är det något jag har gjort, eller vad kan det bero på?
@ Cilla; tack för utförligt svar. Tyvärr vet jag inget om sort... När jag frågade förra ägaren så så hon: "det är röda äpplen" :-)
Spelar det någon roll? Är olika sorter olika känsliga?
Som ni märker är jag novis, men jag vill gärna lära mig :-)
kerstinbern
Det finns svampsporer överallt i luften. När det gäller fruktmögel, så varierar det enormt mellan olika äppelsorter, för en del sorter t ex olika astrakansorter kan i princip 100% angripas av monilia när frukterna är mogna, så man har bara ett par veckor på sig att äta dem.

När det gäller monilia i grenspetsarna så brukar det bero på väderleken i samband med blomningen, man ser det oftast på körsbär, och vissa år kan det vara mycket omfattande. Även det är sortberoende.
Cilla
Hej Bjarka 93,
Jag frågade om sort för att lära mig och samla ytterligare ett exempel på när (kanske, i ditt fall) Monilia laxa och M. fructigena drabbar samma träd.

Fruktmögel, alltså den svamp som skapar vackra runda prickmönster på äpplena (och som förstör frukten) är mycket sortberoende. Med vissa plommon- och äppelsorter är det lika tillhörande som annat kring sorten. Träden har det, bara mer eller mindre. Och man minskar det genom att ta bort angripna frukter och itne låta svarta fruktmumier sitta kvar över vintern. Svampen är smart - den skadar mekanismen som får trädet att släppa äpplet till marken. Svampen sprids mycket lättare om den får sitta kvar på frukten i äpplet. Fantastiska värld! :-)

Med blom- och grentorka har jag större kunskap på körsbär än äpple. Den är vanlig på vissa surkörsbärssorter och den skapar så småningom det är japanska utseendet hos träden, med kala grenar och en plym av blad bara i topparna (det är fjolårsknopparna som drabbas). Vuxna körsbär kan leva länge med den, och om man accepterar mindre bärsättning kan man ta fördelarna med ett glesare, mer ljusgenomsläppligt träd som inte växer så mycket...

Även på äpple är den sortbenägen, dvs vissa sorter är mer känsliga. Det är nog ingenting man gör som leder in det vad jag vet, svampsporer finns som kerstinb skriver överallt.

Däremot undrar jag om blom- och grentorkan oftare drabbar samma sorter som drabbas av fruktmögel. Och om det sker med samma invidider, dvs om du har mycket fruktmögel i dina frukter. Har du svarta, skrumpnande frukter som sitter kvar trädet elelr minns du sådana från i vintras?

Därav frågan om sort!

CITAT (Bjarka93 @ 08-07-2012, 20:15) *
Det träd som ser värst drabbat ut har lite rostfärgad bark längst ned, annars ser barken ok ut tror jag. Det rostfärgade vet jag inte om det är något nytt för i år, jag studerade inte barken förra året eftersom träden då både blommade, grönskade och gav frukt...

Detta låter som en alg som är vanlig på äppelträd. Ingen fara alls. Mycket vacker när den vissa perioder blir illröd, särskilt i regn.

CITAT (Bjarka93 @ 08-07-2012, 20:15) *
Det träd som ser värst drabbat ut har lite rostfärgad bark längst ned, annars ser barken ok ut tror jag. Det rostfärgade vet jag inte om det är något nytt för i år, jag studerade inte barken förra året eftersom träden då både blommade, grönskade och gav frukt...

Detta låter som en alg som är vanlig på äppelträd. Ingen fara alls. Mycket vacker när den vissa perioder blir illröd, särskilt i regn!

Bara att njuta av artrikendomen i din trädgård...
Bassam
Hej

1 Klippa och bränna skadade delar för att den bär svampsporer som de flyttar sjukdom till nästa år och smita andra växter.

2 Plöja marken under vinter tid flera gångar för att skadad delar som står på marken och har svampsporer ska bli under jord så svampsporer kan inte gro eller flytta till friska delar och till andra växter.

3 Men när man kan spreja dem, man kan spreja dem två gångar:
A under blom tiden.
B när blir frukt 2/3 från sin volym.

Obs:

Jag vet att det är jobbigt, men om man gör det för din älskade träd, då vinner man:
A att sitt träd blir frisk och man kan lära sig hur man bekämpar svamp sjukdom.

B om man inte bekämpar, du trädet kan inte vila så träd blir svag mot frost och ska få frost skada och blir mycket sämre.
H.Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon