Full version: Vilket ogräs?
plantanochknölen
Jag har fått in ett enormt livskraftigt ogräs som sprider sig ENORMT. Vad heter det och hur bekämpar man det i gräsmattan?
Gossen Ruda
Trampnarv. Ett ELÄNDE. Du har den snart över hela tomten. I gräsmattan? Tja, Stroller Combi lär nog fungera. Kanske även hårdgödsling och kortklippning några år.
plantanochknölen
Du har rätt. Helt otroligt. Har en sluttning som jag satt några tusen skott av murgröna men den har svårt att klara konkurrensen och utvecklas dåligt. Högg upp några tover för att planter i och mattan av ogräset var 4 cm tjockt! Sprider sig enormt och finns i mängd mellan alla marktegel och plattor, men där tar ättikan den fint. Jag har försökt att dra upp det men det sitter som berget. Undrar varifrån det kommit? Har ett sommarhus en tio mil bort och där är det också. Jag har aldrig haft det innan så man misstänker toppdressing eller andra säckprodukter.
Gossen Ruda
Tror den är ettårig eller något sådant men fröspridningen är enorm. Den kan följa med sittande under skosulorna. Roundup tar den också men det kan man inte använda överallt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon