sofiaq
Hej,

Jag har äntligen fått ett växthus, och håller nu på att lägga golvet. Sen kommer mina tomater att få flytta in därinne, och jag sitter och tittar på olika bevattningssystem.

Hur mycket vatten bör man vattna en tomatplanta med/dygn? Är det bästa att sätta en timer så att den får kontinuerligt under dygnet, eller vattna endast under till exempel förmiddagen?

Vänliga hälsningar,
Sofia
RibesRubusVitis
Mina tomater i växthuset får vatten vartannat dygn, högst. När de har blivit ännu större får det kanske bli oftare. Eftersom man ändå måste ha rejält mycket jord (kogödsel), fördelas vattnet så att plantan tar till sig kontinuerligt. Det går inte att ange någon mängd i liter; man ser ju om bladen slokar, och känner om jorden är torr. (Däremot får de inte omväxlande torka ut och sedan övervattnas, för då spricker tomaterna lätt.)
Ally
För mina tomater i markbädd, vattnar jag just nu en hel 10-liters kanna vartannat eller 3:e dag, beroende på vädret. Tanken är att vattnet ska gå djupt så att rötterna söker sig ner, och jag vattnar igen när ytan är torr.
Förra året, för tomaterna i kruka (20-liter, varav 3-liter vattenreservoar) tror jag att jag vattnade mindre... kommer inte riktigt ihåg, och har inga i år än så länge.

Det finns bevattningssystem med timer, min gissning är att det är inte bra att vattna dygnet runt, dvs ingen vatten sent på eftermiddag och natten.

Jag har precis köpt en solcellsdriven system som då funkar bara på dagtid, sök på "irrigatia" på nätet :-)
sofiaq
CITAT (Ally @ 10-07-2012, 23:13) *
Jag har precis köpt en solcellsdriven system som då funkar bara på dagtid, sök på "irrigatia" på nätet :-)

Hej,

Vad intressant, jag satt faktiskt så sent som häromdagen och tittade på just det systemet, Ally. Hur länge har du haft det? Hur tycker du att det fungerar? Mycket intressant! Har du växthus också? Var har du fäst själva panelen?
Najsan
Jag hade precis samma funderingar som du. Har nu provat mig fram och så här funkar det hemma hos mig:

Tomater och gurkor får ungefär lika mycket vatten, gurkorna något mer. Då mitt system är ett hemmabygge i ordets rätta bemärkelse och bygger på självtryck från en tank och inte från vattenslangen kan jag inte ställa in hur många liter som ska ges på ett dygn, men antal droppar kan ju ses och mätas.

Tomaterna står i bäddar och där delar två plantor på ett droppställe som droppar en droppe per sekund. det ger 4320 ml på ett dygn (20dr/ml). Alltså drygt 2 l per planta och dygn när tomaterna producerar som mest. Då har de alltid tillgång till vatten och jordytan är torr så avdunstningen därifrån är minimal eftersom varje droppe hinner ner i jorden innan nästa kommer.

Jag gör ingen skillnad på dag och natt och ingen skillnad på varma och kalla dagar. En viss variation blir det då det droppar något långsammare när nivån i tanken sjunker, men den variationen är troligtvis försumbar, men det beror naturligtvis på jordvolymen också.

På det här viset har jag automatisk bevattning i växthuset även om vattnet är avstängt i huset och vi är bortresta. Problemet med spruckna tomater har helt upphört och varken tomater eller gurkor klagar längre på dålig vattentillgång.

Jag vattnar även mina druvor, physalis, kiwano, luffa och kiwi på detta vis, och de verkar tycka att det blev ett lyft, men jag var ganska dålig på att vattna innan...

Hur löste du det tillslut?

CITAT (sofiaq @ 09-07-2012, 12:50) *
Hej,

Jag har äntligen fått ett växthus, och håller nu på att lägga golvet. Sen kommer mina tomater att få flytta in därinne, och jag sitter och tittar på olika bevattningssystem.

Hur mycket vatten bör man vattna en tomatplanta med/dygn? Är det bästa att sätta en timer så att den får kontinuerligt under dygnet, eller vattna endast under till exempel förmiddagen?

Vänliga hälsningar,
Sofia
Greenroomer
Ett litet tips om du skall odla tomaterna i krukor eller ämbar. Se till att få ordentlig dränering i krukorna så att överloppsvatten enkelt sipprar ut. Det kan särskilt behövas när man trimmar in bevattningsanläggningen eller om man är osäker på vattenmängd. Jag gjorde själv misstaget som nybörjare att vattna för mycket i kombination med för dålig dränering. Det ledde till en massa bekymmer eftersom det tog tid förrän jag märkte att rötterna badade i vatten. Ytan var torr men botten var våt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon