Jag hade precis samma funderingar som du. Har nu provat mig fram och så här funkar det hemma hos mig:
Tomater och gurkor får ungefär lika mycket vatten, gurkorna något mer. Då mitt system är ett hemmabygge i ordets rätta bemärkelse och bygger på självtryck från en tank och inte från vattenslangen kan jag inte ställa in hur många liter som ska ges på ett dygn, men antal droppar kan ju ses och mätas.
Tomaterna står i bäddar och där delar två plantor på ett droppställe som droppar en droppe per sekund. det ger 4320 ml på ett dygn (20dr/ml). Alltså drygt 2 l per planta och dygn när tomaterna producerar som mest. Då har de alltid tillgång till vatten och jordytan är torr så avdunstningen därifrån är minimal eftersom varje droppe hinner ner i jorden innan nästa kommer.
Jag gör ingen skillnad på dag och natt och ingen skillnad på varma och kalla dagar. En viss variation blir det då det droppar något långsammare när nivån i tanken sjunker, men den variationen är troligtvis försumbar, men det beror naturligtvis på jordvolymen också.
På det här viset har jag automatisk bevattning i växthuset även om vattnet är avstängt i huset och vi är bortresta. Problemet med spruckna tomater har helt upphört och varken tomater eller gurkor klagar längre på dålig vattentillgång.
Jag vattnar även mina druvor, physalis, kiwano, luffa och kiwi på detta vis, och de verkar tycka att det blev ett lyft, men jag var ganska dålig på att vattna innan...
Hur löste du det tillslut?
CITAT (sofiaq @ 09-07-2012, 12:50)

Hej,
Jag har äntligen fått ett växthus, och håller nu på att lägga golvet. Sen kommer mina tomater att få flytta in därinne, och jag sitter och tittar på olika bevattningssystem.
Hur mycket vatten bör man vattna en tomatplanta med/dygn? Är det bästa att sätta en timer så att den får kontinuerligt under dygnet, eller vattna endast under till exempel förmiddagen?
Vänliga hälsningar,
Sofia