Har begåvats med några skott av humle.
Hur får jag dom att rota sig?
Bengalow
09-07-2012, 17:01
Det behöver du inte oroa dig för! Dom rotar sig hur snabbt som helst. Problemet med humle är, att dom kommer överallt efter rotningen. 3-4- meter från huvudbusken kan du förvänta dig nya buskar. Ett eländes elände, om du frågar mig. Växten blir 5-6 m hög/lång...
Jo jag har förstått att den är VILD.
Går det att begränsa genom att planeta den i en bottenlös hink ca 50 cm hög ( har tomma nya latrintunnor)
Höjden vill jag gärna ha. Tänker mig en smal tripod.
Bengalow
09-07-2012, 18:01
Så lät jag min växa upp. Tripoden var ca 4 m hög. Andra året, utan nedklippning under vintern, välte hela skiten över häcken och ut på gatan. Så gick det 3 år med att rensa ut alla jordstammar, som dök upp lång ifrån växtplatsen.
Jordstammarna/rötterna går fram rätt ytligt, strax under gräsrötterna, och tar en hel massa vatten/näring från omkringliggande växtlighet. Huruvida det är en begränsning att gräva ner en tunna, och förhindra spridningen törs jag inte säga. Då begränsas nog också humlen, vilken kan vara en fördel. Lycka till...
Krolliljan
09-07-2012, 18:50
Jag har också drabbats av vildväxt.
Nu har jag humle i en stor kruka men den växer lite dåligt. Slängde på blå korn ( på humle

) och nu har den fått fart.
Ärtanpärtan
09-07-2012, 19:50
Hej,
Vild humle... hmm
Min fråga är du snarare...Hur blir man av med den?
Har en humle dit vi flyttat som växer sig omöjlig uppför ett vindskydd och där hade jag tänkt mig klematis i stället.
Round up i år och sen plantera klematis nästa år?
//Ärtanpärtan
Bengalow
09-07-2012, 20:18
Ärtanpärtan, det blir att utrota den meddelst grävning, slita rötter, och hålla ett vakande öga på nya skott...Round up kanske verkar, men det tar mer än humlen, trojomi! Du skall ju ändå luckra och gräva ganska djupt för din kommande klematis, så...vad väntar du på?
varghem
09-07-2012, 20:23
min humle dog av lite brysk behandling
hattstugan
09-07-2012, 20:25
Här är inga problem med humlen! Har inte spridit sig nåt på 15 år!
Mia i trädgården
09-07-2012, 20:55
Samma här, huvudplantan håller sig fint på sin plats. hittar ibland några fröplantor, men de är lätta att ta bort om man inte vill ha dem. Nu börjar in humle blomma m kottar, gulligt!
mari_tres
10-07-2012, 23:18
Har inte heller haft några problem med humlen, mer än att det kom upp ett skott där den stått tidigare, men det var lätt att gräva upp. Kan det vara skillnad på sorter?
Rotningen jar jag ingen erfarenhet av eftersom jag tog ett rotskott, det var det inga problem med. Moderplantan står dock under tak i sandjord, så den är på utdöende...
CITAT (LasseB @ 09-07-2012, 16:01)

Har begåvats med några skott av humle.
Hur får jag dom att rota sig?
Hm, har du rötter redan på "skotten" du fick?? Är de årets grenar och gröna? Då kann du nog glömma rötter på sticklingar. Jag har flera plantor av humle men det har aldrig gått att få rötter på sticklingarna, om man inte tagit förvedade delar av den. Om det är så att det är förvedade delar du har, gå ut o klipp lite pil eller sälggrenar, klipp dessa i SMÅ bitar , 1 cm stora ca och lägg i vatten i en hink eller ett glas, ner med sticklingarna. Det sägs att max 24 timmar ska det vara med pil eller sälg i men det skadar inte att ha i dom lite längre. Salix, pil o sälg har ett hormon som hjälper till att få förvedade växter att gro. Så testa. Funkar inte det så gå till plantskolan, de rear ut växterna nu o du lär hitta humle ganska så billligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.