Hej
Jag har kapat bort de nedersta grenarna ca 1,5 meter nerefrån på en gran för att få det lite luftigare kring den och jag tänkte att man skulle ha något som växer under den. Platsen under en gran är ju inte den bästa växtplatsen men finns det några växter som skulle fungera under den, gärna något som rådjur inte tycker om?
Tacksam för förslag.
/Thomas
Eva i Skåne
10-07-2012, 08:33
Vintergröna är min första tanke och kanske myskmadra och förgätmigej.
Det beror väl lite på om du vill ha en prydlig rabatt eller vildväxande marktäckare, som mina tips passar bäst som. Jag tror det är svårare med lite högre växter, men vintergröna finns även som en högre typ med större blommor.
Gossen Ruda
10-07-2012, 10:53
Jag skulle nog vilja påstå att livsmiljön under en gran är sådan att inget växer där. Det beror dock på om det kan komma in ljus från sidan. Olika gräs klarar det mesta, kruståtel exempelvis.
Dessutom brukar det bli väldigt torrt under en gran, även om den är "uppstammad". Just torra och mörka lägen är nog det svåraste att hitta växter som klarar. Tyvärr har jag inga bra förslag förutom vintergröna.
mari_tres
10-07-2012, 18:25
Under vår gran står det en rhododendron, ett par meter ifrån stammen. Den trivs rätt bra där i skuggan, får sol en stund på förmiddagen och skugga resten av dagen. Tidigt på våren blommar det en del vitsippor, nu är det knölklockan som har tagit över. Vi har visserligen rätt kraftig lerjord så det är inte särskilt torrt där skulle jag gissa på.
(men så har jag hört att somliga rådjur käkar rhododendron med glatt mod, vår har de dock låtit vara ifred)
Huggorm
11-07-2012, 08:00
En granskog är ju som bekant en väldigt artfattig miljö, men där brukar åtminstone växa harsyra. Kanske andra oxalis också trivs? Fuktigare granskog innehåller ofta massor av ormbunkar, kanske man kan plantera någon även där det är lite torrare?
Men det faktum att granen är uppstammad så ljus kommer in hjälper faktiskt mycket. Vänta ett par år så kommer gräs förmodligen ha fyllt upp det mesta av platsen. Den begränsande faktorn blir vattnet, mycket av regnet kommer bli hängande på barren och aldrig ens nå marken.
Hej
Tack för era svar!
Skall jag våga mig på en sammanfattning så verkar det som att det är risk för att resultatet inte kommer att bli riktigt lyckat. Jag funderar

istället på att fälla granen istället och göra en bättre plantering. Den står dessutom nära garaget på tomten och skulle det komma en riktig höststorm så kanske den hamnar där i framtiden

. "Better safe than sorry"
Hälsningar
Thomas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.