|
Full version: mirakelmedel
malcolm
09-07-2012, 20:53
Det dyker hela tiden upp reklam på mirakelmedel som skall bota/fixa det mesta men finns det verkligen några preparat som hjälper mot NÅGONTING? På sjuttiotalet var det Ginseng som skulle hjälpa mot det mesta och nu vet jag inte allt vad preparaten heter, testade strandnypon som skulle vara bra för leder men inte tusan hjälpte det och det är reklam för något som heter VitaePro på TV som skall hjälpa mot allt fast jag är skeptisk. Finns det här ngon som ätit av alla dessa peparat och tyckt sig ha mrkt någon förändring til det bättre. Det pratas om vitaminer och antioxidanter men hur vet man om man verkligen behöver det?
hattstugan
09-07-2012, 21:00
Har testat vitaminer från Herbalife som faktiskt ger mer energi! OCH jag är mycket skeptisk till 'ALLT vad extra intag heter!
mamamaggan
09-07-2012, 21:11
Har börjat läsa en bok av en läkare som säger att man ska ge sjutton i preparaten och i stället äta varierad kost.
Allt hänger ihop i kroppen så det går liksom inte , enligt honom , att ta t ex något vitaminpreparat och tro att det ska hjälpa . När man äter allsidigt så får man i sig vitaminer men de gör inte så stor nytta om man inte äter annat som gör att upptaget av just den vitaminen blir bra.
hattstugan
09-07-2012, 21:17
Jo det stämmer bra att äta varierad kost! MEN jag är otroligt dålig på att äta överhuvudtaget! Men man ska inte ha övertro på preparat! Allt i lagom dos mår vi bäst av!
Hälsokost och hälsopiller är en av de mest lönsamma brancherna ....
Samtidigt fins det raporter om förgiftningar med stora mängder "ofarlga" vitaminer. Eftertanke behövs för intag av överdoser av nyttigheterna.
Jag är mycket tveksam till stora intag innan jag vet om det behövs och det är konstaterat att kroppen lider brist på dit och datt.
Men med reklam och pillerasken i hand mår många bättre.
Christa
10-07-2012, 07:34
CITAT (mamamaggan @ 09-07-2012, 22:11)  Har börjat läsa en bok av en läkare som säger att man ska ge sjutton i preparaten och i stället äta varierad kost.
Allt hänger ihop i kroppen så det går liksom inte , enligt honom , att ta t ex något vitaminpreparat och tro att det ska hjälpa . När man äter allsidigt så får man i sig vitaminer men de gör inte så stor nytta om man inte äter annat som gör att upptaget av just den vitaminen blir bra. Har han någon idé om hur denna kost skall se ut? Jag håller med om att varierad kost är bäst men vad äter man t ex till frukost om man äter varierad kost?
Åsa, mälardalen zon 2
10-07-2012, 07:41
Fast vissa saker tycker jag fungerar, så fort jag känner av att en förkylning är på gång tar jag Echinacea, tycker man får bra mycket mildare förkylningssymptom och det går över rätt snabbt = ingen sjukskrivning brukar behövas.
+Jag tycker faktiskt rosenrot funkar på vintern då man känner sig sådär trött, är mycket lättare gå upp på morgonen + hålla sig klar och pigg i roten då man äter rosenrot.
Det finns inga mirakelkurer. Och om något verkar för bra för att vara sant är det förmodligen det.....  Om vi ska se vetenskapligt på det hela så finns det faktiskt vissa studier som tyder på att vissa sk naturläkemedel eller naturpreparat kan ha vissa positiva effekter, även i vetenskapliga studier. Man kan alltid hitta rapporter, hemsidor etc som beskriver hur vissa preparat har mirakulösa effekter, men de allra flesta har inte testats i blindade eller dubbelblindade studier (dvs där man inte vet om man får placebo eller verksam substans). Jag har inte koll på vilka detta är men det borde gå att ta reda på via Pubmed ( http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ ). Detta är en databas över vetenskapliga tidskrifter, så om något är publicerat här har det "testats" enligt vetenskapliga principer och granskats innan publicering. VitaePro är ett stort skämt, och har varit uppe i granskningsprogram på TV då de lovar mycket men inte har några vetenskapliga stöd för det. Vitamintillskott KAN vara väldigt bra, om man vet med sig att man inte äter jättebra eller varierat. Självklart är det bättre att äta så man får i sig alla vitaminer och spårämnen man behöver men vi är ju bara mänskliga  Däremot är det viktigt att veta att vissa vitaminer (A, D, E och K) är fettlösliga och därmed anrikas i kroppen så det är faktiskt möjligt att överdosera dessa! Och överdosering kan leda till biverkningar och skador. Har du problem med lederna Malcom, är det glucosamin som anses vara bäst, det är visat att det kan hjälpa mot lindriga ledproblem då det hjälper till att bygga upp ledbrosket. Det är också viktigt att få i sig tillräckligt med Omega 3 och 6-fettsyror då dessa kan verka anti-inflammatoriskt. Intressant nog är det också visat att dessa fettsyror lindrar symptomen vid ADHD. Om det hänger ihop är det nog ingen som vet, men man kan nog sluta sig till att den moderna människan inte får i sig tillräckligt av dem. Omega3 och 6 finns inte bara i fiskleverolja, utan även i tex kallpressad linfröolja, men enklast är kanske att ta det i kapselform..... Det finns studier gjorda på ginseng, echinacea, rosenrot etc, men jag vet faktiskt inte om de har visat sig ha några effekter i vetenskapliga studier. Däremot ska man absolut INTE underskatta placeboeffekten. Jag säger inte detta som något negativt, tvärt om - det viktiga är ju att man får en effekt, vad denna beror på är av mindre vikt!
Hälso o skönhetsbranschen är vinstmaskiner som säljer förhoppningar. I några få procent funkar det säkert, men oftast är det bortkastade pengar. Men kan inte den vanliga sjukvården bota eller lindra så är det ju naturligt att man söker alternativ.
Elisabeth-Västkustkolonisten
10-07-2012, 12:24
Allt lovar så mycket men hjälper sällan. Men det finns undantag.
T.ex. Glucosamin men det som fanns förut i hälsokostaffärer var bättre.
Strandnypon hjälper också men man måste ta det en längre tid. Vet flera som har blivit hjälpta.
Men man skall inte blanda hej vilt och skall prata med sin läkare om man tar vanlig medicin och andra medel. Det är inte alltid det passar ihop.
Elisabeth
ninnisky
10-07-2012, 12:49
Jag har ätit glykosamin under flera år - kan inte säga att det har varit någon nämnvärd positiv effekt! Det samma kan jag säga om nyponextrakt. Ingen förbättring där heller. jag har gjort en stor blodundersökning som visat på att alla värden är mycket bra även mineraler. Jag äter i princip allt i lagom portion, motionerar det jag kan och försöker se min reumatism som en del av mig även om den hindrar mig mycket. Fibromyalgi lever jag också med men jag har accepterat den. Och det tror jag är väldigt viktigt! Ingenting blir bättre av att gå och sura! MIRAKELKURER finns inte enligt mitt förmenande
10-07-2012, 13:08
ninnisky varför går oftast reumatism och fibro hand i hand?
Min sambo äter glucosamin p.g.a. sina dåliga knä och honom hjälper det. Jag har slutat eftersom dessa tabletter är for stora för mig.
ninnisky
10-07-2012, 14:32
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-07-2012, 12:08)  ninnisky varför går oftast reumatism och fibro hand i hand? Reumatism har jag haft sedan barnsben men fibron kom till i slutet av 90-talet. Bedrövligt skräp - skulle ju räcka med en sjukdom.
CITAT (ninnisky @ 10-07-2012, 13:49)  Jag har ätit glykosamin under flera år - kan inte säga att det har varit någon nämnvärd positiv effekt! Det samma kan jag säga om nyponextrakt. Ingen förbättring där heller. Det är skillnad på reumatism (reumatoid artrit) och artros - artros betyder (förenklat) att ledbrosket är lite slitet medan RA är en autoimmun sjukdom där immunförsvaret angriper brosket... Har man en autoimmun sjukdom som RA hjälper troligen inga naturmedel/läkemedel/preparat utan det är receptbelagda läkemedel som hjälper! Det är väldigt intressant med RA/fibro och deras samband, tyvärr är det ingen som löst gåtan ännu. Kanske något man skulle kunna ta med i någon ansökan i framtiden.
Bengalow
10-07-2012, 21:34
Eftersom det inte funnits mirakler sedan Jesus gick på vattenytan, så finns det heller inga "mirakel"-mediciner. Hur är man funtad för att tro på sådant? Tillverkarna kan lika bra säga "ge mig dina pengar", så blir du frisk! En medicinsk form av avlatsbrev, och inget annat...för att inte prata om "skönhetsmedel" till hår, ansikte, under armarna mot svett, och all annan dynga som inbringar miljarders miljarder till ägar, till totalt sett ingen nytta för användarna. Någon som hört om "anti-age créme"...? På medeltiden var det alkemister som var i farten, nu är det L'Oreal, Estee Lauder, Lancome och andra bluffare som agerar
Huggorm
10-07-2012, 22:36
"Banjologisk princip"
Ugglemormor
11-07-2012, 09:08
Det mesta av dessa reklam som finns är inte ens värt att läsa, MEN. Har god effekt av nyponrosen på vintern till mina fingrar. Då tar jag endast ett par perioder. Använder även Tranbärskappslar för lindrigare urinsveda och det var vår apotekare som nämnde det till mig. Och dom hjälper faktisk.
En god vän som forskar har upptäckt att Ginseg kan ge leverpåverkan vid långtidsanvändnig. Det vet våra läkare om här. Dock mest observant för dem som har/haft höjda levervärden. Detta gäller också för paracetamol preparaten, Alvedon o hela rubbet.
Det är en riktig ljungel men det gäller ju att ta reda på så mycket det går o om inte tillräckligt med info, då får man väl väga sina beslut. Alla reagerar ju olika, det gäller också vanl. Läkemedel.
Jag har turen att ha en duktig allm. Läkare som även kollar om naturmediciner kan göra nytta. Han har forskat, har tagit sin doktorshatt och numera jobbar endast halvtid, resten går till forskning.
Christa
11-07-2012, 16:08
En sak där marknadsföringen verkligen lyckats är omega 3. Det äter ju var och varannan människa men jag är skeptisk.
Det finns ju mängder med preparat och tyvärr har även alternativläkemedel anammat symptomdämtningsprincipen.
CITAT (Huggorm @ 10-07-2012, 23:36)  "Banjologisk princip"  Halaj! Själv tyckte jag att det högadliga namnet Van Taadej var nästan roligare. H*n måste vara kusin till Stig af Bussen. //T
Ugglemormor
13-07-2012, 11:26
Som barn fick vi ungar en sked av fiskleverolja dagligen, det smakade ju pest, men den distriktsköterskan som gick runt i byn brukade se till att barnfamiljer hade just det till ungarna..... det kanske liknar i någon del dagens Omega-kappslar, är nu inte säker på detta, men de äldre kanske kommer ihåg fiskleveroljan......
Bengalow
13-07-2012, 11:50
På den tiden kanske det behövdes tillskott i kosten, Ugglemormor. Det var ofta fråga om ganska näringsfattig och ovarierad kost som "serverades".
Nu har det påvisats i den ena undersökningen efter den andra, att Omega-3 inte har den effekt man tillskrivit den. Alltså ett reklamjippo, igen...liksom ginseng, antioxidanter, Provitae o.s.v.
Idag har vi en annan matkultur än "förr i världen", för att inte prata om kosten under krigstider. Visserligen har väldigt många barn en meny, som i stort sett består av hamburgerliknande, ensidig kost, som sätter sig på fel ställen, men därifrån till att vi moderna människor har ett behov av extra tillskott är vägen oändligt lång. Skänk medlen till Afrika eller Asien, där det verkligen behövs!
Fetma är väl dagens allvarliga symptom i västvärlden - knappast undernäring...
Ugglemormor
13-07-2012, 13:04
Jo, det fanns inte den maten ute i lappmarkerna, även att kriget var över sedan 6,7 år innan jag föddes. Vi hade inte alltid ens frukt så det räckte hela vintern heller.
Tycker att det är så galet att så många tror på dessa reklam. Sedan att det lovas vad som helst för människor som lider av övervikt. En hel intrustri är ju bygt enbart kring detta.
Att vissa hälsomedel ger med tiden biverkningar, tas inte heller på allvar. När jag får frågor kring detta så då råder det sunda förnuftet o mer hälsosam , rörlig livsföring.
Jag nämnde tidigare 2 hälsopreparat som funkat för mig o de finns på apotekshyllor, samt att min läkare får info om/när jag använder mig av dem. Nyponrosen passar inte ihop med vissa läkemedel pga ökad blödningsrisk.
Ja så brukar det vara med hälsopreparat "de har hjälpt mig" och någon står upp som reklampelare och pengarna ramlar in i till pillerindustrin.
Tror inte att läkemedelsindusrtin skulle ha missat all denna sörja av blandningar som säljs på burk.
Bland de värsta avarterna jag stöt på är xxxx som rekomenderar sina hälsopiller i stället för Nexium HP mot vanligt magsår med bakterie infektion.
Sättet att marknadsför är, alldrig skrifter eller anonser. Enbart med provisions säljare och lobyister på sociala medier ...
Men vist var lycklig och lätta på lädret så blir inte bördan så tung.
Där fick jag lite bra info från dig Malcom !hade också hört att strandnypon skulle vara så bra för ledvärk så jag hade tänkt testa det men nu lägger jag ner den tanken  Ska hämta en TNS apparat hos min sjukgymnast på tisdag fick prova den i tio minuter sist och jag tycker det var suveränt så jag ser fram emot att få annvända den nu .Jo jag hänger kvar eftersom de här på Odla vägrar att stänga av mig  ja så jag ta tillfället i akt att "prata med dom som är shyssta här
Ugglemormor
14-07-2012, 10:09
Jag var med i en grupp atrospatienter i vintras, där nämnde de stradnyponet. Därför tog jag det. Blev av med en del av värken, men det var endast 3 andra som använde det, resten hade provat utan resultat. Så man undrar varför en del av oss blev nästan smärtfria? Om det beror på att man tror på det, så då var jag udda, hade ingen som helst förväntan av det. Hade det under 2 vintermånader, nu på den tiden brukar jag inte ha ont alls. Sommaren gör nog sitt, vad tror du? Har ju skrivit på min bok sedan veckor tillbaka o inte påverkar det på mina fingrar.....tänkte att jag kanske anstränger mig för mycket, men det verkar inte så.......
malcolm
14-07-2012, 10:10
Klart du skall vara kvar Motti! Avskyr TV-reklamen för ProViva där de säger att det är mer än en juice, precis som om deras dekokt skulle vara bättre.
Ugglemormor
14-07-2012, 10:15
Håller med dig, Malcolm, Skulle sakna Motti, så........ För mig funkar inte TNS, pga att jag är alldeles för känslig för all ström mot min kropp. Blir heltknasig!
Christa
17-07-2012, 05:36
CITAT (malcolm @ 14-07-2012, 11:10)  Klart du skall vara kvar Motti! Avskyr TV-reklamen för ProViva där de säger att det är mer än en juice, precis som om deras dekokt skulle vara bättre.  Proviva innehåller bakterier som bevisligen är mycket bra för kroppen MEN Proviva innehåller också socker och det är INTE bra. Det viktigaste för en bra bakteriflora är dock att äta vattenlösliga fibrer. Efter en antibiotikakur är det dock bra att tillföra bra bakterier.
Finns inga genvägar till hälsa !gäller att äta rätt mer grönsaker än kött mycket kål av alla sorter och massor av tomater och andra färska grönsaker ,piller äter man bara när man inte ha koll på vad man äter .Äter du "rätt"så slipper du äta en massa vitaminpiller .
26-07-2012, 07:39
CITAT (Motti @ 26-07-2012, 01:04)  Finns inga genvägar till hälsa !gäller att äta rätt mer grönsaker än kött mycket kål av alla sorter och massor av tomater och andra färska grönsaker ,piller äter man bara när man inte ha koll på vad man äter .Äter du "rätt"så slipper du äta en massa vitaminpiller . Motti när har du blivit läkare?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|