AnniiPannii
Hej!

Har en skuggig (läs: ingen sol alls) plats bakom två rohododendron och några träd där en kompost skulle kunna stå utan att den blir för synlig.
Nu till mina frågor.
Ska man köpa en såndär färdig eller bugga en själv?
Måste man ha olika fack?
Det växer kanska mycket skott av kaprifol där den ska stå, kommer det störa komposten?
Hur sätter jag igång med att börja kompostera?

smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ja du kan ställa komposten där, om du tänk dig kompostera kaffesump, grönsaksrens och sånt även på vintern så kan det även vara bra fundera på hur lätt det är att ta sig dit när det är snö.

Om man bygger själv eller köper tunna är nog en smaksak. Själv har jag köpta plasttunnor 1st per odlingslott jag har och det är vad jag har plats med skulle ju varit bra ha ´2st/lott vid vissa perioder på året när det blir mycket trädgårdsavfall + jag har hink under diskbänken så det blir ju en del hushållsrester i dem med. Så ja bygger man själv kan det vara bra ha olika fack då kan man ju ha i stort sett färdig kompost i en och sedan fylla på nytt i ett annat fack. Även om man bygger själv så tycker ju jag man ska ha lock över komposteringen går något snabbare ifall komposten är täckt.

Det man ska tänka på är att varva blött och torrt material + det man slänger i komposten ska vara finfördelat = inga stora pinnar och liknande. Ju mer finfördelat desto snabbare går komposteringsprocessen.

Om komposten är sluten med lock borde inte kaprifolen störa, möjligtvis blir den ju gödslad det rinner nog åtminstone lite lakvatten från komposten. Om man har öppen kompost så kan dock kaprifolen slingra sig dit och slå rot.
AnniiPannii
Vad har du för köpta i plast?
var och kollade i järnaffären och de ser ju ut som rymdskepp! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Har en grön tunna isolerad på en av lotterna vet tyvärr inte vilket märke den förra lottägaren lämnade kvar den så jag fick den på köpet. Men gissar märket är Green Line.

På den andra lotten har jag en svart oisolerad tunna som jag köpt för några hundralappar på Lidl i höstas när de hade erbjudande, verkar inte vara lika bra dock den hade en spricka i sig när vintern passerat. Men vad kan man förvänta sig egentligen när den bara kostade runt 300kr.

Kan även lägga till att man inte måste tillsätta köpta kompostmedel för att få igång en kompost, man kan ex. tillsätta färsk hästskit eller vattna med guldvatten för att få igång den.
EsterM
Jag är mer för kompostbehållare i trä. Jag har en kompost i lärkträ och en Mullbanken.
Den i lärkträ älskar jag. Tyvärr vi fick myror i den somras och har varit tvungna att byta ut några brädor som delar av den i två fack. Men vi har haft den sedan 2005 och den fungerar väldigt bra.
Snygg och lätt att tömma.
Mullbanken använder jag för efterkompostering.
kompost-tråd
Lycka till med komposten.
Ester
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon