Full version: starkaste ogräset
stephan sndlng
vad händer om man gräver bort en grässvål, gör ett dike lägger tillbaka svålen (mest kvickrot) gödslar lite och lägger på jord.?

Vilka ogräs tar sig igenom tillexempel, 20, 30 40 centimeter ny jord?
vad händer i förmultningsstadierna bland grässvålen därnere, mer än att det kommer sjunka lite vartefter.

Mögelrisk?
Piccante
kvickrot växer utan problem upp igen 30- 40 cm jord
AnniiPannii
Jag provade det och då var det enbart gräsmatta med lite ogräs. ALLT växte upp igen även gräset! sad.gif
Varkenoch
Jag upplever detta med att gräva och lägga grästorvorna upponer som onödigt jobb om man inte har väldigt hårt packad jord, och då behöver man nog ändå göra mera än så.

När jag anlägger nya rabatter eller land på gräs/ogräsmatta gör jag istället följande: Klipper/trimmar ner det som växer, så kort som möjligt. Låter klippet ligga. Täcker med flera lager av tidningar/kartonger och låter dem överlappa varandra ordentligt. Lägger kant (tidningslagret ska gå under kanten), fyller på med grenar (från en häckklippning till exempel), sågspån, flis, allmänt näringsfattiga grejer. Är det grenar i botten så försök ruska om eller stampa när du lägger på det mer finfördelade spånet eller fliset så att det nästlar sig ner bland grenarna. Sedan öser jag på gammal halm om jag har, eller torv, gör det plant, lägger ett lager tidningar eller kartonger till, sedan har jag på jord, kompost el dyl, sår eller planterar och täcker övrig bar jord med gräsklipp.

Jag har mycket kvickrot men det enda som tränger upp genom det här är tistlar, som dock är väldigt lätta att dra upp.

Något mögel har jag inte varit med.
Christa
CITAT (Varkenoch @ 13-07-2012, 16:34) *
Jag upplever detta med att gräva och lägga grästorvorna upponer som onödigt jobb om man inte har väldigt hårt packad jord, och då behöver man nog ändå göra mera än så.

När jag anlägger nya rabatter eller land på gräs/ogräsmatta gör jag istället följande: Klipper/trimmar ner det som växer, så kort som möjligt. Låter klippet ligga. Täcker med flera lager av tidningar/kartonger och låter dem överlappa varandra ordentligt. Lägger kant (tidningslagret ska gå under kanten), fyller på med grenar (från en häckklippning till exempel), sågspån, flis, allmänt näringsfattiga grejer. Är det grenar i botten så försök ruska om eller stampa när du lägger på det mer finfördelade spånet eller fliset så att det nästlar sig ner bland grenarna. Sedan öser jag på gammal halm om jag har, eller torv, gör det plant, lägger ett lager tidningar eller kartonger till, sedan har jag på jord, kompost el dyl, sår eller planterar och täcker övrig bar jord med gräsklipp.

Jag har mycket kvickrot men det enda som tränger upp genom det här är tistlar, som dock är väldigt lätta att dra upp.

Något mögel har jag inte varit med.

Har du kollat att tidningar och kartonger inte innehåller några metaller eller kemiska ämnen som hamnar i jorden och sedan i det du odlar?

I övrigt så tror jag också mycket på täckmetoden

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon