Full version: Vad är det för ros?
Anette W
Hej rosvänner!

Jag har letat på nätet men det finns ju oändligt med rosor. Den verkar vara vanlig för den finns lite överallt i vårt villaområde, så ni som kan rosor kommer nog att fnissa lite och säga "ja men det är ju en........."

Har ingen bild men ska försöka beskriva den. Det blir inte enkelt pga att jag inte vet hur jag ska beskriva färgen på bladverket; det är inte grönt utan gråblå-plommonlila. Det är en buskros med enkla små blommor, rosa och vita. Nu minns jag inte om de är vita i mitten med en rosa kant eller tvärtom.

Hälsningar Anette
Anette W
Jag har hittat den biggrin.gif Det var en DAGGROS - Gammaldags buskros.
svennis
Bild!
Rosa Glauca, daggros..

Daggros.jpg

4 054.JPG

AnniiPannii
CITAT (svennis @ 10-07-2012, 12:57) *
Bild!
Rosa Glauca, daggros..

Daggros.jpg

4 054.JPG

Snyggt bladverk!! Hamnade på min önskelista nu i alla fall. Ser lite ut som stjärnor, blommorna.
Anette W
MÅSTE bara ha. Fastän jag har gott om plats på tomten (än så länge) så har jag alltid problem med placeringen. Därför köpte jag TVÅ wacko.gif Det verkar vara samma syndrom med växter och odling som med skor; MÅSTE HA, OCH MÅNGA.

Jag har sett lite olika form på daggrosorna. De flesta jättehöga V-formade och en jättefin, tät, mera buskformad på drygt 1,50. Så skulle jag vilja ha mina. Har dom då beskurit den lite hårdare än vad man brukar göra med buskrosor???? När jag tänker efter så står den helt ensam och de andra tillsammans med annat.

Jag som inte skulle köpa fler rosor för dessa förb...... steklar. Jag hade köpt en Friesia som jag skulle njuta av från köksfönstret och jag hann nästan inte få ner den i jorden förrän knopparna var slukade, grrrr.
Men daggrosen har i alla fall ett underbart vackert bladverk och har man tur kanske man får se någon ros också.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon