Full version: Plank problem...
AnniiPannii
den förra ägaren till vårt hus satte gemensamt med grannen upp ett plank på vår tomt.
Kan vi ta bort det trots att grannen inte vill?
Planket står på vår tomt inte på tomtgränsen mellan tomterna.
LasseB
Borde inte vara något problem det står ju på er tomt. Dock har ju grannen varit med om att bekosta planket så ni kanske ska erbjuda grannen halva det rivna planket så han/hon kan sätta upp det på sin tomt.
Gossen Ruda
CITAT (AnniiPannii @ 10-07-2012, 14:47) *
den förra ägaren till vårt hus satte gemensamt med grannen upp ett plank på vår tomt.
Kan vi ta bort det trots att grannen inte vill?
Planket står på vår tomt inte på tomtgränsen mellan tomterna.

Normalt brukar det väcka ont blod att sätta UPP ett staket, men alla varianter finns tydligen. biggrin.gif Rent lagligt har du/ni rätt att plocka ner staketet om det står på er sida tomtgränsen om det inte finns någor skrivet förbehåll men sådant brukar inte överleva ett husägarbyte.
AnniiPannii
CITAT (Gossen Ruda @ 10-07-2012, 14:51) *
Normalt brukar det väcka ont blod att sätta UPP ett staket, men alla varianter finns tydligen. biggrin.gif Rent lagligt har du/ni rätt att plocka ner staketet om det står på er sida tomtgränsen om det inte finns någor skrivet förbehåll men sådant brukar inte överleva ett husägarbyte.

Skönt är så trött på det gamla mörka planket! Gör det skuggigt och instängt! Får se hur jag ska förklara det för grannen bara wink.gif
Maj-Elén
Ett plank brukar vara ganska högt, över 110 cm och då ska det finnas ett bygglov för att sätta upp det, oavsett om grannarna är överens. För att riva något som finns i byggplanen så måste man ha rivningstillstånd från byggnadsnämnden. Kolla för säkerhets skull med byggnadsnämnden i din kommun innan du river.
Gossen Ruda
CITAT (Maj-Elén @ 10-07-2012, 19:35) *
Ett plank brukar vara ganska högt, över 110 cm och då ska det finnas ett bygglov för att sätta upp det, oavsett om grannarna är överens. För att riva något som finns i byggplanen så måste man ha rivningstillstånd från byggnadsnämnden. Kolla för säkerhets skull med byggnadsnämnden i din kommun innan du river.

Är du säker på bygglov för plankrivning? Att riva en byggnad kräver bygglov men ett plank undrar jag över. Sen har det lite betydelse hur högt det är.
Tapio
Halaj!

Tror det finns en gräns vid 180 cm.
Över detta bygglov, under inte.

//T
Maj-Elén
Jag är inte säker på nåt alls, men eftersom det krävs bygglov för plank som är över 110 cm och närmare gränsen än 4,5 meter så antar jag att man också behöver rivningstillstånd. Oftast är det ju så att om grannarna har varit överens om att sätta upp det så har man byggt det "svart" och då finns det ju av naturliga skäl inte heller på någon ritning över det i planen. Jag bara rekommenderade att höra sig för hos kommunen eller själv ta reda på om planket är inritat i tomtkartan. I så fall måste de ha rivningstillstånd.
mamamaggan
Har för mig att det är olika regler angående vid vilken höjd på planket man måste ha bygglov.

Hör med kommunen vad som gäller för att få sätta upp och ta bort plank.

Det är svårt det här med grannsämja , för några år sedan var det någon som klagade på att grannen flaggade för mycket , det skuggade deras tomt .
KRT
CITAT (Tapio @ 10-07-2012, 21:04) *
Halaj!

Tror det finns en gräns vid 180 cm.
Över detta bygglov, under inte.

//T

I Lunds Kommun behöver man bygglov för plank/staket över 110 cm OM det består till mindre än 50% av luft. Dvs en luftig spalje behövs inte bygglov för även om den är 180 cm hög, medan man måste ha bygglov för ett tätt staket på 150 cm. Självklart gäller detta om planket/staketet placeras vid tomtgräns. Detta varierar förmodligen ganska mycket i olika kommuner.

Som någon skrev, kolla med stadsbyggnadskontoret; finns det bygglov på planket? Behövs rivningslov för att ta ner det etc.
Bee
I Göteborgs kommun räcker det med 30% luft mellan plankorna, sen kan planket nå upp till himlen. Och det behövs inget bygglov för ett sådant plank.
Reglerna är uppenbarligen väldigt olika i olika kommuner så kolla med din kommun som andra redan föreslagit.
Bengalow
Allt som sträcker sig mer än 180 cm över mark måste ha bygglov. Även i Göteborg...
Piccante
CITAT (Bengalow @ 12-07-2012, 22:58) *
Allt som sträcker sig mer än 180 cm över mark måste ha bygglov. Även i Göteborg...

så är det...
CITAT
4 § För en- och tvåbostadshus och till dem hörande fristående uthus, garage och andra små byggnader (komplementbyggnader) krävs det, trots 2 §, inte bygglov för att
1. med en mur eller ett plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från bostadshuset, om muren eller planket inte är högre än 1,8 meter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter,
2. anordna ett skärmtak över en sådan uteplats som anges i 1 eller över en altan, balkong eller entré, om skärmtaket tillsammans med andra skärmtak som har anordnats på tomten med stöd av undantag från krav på bygglov inte täcker en större area än 15,0 kvadratmeter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter, eller
3. i omedelbar närhet av bostadshuset uppföra en komplementbyggnad som

a) tillsammans med andra komplementbyggnader som har uppförts på tomten med stöd av undantag från krav på bygglov inte har en större byggnadsarea än 15,0 kvadratmeter,
b) har en taknockshöjd som inte överstiger 3,0 meter, och
c) inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter.

En åtgärd som avses i 1–3 får vidtas närmare gränsen än 4,5 meter, om de grannar som berörs medger det.
Första stycket 3 gäller inte om kommunen enligt 8 § första stycket 2 a har bestämt att åtgärden kräver bygglov.

saxat från 9e kap Plan & byggnadslagen
Kryddan03
CITAT (Bengalow @ 12-07-2012, 22:58) *

Nej, inte för staket. I Göteborg finns egentligen ingen övre gräns för staket så länge det är genomsiktligt till minst 1/3.

Det verkar vara lite begreppsförvirring kring vad som kan räknas som plank och staket.
I Göteborg räknas det som staket om genomsiktligheten är minst 1/3 och allt under det räknas som plank. För plank vid tomtgräns måste man i Göteborg ha bygglov om det är högre än 1,1 m. Det är även bygglovsfritt i Göteborg att sätta upp ett plank men du får utan bygglov sätta upp ett plank vid uteplats inom 3,6 meter från bostadshuset planket inte är högre än 1,8 meter och är placerat minst 4,5 meter från tomtgränsen.

Det kan, som sagt, variera mellan olika kommuner.

Citat från Byggahus.se:
"Eva Carlfjord-Mattsson påpekar att Stadsbyggnadskontoret i Göteborg inte har någon gräns uppåt för staket.
– Lagstiftningen ligger ett steg efter. Upptäcker vi att det blir problem då folk bygger höga staket kan det hända att lagstiftningen ändras.
En rundringning visar att även Stockholm har samma generösa regler."

Källor:
http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/...broschyr_staket

http://www.byggahus.se/artiklar/staket-pla...urar-och-hackar
Piccante
PBN har nyligen reviderats och myndigheter ska tillämpa lagar likadant i hela landet. Att byggnadsnämnden har tagit sig friheter i Göteborg tidigare kan straffa sig nu om någon granne skulle få för sig att överklaga ett bygglov... Överklagas det till högre instans får får felaktiga bygglov rivas upp.

CITAT (Kryddan03 @ 12-07-2012, 23:14) *
Det verkar vara lite begreppsförvirring kring vad som kan räknas som plank och staket.
I Göteborg räknas det som staket om genomsiktligheten är minst 1/3 och allt under det räknas som plank. För plank vid tomtgräns måste man i Göteborg ha bygglov om det är högre än 1,1 m. Det är även bygglovsfritt i Göteborg att sätta upp ett plank men du får utan bygglov sätta upp ett plank vid uteplats inom 3,6 meter från bostadshuset planket inte är högre än 1,8 meter och är placerat minst 4,5 meter från tomtgränsen.

Detta är fritt i hela landet då det är förenligt med kap 9 §4 i PBN
Kryddan03
CITAT (Markus_H @ 12-07-2012, 23:42) *
PBN har nyligen reviderats och myndigheter ska tillämpa lagar likadant i hela landet.

Jag antar att du menar PBL (Plan- och Byggnadslagen)?

Nja, det är väl en sanning med modifikation. Så här skriver Boverket själva i sin informationsbroschyr:

Kommunen kan besluta om minskad eller utökad bygglovsplikt. Det framgår i så fall av kommunens detaljplan eller områdesbestämmelser för det aktuella området. Minskad bygglovsplikt innebär att det inte behövs bygglov för åtgärder som normalt kräver det. Utökad bygglovsplikt innebär att det behövs bygglov för åtgärder som normalt inte kräver det.
Kontakta byggnadsnämnden om du vill veta vad som gäller i din kommun.

http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel...ovsbroschyr.pdf

Naturligtvis får man anta att Boverket med detta menar inom den nya PBL:s ramar. Nu nämner i och för sig inte lagen något om staket (däremot stängsel och plank). Inte heller Boverkets hemsida tar upp något om vad som gäller staket eller genomsiktlighet. Så, det är ju en intressant diskussion om vad som egentligen skall gälla i kommunen? Teoretiskt bryter inte kommunen mot lagen om de utnyttjar sin minskade bygglovsplikt till att omfatta staket som har en genomsiktlighet med minst 1/3.

Om man dessutom läser på sidan Lagens utveckling får man intrycket att de gamla intentionerna från 1987 forfarande kvarstår, bl a att besluten skulle decentraliseras och att byggreglerna skulle vara anpassade till lokala behov, men att den nya lagen poängterar ansvar vad gäller aspekter som miljö- och klimat samt telekommunikation och informationsteknik.

Andra paragrafen i första kapitlet ger ju en del utrymme för tolkning:
"2 § Det är en kommunal angelägenhet att planlägga användningen av mark och vatten enligt denna lag."

och 4 kap, 15 §:
"15 § I en detaljplan får kommunen bestämma omfattningen av kraven på
1. bygglov enligt det som anges i 9 kap. 7 och 8 §§,
2. rivningslov enligt 9 kap. 10 § första stycket 1 och andra stycket, och
3. marklov enligt 9 kap. 11 och 12 §§."

(min understrykning)

Jag finner däremot inte någon intention på Boverkets hemsida att lagen skall tillämpas likadant i hela landet - mer än på det sätt lagen ger utrymme för eget bestämmande om t ex omfattning. wink.gif

Att byggnadsnämnden har tagit sig friheter i Göteborg tidigare kan straffa sig nu om någon granne skulle få för sig att överklaga ett bygglov... Överklagas det till högre instans får får felaktiga bygglov rivas upp.

Det finns ju ett utrymme i lagen även för detta som jag tolkar det (vilket inte nödvändigtvis vara en korrekt tolkning förstås):
"30 § Bygglov ska ges för en åtgärd inom ett område med detaljplan, om
1. den fastighet och det byggnadsverk som åtgärden avser
a) överensstämmer med detaljplanen, eller
b) avviker från detaljplanen men avvikelsen har godtagits vid en tidigare bygglovsprövning enligt denna lag eller äldre bestämmelser [...]

och

"31 b § Trots 30 § första stycket 2, 31 § 1 och 31 a § 2 får bygglov ges för en åtgärd som avviker från en detaljplan eller områdesbestämmelser, om avvikelsen är liten och förenlig med detaljplanens eller områdesbestämmelsernas syfte.

Om avvikande åtgärder tidigare har godtagits enligt första stycket eller 30 § första stycket 1 b, ska en samlad bedömning göras av den avvikande åtgärd som söks och de som tidigare har godtagits."

samt under Övergångsbestämmelser:
"5. Stadsplaner, byggnadsplaner, avstyckningsplaner och andra planer och bestämmelser som den 1 maj 2011 enligt 17 kap. 4 § i den upphävda plan- och bygglagen ska anses ha antagits med stöd av den upphävda lagen ska även i fortsättningen anses ha antagits med stöd av den upphävda lagen. [...]"

Den källa jag angav till Göteborgs Stad är uppdaterad senast 2011-12-06 och där står fortfarande det som gäller för staket. Artikeln på Byggahus.se är från 2009 men är senast uppdaterad 7 september 2011. Det vore ju märkligt om inte nya PBL har tagits i beaktande när sidorna uppdaterats då den ju antogs redan 2010 och började att gälla i maj 2011.

CITAT (Kryddan03 @ 12-07-2012, 23:14) *

Det är även bygglovsfritt i Göteborg att sätta upp ett plank men du får utan bygglov sätta upp ett plank vid uteplats inom 3,6 meter från bostadshuset planket inte är högre än 1,8 meter och är placerat minst 4,5 meter från tomtgränsen.

Detta är fritt i hela landet då det är förenligt med kap 9 §4 i PBN

Då jag i mitt inlägg angav källor i huvudsak gällande Göteborg skrev jag så för säkerhets skull. En vet ju hur det är här på forumet. wink.gif

Den källa jag angav till Göteborgs Stad är uppdaterad senast 2011-12-06 och där står fortfarande det som gäller för staket. Artikeln på Byggahus.se är från 2009 men är senast uppdaterad 7 september 2011. Det vore ju märkligt om inte nya PBL har tagits i beaktande när sidorna uppdaterades då den ju antogs redan 2010 och började att gälla i maj 2011.

Leta gärna vidare och länka till källa om du hittar mer om detta då det var ett intressant dilemma/"kryphål". smile.gif

Källor:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/...0/?bet=2010:900
http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel...ovsbroschyr.pdf
http://www.boverket.se/Vagledningar/PBL-ku...ll-utveckling/#
http://www.boverket.se/Vagledningar/PBL-kunskapsbanken/
http://www.boverket.se/lag-ratt/ny-plan-och-bygglag/

PS Jag har i det här inlägget bortsett från kravet att man i vissa fall måste ha grannars medgivande och att om man inte får det kan behöva ansöka om bygglov även när det är bygglovsfritt + den anmälningsplikt man som byggherre har i vissa fall även när det är bygglovsfritt. Det känns som en vidare utveckling av diskussionen.
Helen i Piteå Zon 5
Själv skulle jag vara superlycklig över ett plank mellan min tomt och grannens yes.gif
Är planket mörkt går det att måla i en ljusare färg.
Men det var jag det och tur är väl att vi alla är olika biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon