soan73
Hej!

Har detta i min trädgård, som jag med spänning har följt o undrar vad det kan vara för ngt..
(har övertagit en trädgård då jag flyttat hit i våras)

2012-07-08 19.08.58.jpg

20BC7D72-CB3E-4E63-8172-9C31530734C4.JPG

2012-07-08 19.09.18.jpg

Mvh Sofia
mari_tres
Kan den första vara en akantus?
soan73
CITAT (mari_tres @ 10-07-2012, 19:15) *
Kan den första vara en akantus?

Det kan det absolut vara, tack så mycket smile.gif
CillaM
Vilken spännande trädgård och vilken go känsla att få se helt andra växter komma upp! Lycka till och ha så skoj smile.gif
Jultorpet
Den andra och tredje bilden är någon sorts Campanula, jag skulle tippa på prickklocka.
Eva 33c
CITAT (Jultorpet @ 11-07-2012, 23:27) *
Den andra och tredje bilden är någon sorts Campanula, jag skulle tippa på prickklocka.

Eller koreaklocka, campanula takesimana, som är väldigt lik prick-klockan. Men koreaklockans blad är blankare (=snyggare, kan fungerar som fin marktäckare i svåra lägen), prickklockans är något "håriga" och ser därför lite mer matta ut. Jag har båda själv och det tog ett tag innan jag hittade skillnaden på dem. Även deras blommor är lika och båda tar för sig, på gott och ont, beroende på placering.
Fågelvägen
Så klokt av dig soan att identifiera växterna först, innan du tar till spaden och macheten! Du kommer kanske att göra ännu fler glada fynd. bravo.gif
soan73
CITAT (Fågelvägen @ 12-07-2012, 13:43) *
Så klokt av dig soan att identifiera växterna först, innan du tar till spaden och macheten! Du kommer kanske att göra ännu fler glada fynd. bravo.gif

Tack biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon