Anemone nebulosa
10-07-2012, 20:01
Har några förodlade squash tillövers som sitter ganska tätt i ett såbrätte och alltså inte är utplanterade. Nu undrar jag om nån vet om det är nån idé att plantera ut dem, kommer de att hinna ge nånting, tror ni? Känns som de vuxit långsamt i år p.g.a det ovanligt kalla och föränderliga vädret. Kan ju vara värt ett försök oavsett om man har plats över, men då jag tänkte plantera dem i en väns trädgård så vore det ju kul om de hinner ge lite också, annars sår/sätter jag nog något annat där istället.
Bönor och ärter undrar jag också över, vet att det är sent in på säsongen nu, men frågan är om man hinner få lite skörd även på dem om man sår nu i dagarna, eller om det är lönlöst? Sniglarna har tyvärr ätit upp de flesta, tidigare sådda... :/
(Odlar i Göteborgstrakten, typ zon II.)
Ciao ciao
Jultorpet
11-07-2012, 23:21
Squashplantorna tror jag säkert hinner få frukter. De brukar ta sig fort när de hamnar i bättre förhållanden, blommor brukar det också bli tidigt och frukterna växer fort.
Anemone nebulosa
12-07-2012, 01:57
Ja, kanske är det värt att plantera ut i kompisens trädgård då... Lite får man ju chansa och prova sig fram med. Tycker det vissa år funkar dåligt för squashen, andra riktigt bra, så en får hoppas att det är ett bra squash-år i år.
robertgoulet
13-07-2012, 17:13
CITAT (Anemone nebulosa @ 12-07-2012, 02:57)

Ja, kanske är det värt att plantera ut i kompisens trädgård då... Lite får man ju chansa och prova sig fram med. Tycker det vissa år funkar dåligt för squashen, andra riktigt bra, så en får hoppas att det är ett bra squash-år i år.

Tycker definitivt att du ska chansa. Förmodligen får du skörd utan problem, och om inte annat så kan du alltid skörda och steka blommorna - en italiensk delikatess!