attika
tongue.gif Hej! Jag är ny här på forumet. Jag funderar på att sätta ett stort ekfat i trädgården med vatten , växter och fiskar i och jag undrar om någon här har någon erfarenhet av
detta t.ex. om fiskar och växter trivs och hur stor pump man skall ha.
MVH
Eva i Malmö
Sollan
Hej
Pröva med en näckros, finns i alla möjliga färger och storlekar och för olika vattendjup. Tror att det kommer att räcka med en planta. Tunnan ska då stå soligt så trivs näckrosen bäst. Bladen och blommorna kommer att täcka vattenytan.
Ska du ha fiskar i tunnan kan jag tänka mig att det blir jobb med att få dem att överleva vintern. Vill du trots det ha fisk så väljer man pump efter storleken på vattenmängden.
/sollan
uno
Hej Eva!

Hur stort är fatet? Skall Du ha pumpen att syresätta vattnet eller är det även fråga om att rena vattnet. Jag föreslår att Du tittar på en pump
och filter som användes i akvarium.
KURT
Om den står soligt så kan jag tänka mig att det blir ganska varmt på sommaren. Tror inte att fiskar gillar alltför varmt vatten, även om man syresätter?
Sollan
CITAT (uno @ 23-03-2004, 13:50)
Jag föreslår att Du tittar på en pump

Ajaj, använd inte elartiklar avsedda för inomhusbruk ute! Det kan gå åt den berömda pipsvängen...sad.gif
Filter och pumpar i olika storlekar avsedda för utebruk finns t.ex hos Bauhaus.
Håller med om att det förmodligen blir för varmt för fiskar om tunnan står i solen. Tror det är bättre att satsa på växter... smile.gif
/sollan
attika
Hej!

Tack för era svar. Jag glömde skriva att fatet är runt, 70 cm stort och ca. 40-50 cm
djupt.

MVH
Eva rolleyes.gif
Sollan
Jag föreslår att du inte har fiskar då smile.gif det kan bli kämpigt för de små liven...
/sollan
kerstin z5-6
Det kan bli väldigt vackert även utan fiskar , näckros kan förvaras inne över vintern i hink -t.o.m .ute smile.gif Ingrid på V har recept för det smile.gif
uno
CITAT (Sollan @ 23-03-2004, 14:31)
CITAT (uno @ 23-03-2004, 13:50)
Jag föreslår att Du tittar på en pump

Ajaj, använd inte elartiklar avsedda för inomhusbruk ute! Det kan gå åt den berömda pipsvängen...sad.gif
Filter och pumpar i olika storlekar avsedda för utebruk finns t.ex hos Bauhaus.
Håller med om att det förmodligen blir för varmt för fiskar om tunnan står i solen. Tror det är bättre att satsa på växter... smile.gif
/sollan

jordfelsbrytare- den glada amatörens försäkring.
jerpan
Hoppa över fiskarna! Inte bara för fiskarnas skull utan även för skötseln. Det är en alldeles för liten vattenvolym för fiskar.
kristerh
Hej, jag har en ektunna av ungefär samma storlek som du har,
jag har grävt ner den i trädgården, har planterat en näckros som får vara i även på vintrarna, har haft den i 4 år nu och den lever fortfarande trots att det blir bottenfruset på vintrarna. (bor i stockholmstrakten)

Jag har även tre ganska stora guldfiskar i på sommaren, de verkar trivas
jättebra ute på sommaren, när jag tar in dem på hösten är de feta som...
(Tar in fiskarna till akvariet på vintern.)

Jag har en vanlig dammpump som syresätter samt renar vattnet, har kopplat det så att vattnet rinner ner genom ett större bamburör på japanskt manér. biggrin.gif biggrin.gif

Krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon