JohannaL
Jag har absolut inga gröna fingrar och behöver därför hjälp... Jag letar efter en dekorativ klätterväxt (förutom murgröna) som helst inte behöver planteras om varje år och förvaras inomhus i krukor etc. Jag är sådär förtjust i klematis - tycker att alla i mitt bostadsområde har klematis - men har fastnat för följande:

Luktärter
Svartöga
Blomma för dagen

Klarar någon av dem mitt önskemål? Finns det andra liknande växter annars att rekommendera? Jag är dels sugen på något som kan klättra på en rund spaljé planterad i kruka men också något som kan klättra på en större spaljé som insynsskydd... Jag har både hundar och småbarn så det får inte vara giftigt...
Azur
Alla de tre du listar är ettåriga växter, dvs du får så om dem varje vår.

1) Vilken zon bor du i?

2) Jag förstår inte riktigt om du vill odla dem i kruka inomhus eller inte?

Kaprifol och blåregn är två trevliga klätterväxter, fungerar dock utomhus nog bara upp till zon 4-5, och längst i norr vet jag inte någon annan klätterväxt än humle.

Om du tänker ta in dem på vintern finns det förstås mycket mer att välja på, t.ex. jasmin eller bägarranka.
JohannaL
Det ska planteras ute och jag vill inte behöva ta in det på vintern. Dels på en större spaljé som ska fungera som lite insynsskydd på vår/sommar och dels som dekoration i en kruka i vilken jag har för avsikt att sätta en sån här "köpe-spaljé" av rund variant... Jag bor i Skåne men vet inte vad det är för zon.
Azur
CITAT (JohannaL @ 11-07-2012, 09:06) *
Det ska planteras ute och jag vill inte behöva ta in det på vintern. Dels på en större spaljé som ska fungera som lite insynsskydd på vår/sommar och dels som dekoration i en kruka i vilken jag har för avsikt att sätta en sån här "köpe-spaljé" av rund variant... Jag bor i Skåne men vet inte vad det är för zon.

Nån av ettåringarna du nämner skulle nog bli bra på den lilla spaljén, medan du kan välja nästan vilken klätterväxt du vill till din stora spaljé (skåne är zon 1 eller 2). Personligen gillar jag blåregn, men du har mycket att välja på, du kan även t.ex. spaljera upp klätterrosor på din spaljé.
Huggorm
Någon vindruva kanske, så får du frukt också
hattstugan

Som insynsskydd Humle eller någon vacker klätterros!

Till kruka finn det ju massor av ettåringar att välja på några har du redan nämnt! Är ju inte så mkt jobb med att sätta frön och låta växa för att tömma krukan på hösten och testa något nytt nästa år!
Gossen Ruda
Klätterhortensia.
Eva 33c
Det finns ju klättrande perenner som lever ute året om men börjar om från marken varje år också. Tex rosenvial (Lathyrus latifolius) där blommorna ser ut som luktärtens men de doftar inte. Rosa röda och vita finns. Backvial, lathyrus sylvestris, har jag. Den får små luktärtsblommor i mild rosa och i massor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon