Full version: Flytta tulpaner
Gossen Ruda
Ett gäng tulpaner skall få flytta ut till sommarstugan, jag har tröttnat på att ha dem i gräsmattan så jag grävde upp dem. Frågan är dock om jag skall peta ner lökarna nu eller vänta till hösten? Min mamma brukade gräva upp dem och jordslå lökarna för att sen plantera om dem på hösten. Resultatet blev att jag nu har tulpaner lite varstans, alla hittade hon inte. Jag gör ingenting men de växer och frodas överallt där de växer.
Maj-Elén
Vet inte om det är rätt men jag har grävt upp tulpaner som jag ska flytta. Har nu "planterat" dem i en stor plastkruka och lagt ca 10 cm jord över dem och placerat krukan bakom häcken i skugga. Till hösten ska jag plantera dem på ett bättre ställe. Hoppas att det lyckas för de tulpanerna är av en mycket gammal sort som inte längre finns att köpa.
När min Pappa odlade tulpaner kommersiellt så kom tulpanlökarna från Holland och var kylbehandlade (konstigt). Sedan planterades de tidigt på hösten i stora löklådor som ställdes ut på fälten och täcktes med halm och jord.Från jul och framåt togs lådorna in i växthus för drivning. Ett riktigt tungt jobb.
Kanske lite oviktigt vetande, men jag kom plötsligt att tänka på det.
abbbe
Har de fortfarande grönt blast kvar skulle jag plantera dem omgående, annars vänta gärna till hösten så du inte får ev. onödigt sensommartillväxt som tar kraft av nästa vårs blomning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon