Full version: bok träd
anki/ronninge

jag är en träd och busk älskare!

så nu har jag varit och norpat en bok planta hos en granne.

Får se om det lyckas..
Mia i trädgården
Vattna Ordentligt hela sommaren o lycka till! ;-)
Eva i Skåne
Det kommer säkert gå bra!

Jag drog upp en självsådd blodboksplanta, förmodligen 2-årig, från en plantering. Jag inspekterade den idag, 6-8 år senare. Jag har inte gjort något alls för att den skulle trivas, men den mår bra. Strävar mot en meters höjd nu. Dom växer ju inte fort precis smile.gif
Huggorm
CITAT (Eva i Skåne @ 11-07-2012, 19:59) *

Jag drog upp en självsådd blodboksplanta, förmodligen 2-årig, från en plantering. Jag inspekterade den idag, 6-8 år senare. Jag har inte gjort något alls för att den skulle trivas, men den mår bra. Strävar mot en meters höjd nu. Dom växer ju inte fort precis smile.gif

Som små växer de sakta, men den borde börja sätta fart nu. Åtminstone en halvmeter per år borde du kunna vänta dig, mer om den står halvskuggigt med gott om vatten
mamamaggan
Vi har ett par bokträd som vi fått som plantor. Då var de c;a 50 - 75 cm och nu , 4 - 5 år senare är de minst 3 meter höga . De har växt som ogräs , nästan värre än kirskålen .

Cilla
Jag har också haft lyckade bokplanteringar av frösådder, men också misslyckade. De som inte tagit sig har jag tagit ut i solen för snabbt. De skulle behövt skuggas.

Och så behöver de mycket vatten, regelbundet, de första åren efter flytt.
Huggorm
Ja, boken mår faktiskt bäst i skuggan, åtminstone som liten. I solen torkar de gärna, växer sämre och blir fula. Det ultimata vore nog att gro inne i ett busksnår, där de efter två-tre meter kan breda ut sig ovanför buskarna och ta över platsen helt
Cilla
Ja, och det mest ultimata är att gro den under ett bokträd...

De behöver rymd och ljus i början, men inte direkt solsken. Och de behöver lucker jord med mängder av löv på som ger luftig jord med rikt mikroliv.
Huggorm
Behöver och behöver, de föredrar naturligtvis lucker mulljord men tolererar det mesta. Här hos mig växer de glatt även inne i granskogen där det varken finns förmultnande löv eller något större mikroliv. De växer även hyggligt bland tallarna på hällmarker eller i grustaget intill där jag bor. De blir naturligtvis inte lika resliga och frodiga som när de växer på bättre mark, men växer gör de. De är faktiskt riktigt tåliga och toleranta träd som står ut med det mesta. Synd bara att det tar bortåt trettio år innan de sätter nötter, och att de sedan bara gör det ungefär var tredje år.
Cilla
Sant, så sant Huggorm. Tack för nyanseringen!

Jag har också satt plantor i icke typisk bokskogsmark, och de är fantastiska överlevare... Fast de som du säger inte blir så täta och frodiga som när de kommer i rättan jord. De är dock superbt vackra ändå, i nästan vilket skick de än är...
Anna-Karin Lundberg
Jag har en bok i en stor kruka, tog den med hem som "pytteplanta" från en semester i skåne för säker 15 år sedan. Nu är den så stor att jag inte längre kan flytta in den under huset för vinterförvaring vilket jag gjort tidigare vintar. I höstas fick den stå ute på altanen, tätt mot huset, men den har nog dött ändå.
Att jag säger "nog dött" beror på att den ännu inte fått löv (och nu är det ju JULI) men när jag klöst på stammen har den varit grön under det översta bruna barklagret. Grenarna är inte hårda utan böjliga, men knopparna har inte öpnat sig alls.
Jag börjar acceptera att den är död, men det är så trist! Hade tänkt plantera den på tomten, visste bara inte var.
Den har så vecker form och var ett trevligt minne, den har stått i jorden där jag bodde förut, men grävde upp den och satte i kruka när jag flyttade hit. Har också några mindre, några från en konferens i Tyskland och några röda från vänners hus i Holland, men de har ännu inte lika vacker form som min stora gamla planta. När kan jag vara helt säker på att den är död?
Huggorm
Tyvärr kan du nog vara säker nu, har den inte slagit ut före midsommar så brukar det vara kört. Precis så där brukar det bli när rötterna tar skada av frosten i en kruka. Grönt under barken, men den orkar aldrig slå ut. Jag har själv förlorat ett och annat på det viset genom åren, bland annat ginkgo och valnöt sad.gif
anki/ronninge
det ska jag verkligen göra!! smile.gif
CITAT (Mia i trädgården @ 11-07-2012, 14:21) *
Vattna Ordentligt hela sommaren o lycka till! ;-)

åh en blodbok! vill jag åxå ha smile.gif
CITAT (Eva i Skåne @ 11-07-2012, 19:59) *

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon