Full version: Syrénbeskärning
Husihelvete
Förra året köpte vi ett antal syréner som vi planterade efter alla konstens regler utmed tomtgränsen.
Vi hade fått instruktioner om att klippa ner dem tidigt på våren för att få dem att förgrena sig. Det gjorde vi också. Samtliga syréner har växt bra och skjutit många nya årsskott men när vi tittar på vår ´häck´ tycker vi att det fortfarande är lite för glest mellan plantorna.

Nu till frågan.
Ska vi bara låta syrénerna växa fritt nu eller kan vi/ska vi beskära mer för att få dem att grena sig mer? Isåfall undrar vi när vi ska beskära? Ska vi göra det i vår igen eller kanske redan nu?
Ragnwald
Ta det lugnt med beskärningen, se till att rotsystemet får chans att utvecklas nu.
De Syrénhäckar jag planterat, har jag satt i dubbla rader ca 40cm mellan plantor och rader.
Det blir garanterat väldigt tätt. Efter några år, kan man fylla på med rotskott. smile.gif

Det går att beskära när som helst egentligen, men det normala är efter blomningen.
Men flera gånger om året, har jag aldrig provat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon