asali
Jag har 2 olika sorters gurkor i mitt växthus, tyvärr har jag blandat ihop dem men jag har 3 av en och 5 av en annan. Nu har dom blommat ett tag och på vissa får jag bara blommor och på andra får jag bara blomma med gurka men som de inte blir något med.
Då har jag iallafall läst att på de gurkor som behöver befruktas kommer de gurkämne men om ingen befruktning sker så trillar den lilla frukten bara av, sen finns de gurkor somär självbefruktande efter vad jag förstår?
Som de då verkar så blir de bara hanfrukter på vissa och bara honfrukter på de andra, hur kommer detta sig? eller finns de nån annan förklaring? Någon gurka blir de inte på någon av planterna.
Eva 33c
De gurkor som ska befruktas utvecklar både han och honblommor. Oftast kommer det en massa hanblommor först under en tid, och när plantan tycker den är "stark nog" kommer honblommorna som då alltså måste befruktas för att ge en frukt. Detta sköter oftast insekterna om ifall de kommer åt.
De som inte behöver befruktas är s k rent honliga sorter. Här kommer det bara honblommor, de med en litet gurkämne på. Dessa utvecklas till en frukt utan att befruktning sker, egentligen ett slags skenfrukt alltså. De är då helt utan frön och goda att äta. Oftast gulnar de första gurkämnena bort för att plantan helt enkelt är för liten än.
Det som kan ske om man har båda sorterna nära varandra är att honblommorna på den rent honliga plantan blir befruktade av hanblommorna från den andra sorten. Då kan man få missformade gurkor pga att de utvecklar fröer, har man otur blir de dessutom beska, men det händer inte så ofta tycker jag. Jag har alltid båda sorterna i mitt växthus eftersom jag gärna vill testa lite olika modeller. De rent honliga brukar ge skörd först i alla fall.
RB9310
Hur ser man skillnad på dom? Går det?
asali
Aha då ska jag ut och spana lite till på dom:) tack för svaret.
Eva 33c
CITAT (RB9310 @ 11-07-2012, 21:52) *
Hur ser man skillnad på dom? Går det?

Menar du skillnad på själva plantorna så är det just typen av blommor som skiljer dem åt. Han + hon-blommor = befruktning behövs, Bara honblommor = rent honlig sort som ger frukt ändå. Nu är detta inte hela sanningen, för om man odlar en gammal sort av växthusgruka kan det vara så att man själv måste ta bort hanblommorna och förhindra befruktning för att få fina gurkor. Rent honliga sorter är ett modernare påfund för att unerlätta gurkodlingen : ) Dessutom kan en rent honlig sort börja ge hanblommor om den mår dåligt, tex lider brist på vatten eller så, och då måste dessa bort.
Nån skillnad i övrigt kan jag inte säga att jag kunnat se.
Menar du skillnaden på han och hon-blommor så har honblomman ett gurkämne, en liten minigurka, bakom den gula blomman direkt, den finns inte hos hanblommorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon