LenaFriman
Jag tar all jord och förbättrer, även älven, lite av blårera.

Förbättrar med gräsklipp, kompost, ja allt organiskt material jag får tag på.

Är de dumt?? Menar att använda även alven och blårera, kan dessa "jordformer" någonsin bli nå och ha även
med jordförbättring??
EKLO
Hej,

Jag har läst rätt mkt om jordar i mina olika odlingsböcker, och det står nästan alltid att man ska akta sig för att gräva upp alven i matjorden. Skälet beskrivs alltid som att den är helt näringsfri och alltså sänker näringsvärdet om den blandas upp i matjordslagret.

Lera håller ju vatten och näring bra, så om man blandar den med bra luckrande och mullhaltig jord blir det ju bra.

Själv har jag ingen lera, men ganska grunda matjordslager vilket gör att jag ganska snabbt når alven - där slutar jag alltid gräva och fyller istället på "uppåt" med kompost, täckning, annan jord och tång (odlar nära havet).

Frågan om alven är lite intressant tycker jag, för den bör ju rimligen vara rätt mineralrik? Men som sagt - enligt de texter jag läst ger det sämre näringsvärden att gräva upp den o blanda m matjorden. Om de har rätt vet jag inte - hur går det där du provat?
Piccante
Inom jordbruket luckrar man ibland alven för att bryta den plogsula som bildas när man alltid plöjer ned till samma djup o alven packas av trycket. Att bryta upp den ger bättre dränering och mer luft i den nedre matjorden. Så du kan väl gräva i den om du vill och luckra men som jord är den nog inte så bra att odla i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon