Full version: Slak Forsythia
Ragnwald
Köpte en ny fastighet i höstas och upplever som bäst vårens och sommarens förvandling av trädgården, tidigare ägares prägling.

Medan Forsythian blommade, upptäckte jag att ett vildplommon stod upptjuvad mot den. Den avlägsnades helt, men gjorde att Forsythians 2,5 meter höga och ringfingertjocka stammar började lägga sig mot marken runt busken.
Har bundit ihop dem med en plastlina, men nu undrar jag om det finns hopp om att de grovartill sig och bär sig själva, eller måste jag klippa ner hela busken?
Har ingen erfarenhet av Forsythia.
Cilla
Det där stödet behövdes nog. Många forsythiasorter har benägenheten att falla ihop efter blomning. Särskilt om de småbeskurits under åren, som gjort att det förgrenat sig i de övre delarna. Då blir det för tungt att bära, och det är typiskt att det är efter blomningen som de faller. det är en typisk beskärning som ser bra ut när man gjort den, och som sedan resulterar i att busken faller samman.

Två alternativ: Sätt en ny stödpinne i mitten där trädet stod och bind upp mot det. Eller beskär så mycket att grenarna reser sig. Skär bort i prioritet först det som är underst; både hela grenar och sedan de grenar som pekar utåt/nedåt på de grenar du behåller. Busken ska ha ett upprätt utseende när du är klar.
Ragnwald
Hm.. de här stammarna verkar helt obeskurna, de kommer direkt ur marken verkar det.
Endast en stam är grov 2 - 3cm och har inte vikt sig. Den kanske är väldigt gammal?
Ska gå på ditt råd om en stolpe i mitten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon