Hej,
Jag odlar ganska mkt kål - vitkål av olika sorter, bryssel, broccoli, blomkål, grönkål...
Jag har (som alla andra) återkommande krångel med kålfjärilen, som lägger ägg i gula "toppiga" samlingar som är rätt lätta att upptäcka och trycka sönder på undersidan av bladen.
Men jag har också återkommande besök av andra larver, som jag tror måste vara en annan sorts fjäril. Vad är det för art? Larverna är släta och jämnt gröna, c:a 2-2,5 cm långa, inga prickar, taggar eller annat utmärkande. De går nästan bara på vitkålen - vad jag kan påminna mig. Kommer tidigare hos mig (södra Bohuslän) än vad kålfjärilslarverna gör.
Äggsamlingarna tror jag är de mörkgröna lite "blöta" samlingar av runda ägg, som jag oftast finner nere i stjälkbasarna på vitkålsbladen, alltså inte på baksidan av bladen - att de verkar blöta beror förmodligen på att vatten och dagg samlas i bladfästenas "skålar".
Jag hittar inga riktigt bra svar på vad detta är, men vanliga hos mig. Tycker inte att beskrivningen av t ex kålmalens äggsamlingar stämmer med vad jag sett?
Är det någon som vet?
tack på förhand