|
Anemone nebulosa
12-07-2012, 01:54
Någon som vet var man kan få tag i Madame Isaac Pereire, i Göteborgstrakten, om möjligt? Skulle så gärna vilja ha en, och plantera i år... Att köpa över nätet och få det hemfraktat och vice versa är jag lite skeptiskt till, vill ju helst se hur plantan ser ut etc, men om någon vet ett bra ställe så är jag öppen för det om det är enda utvägen. Ska väl försöka googla lite mer själv med. Någon som rekommenderar den förresten? Låter ju fantastisk åtminstone: blommar i månader, lämpar sig som klättrare, vackert utseende och fantastiskt mycket doft... Minns inte om jag stött på den på Trädgårdsföreningen, men där borde den säkert finnas. (Är rätt ny på rosor, men har börjat snöa in på det. Har begränsat med plats, men har än så länge: Louise Odier, Zéphirine Drouhin samt Constance Spry. Föredrar busk- och klätterrosor.)
Känner inte till rosen, men den finns att beställa på Cedergrens på Råå. Du kan tryggt beställa därifrån, de skulle aldrig släppa ifrån sig en dålig planta. Jag kan sätta pengar på att den kommer att ha bättre kvalitet än den bästa planta du hittar på Plantagen.
Anemone nebulosa
13-07-2012, 01:04
Tack för svar. Ja, Plantagen är väl inte direkt nån höjdare (och rätt dyra, tycker jag!)...föredrar Mölnlycke G C. Har du alltså beställt från Cedergrens och varit nöjd? Försökte faktiskt ringa till Cedergrens tidigare idag, men fick inget svar... Försöker igen imorgon. Undrar ju hur de fraktas, barrotade? Och man får dem levererade nu eller måste vänta till hösten? Finns flera sorter som jag inte hittat i min närhet, som jag gärna skulle beställa...
CITAT (Anemone nebulosa @ 13-07-2012, 02:04)  Har du alltså beställt från Cedergrens och varit nöjd? Försökte faktiskt ringa till Cedergrens tidigare idag, men fick inget svar... Försöker igen imorgon. Undrar ju hur de fraktas, barrotade? Och man får dem levererade nu eller måste vänta till hösten? Finns flera sorter som jag inte hittat i min närhet, som jag gärna skulle beställa...  Cedergrens är min absoluta favoritleverantör när det gäller rosor. De har dock inte enbart nätförsäljning, utan en riktig fin trädgårdsbutik. De svarar väl när de har tid, jag brukar skicka mejl och senast inom en vecka har man svar. De skickar barrotade från höst till vår har jag för mig, men du kan med fördel beställa redan nu.
CITAT (Anemone nebulosa @ 13-07-2012, 02:04)  Tack för svar. Ja, Plantagen är väl inte direkt nån höjdare (och rätt dyra, tycker jag!)...föredrar Mölnlycke G C. Har du alltså beställt från Cedergrens och varit nöjd? Försökte faktiskt ringa till Cedergrens tidigare idag, men fick inget svar... Försöker igen imorgon. Undrar ju hur de fraktas, barrotade? Och man får dem levererade nu eller måste vänta till hösten? Finns flera sorter som jag inte hittat i min närhet, som jag gärna skulle beställa...  Med risk för att det låter som ett långt reklaminlägg, men jag slår så gärna ett slag för dessa rosornas hantverkare  Jag har köpt en hel del från Cedergrens och från Flora Linnea, vars rosor kommer från samma producent, och deras plantor är alltid toppkvalitet. Flora Linneas hemsida har gjort att jag har köpt fler rosor via postorder därifrån på senare tid, men annars stannar jag gärna till på Cedergrens om jag har vägarna förbi, inte minst för deras enorma klematisutbud. Det känns också bra att stödja detta lilla familjeföretag som har blivit en institution i dessa sammanhang, och jag betalar gärna lite extra för deras stora kompetens (inte sällan är Plantagen dyrare som du skriver). Sist jag var på Plantagen visste de varken vilken rot deras rosor var ympade på eller varifrån de kom (de fick springa och kolla i en dator för att svara på det senare). Rosorna skickas barrotade och jag förmodar att det är slut på den barrotade säsongen nu. De brukar skickas ut i november när den nya skörden grävts upp.
Anemone nebulosa
13-07-2012, 14:43
Härligt. Jag stödjer gärna deras familjeföretag; skandal när de stora kedjorna tar över, och inte ens besitter kompetensen. Deras klematisutbud lockar mig också...ska fråga dem om råd för att hitta nån/ngr fina. 'Summersnow' skulle jag gärna vilja ha, och nån/ngr fler starkväxande, gärna som även är storblommig. Undrars om det finns nån turkosblå klematis, lite som blå bergvallmo i färgen? Det hade vart nåt. (Jag har faktiskt bokat biljett dit, så jag passar på att besöka både Cedergrens och Flora Linnéa!  ) Just Madame Isaac Pereire verkade slut på båda ställena, men den kan jag ju beställa barrotad till hösten, om jag inte blivit mätt på de då redan införskaffade rosorna, och om det finns plats över.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|