Full version: Mosquito Magnet
EvaKlemming
Är det någon här som prövat? Funderar på att skippa semestern - den här sötnosen är inte gratis heller - och istället kanske för första gången (och jag är inte ung) få njuta lite av den svenska sommaren. Det skulle vara så ljuvligt. Är den så bra som jag hoppas och tror ter sig somrarna i fina trädgården - som det ju kämpas med hur mycket som helst under året - plötsligt fullkomligt njutbara. Och kan kanske betraktas från annat håll än bara inifrån.

Snälla någon, säg att den är helt fantastisk. Då köper jag direkt.

http://www.mosquitomagnet.com/

(Hatar mygg, men det förstod ni väl. Och kom inte och säg att Stockholmare inte har mygg, vi har visst mygg, och det blir bara värre. Hjälp.)
RB9310
Har en och den fångar massor med mygg. Det märktes stor skillnad redan efter ett par veckor men full effekt uppnås först efter ca en månad. Sen ska det tydligen vara i princip myggfritt tredje året. Kom bara ihåg att det tillkommer rätt mycket kostnader. Gasolflaskan kostar drygt 1500 i inköp och sen 3-500 för varje påfyllning. Dom små octenoltabletterna går nog på ca 500 för tre och sen rengöringspatroner ca 300 för tre.
EvaKlemming
Precis vad jag längtade efter att få höra. Betr. priset så känns det numera som att drömmen om myggfritt trädgårdsliv inte har något pris.

RB9310
Precis tycker själv det är värt varenda kr. Kom bara ihåg att den är dålig på att fånga mygg när det blåser så bor du på en plats där det ofta blåser mycket kanske du skulle fundera.
EvaKlemming
Köpte i går kväll. Som vanligt är sträckan från tanke till handling ungefär en plommonkärna kort. Järnhandeln hade en kvar! Monterad direkt (blev myggbiten under proceduren trots MyggA men tog det nu med överlägset jämnmod). Sprang ut och kollade in Min Bäste Vän i morse. Har redan gjort nytta. Ännu rätt högt styckepris räknat per mygga, men är väldigt lycklig!
RB9310
Kan garantera att du kommer att bli nöjd. Det tog mellan en och två veckor innan jag började märka skillnad. Den gör sig bäst när det inte blåser eller regnar.

Antar att du placerat den i vindriktningen osv?
RB9310
Just det. Köpte snikmodellen patriot för ca 5000. Vilken valde du?
EvaKlemming
Executive. Tillbringar hela sommaren i Sverige. Att kalla en myggfångare för 5000 för snikmodell är förmodligen att ta i. De flesta tappar hakan när man talar om myggmedel i den prisklassen. Man tänker väl fortfarande på myggspiralerna som gick att få ett pkt för tjugo ungefär. Men nu anländer äntligen det tunga artilleriet (och från väst såklart).

Inte ett bett på hela helgen! Fast funderar ändå över placeringen. Vårt hus står mitt på tomten. Högt plank runtom tomten. Blåser inte särskilt mkt någonstans. Liten tomt visserligen. På något sätt måste fångaren även locka mygg från andra sidan huset. Eftersom vi nu har i princip myggfritt. Ska även höra med grannarna. Vore kul ifall de också märkt skillnad. Upptagningsområdet ska ju vara mkt större än vår plätt.

Har du någon god erfarenhet av altanvärmare? Nu när vi kan tillbringa kvällarna utomhus...
RB9310
Haha nej kanske inte kan kalla den för snikmodell men det var iaf den billigaste av dom 3. Har du liten tomt spelar nog inte placeringen så stor roll. Bara inte för nära där du vistas ofta då den ju faktiskt drar till sig mygg.

Tyvärr ingen erfarenhet av altanvarmare.

Bytte förresten precis gasol (pk10). Flaskan räckte ganska exakt en månad.
Unni
Mycket intressant!!! Myggen är överjävlig iår.

Hur stort areal täcker exclusive respektive patriot?

Gjorde ni någon jämförelse med andra fabrikat innan ni köpte. Hörde från en annan att han var helnöjd med sin men jag vet inte vilken modell han hade köpt. Helt klart värdt pengarna om det håller myggfritt.

/Unni
EvaKlemming
Patriot, med sladd. Kräver elanslutning.

Independence, sladdlös.

Executive, sladdlös, med inställningar för energibesparing som tex. att den slår av x antal timmar mitt på dagen samt natten då myggen inte är lika frekventa som övrig tid. (Men jag har den på 24/7 allt enligt förpackningen)

Räckvidden densamma för alla tre. 4000 kvm. Samma kapacitet i övrigt också.

Just nu tror jag att många butiker kör rabatt på independence enligt flera tillförlitliga källor (the grapewine). Vilka har fyndat för 7-8000. (gissar ordinarie pris kring 9-10000.

Har nu hört gott om denna amerikanare även från kompisars svärmor vid Dalälven. Härligt.

Tack för rådet om placering, ska därför pröva en annan.

/Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon