Casiopeia
Har en häck runt delar av trädgården som jag inte vet vad den kallas, den är tät och har små spetsiga blad och blommar just nu med små vita blomklasar.

I vilket fall så växer den väldigt lustigt. Klippte den i höstas och nu hade den växt till sig så det var dags att klippa ner den igen. På ett parti av häcken, bara någon meter, så hade den däremot inte växt alls, istället så blommade den desto mer! Vad kan det bero på att det blir så här? Inget direkt problem, med det ser ju lite underligt ut smile.gif

[attachment=71273:h_ck.jpg]

Det är första året jag bor i huset så jag vet inte om den brukar bete sig så här eller om det hänt något.

Nu var det här väl kanske inte den bästa bilden för identifiering, men om någon vet vad det är för häck så har jag en till sak jag undrar över. Tidigare ägare har tagit bort häcken på delar av tomten och vi skulle vilja planera dit den på nytt. En av grannarna påstod att det nog skulle gå att ta skott/kvistar och bara sticka ner i jorden, men blir det verkligen bra? Någon som provat det? När i så fall ska man göra det, och hur tätt ska man sätta dom? Eller är det bättre att köpa nytt?
Huggorm
Det är nog liguster. De är lätta att föröka med stickling, men riktigt så enkelt som att bara ta en gren och sticka ner i marken kanske det inte är. I såna fall får man nog göra det på vårvintern och vattna noga hela följande sommaren och gärna året efter också.

Att det blommar bra men växer sämre brukar bero på att busken mår dåligt, den lägger sina sista krafter på fortplantning när den tror att de kan vara döende. Är det något speciellt med marken där, torrare eller så?
Casiopeia
Tack! Ja, Liguster är det nog, stämmer bra med bilderna jag hittar när jag googlar smile.gif

Hmm.. Konstigt att marken skulle vara torrare just där, med tanke på att häcken är grön och fin överallt annars och det bara är en så liten snutt? Kan man gödsla eller lägga på ny jord kanske? Nu har det ju regnat något helt vansinnigt mycket hela våren och sommaren, så jag tycker det låter konstigt att den skulle vara för torr...

Om jag tar några små skott nu och sätter dom i vatten och sedan planterar i krukor inomhus borde de väl vara fina att plantera ut nästa år? Eller är det överdrivet?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon