Precis samma hände mig förra sommaren. Jag hade många, stora fina busktomater på friland. De var väldigt gröna och frodiga och bar många tomater.

Helt plötsligt en dag, så hängde plantorna med gulaktiga blad. Nästa dag var hela plantorna alldeles bruna och även en del tomater.

Jag plockade av alla tomater och ryckte upp alla plantorna, ca 7-9 st. Plantorna kasserades och alla de tomater som började bli bruna (brunröta), totalt kastade jag 200 tomater! Resterande tomater la jag i backar och ställde in i förrådet, men av dessa drabbades minst 100 till av brunrötan!
Potatisbladmöglet spred sig ända in i växthuset, så även där fick jag kassera både plantor och frukt!
Jag odlade inte potatis själv, men det gjorde däremot grannen.
I år odlar jag inte tomater på friland och bara ett par plantor i växthuset. Jag har fått en del bruna blad och grenar och dessa tas bort så fort jag ser det. Nu har en planta fått flytta ut, eftersom den har MÅNGA grenar som blivit bruna.
Nu har dina plantor blivit svarta och inte bruna, så jag hoppas att det är något annat än potatisbladmögel!