Full version: Tomatplantan svartnar
Vårdrömma
Hej
Är lite ny på tomater
Mina plantor har gulnat och nu på bara en dag har många blad övergått till svarta och torra
Vad kan ha hänt?
Hälsning!
Lotta
Eva 33c
Du kan ha fått potatisbladmögel på dem. Finns det potatisodlingar i närheten? Ett riktigt gissel är det och denna regninga sommar gynnas den extra... Men det kan förstås vara nåt annat också.
Bassam
Hej
Svamp sjukdom behöver lågt tid för att visa sig, men den som händer hos dig händer snabbt så dina växter sitter på fel plats så dina växter haft kyla så de blir svarta.
Obs
Det när bättre om du skickar bilder.
H.Bassam
rosita
Precis samma hände mig förra sommaren. Jag hade många, stora fina busktomater på friland. De var väldigt gröna och frodiga och bar många tomater. 000.gif Helt plötsligt en dag, så hängde plantorna med gulaktiga blad. Nästa dag var hela plantorna alldeles bruna och även en del tomater. angry.gif Jag plockade av alla tomater och ryckte upp alla plantorna, ca 7-9 st. Plantorna kasserades och alla de tomater som började bli bruna (brunröta), totalt kastade jag 200 tomater! Resterande tomater la jag i backar och ställde in i förrådet, men av dessa drabbades minst 100 till av brunrötan! ranting.gif

Potatisbladmöglet spred sig ända in i växthuset, så även där fick jag kassera både plantor och frukt!

Jag odlade inte potatis själv, men det gjorde däremot grannen.

I år odlar jag inte tomater på friland och bara ett par plantor i växthuset. Jag har fått en del bruna blad och grenar och dessa tas bort så fort jag ser det. Nu har en planta fått flytta ut, eftersom den har MÅNGA grenar som blivit bruna.

Nu har dina plantor blivit svarta och inte bruna, så jag hoppas att det är något annat än potatisbladmögel!
Eva 33c
CITAT (Bassam @ 13-07-2012, 00:00) *
Hej
Svamp sjukdom behöver lågt tid för att visa sig, men den som händer hos dig händer snabbt så dina växter sitter på fel plats så dina växter haft kyla så de blir svarta.
Obs
Det när bättre om du skickar bilder.
H.Bassam

Just potatisbladmögel kan faktiskt komma så där snabbt Bassam. Speciellt en sån här regning sommar.Att de skulle ha frusit ihjäl nu i mitten på juli känns mycket långsökt.
Vårdrömma
Tack!
Vi har ingen potatis i närheten, men om det är sådant här mögel, finns det ngt jag kan göra?
Har tagit bort de fula bladen tomaterna är ännu inte angripna.
Eva 33c
Nej du kan inte göra något tror jag, mer än det du gjort, ta bort allt som ser angripet ut.
Pius
Jag har fått svart/bruna fläckar på bladen som sedan torkar. Det här är framför allt på en tomatsort, Red Pear. Det är mest utomhus men även någon enstaka gren inomhus.

Jag har tagit bort de grenarna och hoppas på det bästa.

Pius
rosita
Vissa tomatsorter är mer mottagliga för potatisbladmögel än andra. Därför fäster det inte lika snabbt på alla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon