Full version: Plommonträd
Suz
Hej!
Ena grenen på ett aav mina plommonträd verkar inte må så bra.
Eller rättare sagt de mindre grenarna som sitter på en av de stora grenarna.
Bladen liksom har fallit ihop mot grenarna, nästan som om den var törstig.
Alla andra grenar ser okey ut.
Är det nån sjukdom och i så fall vad bör jag göra?

[attachment=71279:DSC_0117.JPG]
[attachment=71280:DSC_0118.JPG]
[attachment=71281:DSC_0119.JPG]
[attachment=71282:DSC_0121.JPG]
Cilla
Intressant, jag önskar jag kunde svara säkert.

Är bladen slappa, utan spänst? Har vissa börjat krulla ihop sig, först som skålar, med bibehållen spänst?

Båda grenarna, den grövre och den yngre uppåtriktade som kommer i basen på den grövre. är mycket starkt reducerade. Att trädet förbreder för att avveckla hela den grövre grenen är naturligt - den har för lite bladmassa för att vara värd den energi som de få kvarvarande bladen ger.

Frågan är om bladens utseende nu är tecken på snabb avveckling av grenen, eller på löss, eller på något annat. Ge gärna lite mer info tack!
Suz
CITAT (Cilla @ 13-07-2012, 03:09) *
Intressant, jag önskar jag kunde svara säkert.

Är bladen slappa, utan spänst? Har vissa börjat krulla ihop sig, först som skålar, med bibehållen spänst?

Båda grenarna, den grövre och den yngre uppåtriktade som kommer i basen på den grövre. är mycket starkt reducerade. Att trädet förbreder för att avveckla hela den grövre grenen är naturligt - den har för lite bladmassa för att vara värd den energi som de få kvarvarande bladen ger.

Frågan är om bladens utseende nu är tecken på snabb avveckling av grenen, eller på löss, eller på något annat. Ge gärna lite mer info tack!

Stort tack för ditt svar Cilla!

Bladen har fortfarande spänst men de allra yttersta bladen ser ut att vissna (blir mörka för att falla av).
Det verkar inte finnas ohyra på dem men jag har i ärlighetens namn inte kollat jättejättenoga.

Ja jag har för första gg anlitat en arborist för att försöka få ordning på mina lutande äppelträd och då tog han allihop.
Så de är kraftigt beskurna.
Har i efterhand förstått att det är skillnad på "proffs" och "proffs" och jag hoppas verkligen inte alla mina träd går åt.
OM grenen är på väg att avvecklas, kommer trädet att överleva det?
Det är en av de kraftigaste grenarna på plommonträdet.
Cilla
Träd brukar överleva också hård beskärning, det är deras totala livslängd man förkortar genom att göra så här kraftiga reduceringar. Trädet kommer inte att försörja den där grenen och den kommer att dö så småningom, men vad den nu drabbats av kan jag inte säga tyvärr.

Följ gärna utvecklingen och om du kan, fota.

Om du skickar dessa bilder till den som sågade i trädet, vad säger den då?
Suz
CITAT (Cilla @ 13-07-2012, 11:37) *
Träd brukar överleva också hård beskärning, det är deras totala livslängd man förkortar genom att göra så här kraftiga reduceringar. Trädet kommer inte att försörja den där grenen och den kommer att dö så småningom, men vad den nu drabbats av kan jag inte säga tyvärr.

Följ gärna utvecklingen och om du kan, fota.

Om du skickar dessa bilder till den som sågade i trädet, vad säger den då?

Tack för ditt svar!
Om jag förstår det hela rätt är det alltså två problem?
Det ena är att trädet gör sig av med grenen och det andra bladproblemet?
Jag trodde det hängde ihop...

Jag ska prata med trädkillen så snart han är hemma från semestern igen.
Han bor bara en bit härifrån så...
Cilla
Problemen kan hänga ihop men behöver inte göra det. När man reducerar ett plommon så här grovt försämrar man också vitaliteten, och då blir trädet känsligt för andra slags angripare och åkommor.

Också om bladen sett friska ut hade trädet förmodligen upphört att försörja den lilla bladmassa som var kvar.

Jag hade ställt frågor till den som gjort jobbet mer av intresse för dialog än för att få facit. Reducerar man ett plommon så här hårt så får man i bästa fall en kraftig skottillväxt, eller som här försämrad vitalitet på en gång.

Bassam
Hej

Mannen som gjorde beskärning, han ska ha ansvar, på grund att han gjorde beskärning på fel tiden, och han var slarvig, för att han måste skydda stora sår efter beskärning, på grund att svamp bakterie och virus kan attackera sår, om man beskära på fel tiden.

Obs
Alltid beskärning ger mera vitalitet, om vi gör den på rätt tid, på grund av får vi stora rötter som kan passera bra vatten och näring till grönskar.

H.Bassam

Cilla
Hej Bassam,
I Sverige har trädbranschen upphört med att pensla på snittytor för många år sedan. Det har dokumenterat sämre effekt än att låta snittytor skötas av trädet själv.

Det behöver heller inte vara helt galet att beskära på våren, om det nu gjordes så, med plommon. I områden där silverglans härjar rekommenderas det till och med.

Det som ser betänkligt ut är att grenen reducerats så kraftigt, och som om den skulle kunna fortsätta att leva med den lilla bladmassa som sparats. Enda tillfället där detta är lämpligt är om man egentligen vill avlögsna hela grenen, men istället reducerar den kraftigt för att få snabbare reaktion i grenkragen, så att man året/åren därpå kan ta bort den intill den då förberedda grenkragen.

Men som sagt helheten i trädet ser vi inte genom bilderna och vi vet inte heller hur uppdraget sett ut eller vad som varit syftet med beskärningen. Så vi får vänta på det innan domar fälls alltför hårt.

Ingen som arbetar med träd vill göra dåliga jobb! Det är kunskaperna som varierar och syften som påverkar beskärningssätten. Syftena bestäms av trädägare och arborist gemensamt (ska göra) där arboristen ska kunna meddela vad som är förenligt med trädens friskhet och långa levnad, och vad som inte är det.
Bassam
Hej

Många av de okunniga människor, nu arbetar på jordbruksområdet, arbetet i jordbruket har blivit såsom potatis försäljning.
Obs
I Asien kan man arbeta på jordbruk bara om man har hög trädgård utbildning.

H.Bassam
Cilla
Jo Bassam, men detta är ju träd- och trädgårdsbranschen.
Vad arbetar du själv med?
(Ursäkta trådkapning!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon