Siv i Bollnäs
12-07-2012, 16:34
Hejsan!
Vi har fått av goda vänner ett par fågelskulpturer av palmrot (!) till kroppar och annat trä i fötter och huvuden. Meningen är att dom ska kunna stå ute i trädgårdsmiljö. Dom är verkligen jättehäftiga, men jag är orolig för hur det ska gå om dom står ute i regnet. Har ni några förslag på hur man ska kunna skydda dom - t ex genom att behandla med olja eller liknande och i så fall vad och hur?
Sivan
Halaj!
Du måste ju inte ta på nåt om du inte vill.
Det viktiga är att de inte står på marken för då ruttnar de bort nerifrån.
Mitt förstaval skulle vara det klassiska: rå kallpressad linolja.
Det sägs att utemöbler man oljar in år ut och år in blir närmast svarta med tiden.
Ett alternativ skulle kanske vara paraffin. Det brukar man ju ta på skärbrädor för att undvika att maten tar smak av sådant man tidigare har skurit på brädan.
//T
Siv i Bollnäs
13-07-2012, 08:11
Tack snälla Tapio!
Jag ska testa! Jag kan ju höra i färghandeln vad dom säger också. Men det är ju inte säkert att dom vet nåt om sånt här
Hälsningar Sivan
mari_tres
13-07-2012, 08:16
Är skulpturerna torra rakt igenom går det att lägga på ett lacklager som skydd också.
Halvolja kanske?
Dvs 50% terpentin och 50% kallpressad linolja, går mycket lättare "in" i träet än endast linolja eftersom den blir lite tunnare. Efter att penslat på kan du ju tom hälla oljan i ett tråg och ställa fågeln i det - på så vis suger den ju upp så mycket det går i de delar som har kontakt med underlaget, vilket torde skydda dessa utsatta delar lite bättre.
Siv i Bollnäs
14-07-2012, 16:01
Tackar för ytterligare svar!
Jag var till färghandeln i går och fick rådet att stryka på kinesisk träolja som skulle förhindra såväl sprickbildning och fuktintrång , så jag satsade på det. Man fick dutta på ordentligt bland rottrådarna som skulle föreställa fjäderdräkten....Skickar bild på mina fulgulliga pippin, den ena cirka halvmetern hög och den lilla hälften....
[attachment=71334:DSCN3760.JPG]
kerstinbern
14-07-2012, 17:43
Hade det varit kompakt trä, så hade det säkert fungerat med träskyddsmedel. Men det här tunna spretiga veden på brösten på fåglarna blir nog svårt att skydda!
Siv i Bollnäs
14-07-2012, 18:12
"Fjäderdräkten" är i själva verket palmrottrådar och det var inte så svårt att få oljan att rinna in emellan dom när man vände fåglarna uppochned. Men jag får nog ställa dom på något så dom inte står direkt på marken. Någon föreslog att ställa dom i olja och låta fötterna suga in så mycket som möjligt innan användning, och det är nog ingen dum idé.
Sivan
Vad du än gör lacka INTE.
Det kommer att ta något år innan lacken börjar släppa fläckvis å sedan är eländet igång
Du kan ansluta oljandet med kokt linolja, den lägger sig utanpå som en skyddande film ( rå linolja går in i träet)
Siv i Bollnäs
15-07-2012, 17:25
Hej LasseB!
Nej nåt lack blir det inte! Jag kom förresten på att pippina heter Ljusterö-ankan, vidare har jag fått reda på att dom inte är av palm- utan bamburötter! Jag blev av givarna rekommenderad att inte ha nåt alls på dom, men eftersom jag misstänker att man i så fall förkortar livslängden på ankorna så blir det nog lite skyddande olja i alla fall.
Halaj!
Jag tycker också att lack är kass, utomhus.
Jag tänker att det bästa nästan vore om du kunde spruta på en olja.
Kanske ladda en blomspruta med rå kallpressad linolja? Eventuellt med lite balsamterpentin för att sänka viskositeten. Jag tänker att linolja kanke är för tjock för en spruta.
Sen väntar du till nästa år och förseglar med blandning av kokt linolja och balsamterpentin.
//T
Siv i Bollnäs
16-07-2012, 14:37
Tack, Tapio!
Det gick bra att få dit den kinesiska träoljan så det behövs nog inte sprutas på. Vad jag ska göra nästa år får jag fundera på, vet inte om det behövs göras nåt mera, kanske en omgång av den här oljan möjligtvis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.