Full version: Beskära fruktträd
rosita
Vi har ett plommonträd som har fått en massa vattenskott p.g.a. fel beskärning. Vi har nu läst på rtfm.gif och förstår att man kan ta bort dessa vattenskott under JAS-månaderna utan att det stimulerar till nya sådana.

Vågar vi ta bort ALLA dessa vattenskott på en gång? help.gif
Cilla
Om syftet med beskärning ska vara att hålla trädet så friskt och långlivat som möjligt så är inte säkert att ni ska ta bort skotten alls i år (det är inte vattenskott, det är vanlig men stressad skottväxt). Ett träd som kompenserar sig för förlust av för mycket gren och blad måste få kompensera sig först innan man ytterligare går in och tar bort det som är försörjningen för trädet.

När skedde den alltför hårda beskärningen, dvs hur gamla är årsskotten?

Om du sätter in några bilder från olika vinklar så kan du få fler råd.
rosita
Det går inte att bifoga filer, men jag länkar till en sida : http://ankispassion.blogg.se/2012/may/vattenskott.html
Årsskotten är ca 3 år
Bassam
Hej
Vattenskott kommer på grund av obalansen mellan rötter och stam efter beskärning, men de ger inte bra frukt och de gör träd svag, så du kan ta bort dem utan problem.

H.Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
Ser inga vattenskott alls på bilden och trädet är förfärligt glest för att vara ett plommonträd. Plommon kan INTE beskäras sådär hårt som det har gjorts och man kan inte förvänta sig ett estetiskt fint träd efter ett sådant ingrepp, plommon funkar inte att beskära hårt för att hållas nere i storlek. Plommon funkar inte att beskära som om det vore ett äppelträd. Jag skulle antingen låta trädet få vara ifred och se om det ser bättre ut när det kommer mer skott och gör det tätare eller byta ut det till en sort som inte blir högt utan håller sig litet.
rosita
Ja, nu vet jag inte vad jag ska tro! dunno.gif

Det är nog bäst att jag tar hit en trädgårdsmästare! Det är så klart lättare att se vad som är fel, när man ser det i verkligheten!

Det året, när alla dessa grenar (de som pekar rakt upp) kom, sa alla "kännare" att det var vattenskott, så vi trodde ju det då.

Vi har låtit trädet vara ifred i 3 år och vill göra något åt det nu.
Cilla
Detta är inte vattenskott, det är vanlig tillväxt i ett plommonträd som glatt försöker överleva. Det är en alltför vanlig felföreställning att tillväxt i träd som växer starkt pga att de mår bra eller som här för att de är stressade, är vattenskott.

Plommon växer som alla andra träd med årsskott som är utan sidogrenar, dvs "raka grenar". Också plommon som inte beskärs alls (och som har kraft att växa) skjuter upp skott mer eller mindre rakt upp som böjer sig först när de blir fruktbärande.

Om man vill ha plommon som går att plocka stående från marken finns inte så mycket att välja på, men man kan spaljera. Däremot blir ju fruktmängderna då inte lika stora som med ett stamträd.

Annars plockar man plommon som man gjort i alla tider: På stege och/eller med fruktplockare. Vissa träd, kanske detta också, kan man lätt stiga upp i. Att ha en påse eller säck på magen som man plockar ned i underlättar. Latvarianten om man ändå ska mosa och göra kompott är att ruska i trädet och sedan plocka från marken.

Beskärning som syftar till att få ned ett träd i höjd är aldrig bra. I bästa fall resulterar det i att det skjuter i höjden än mer som här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon