Dan i Nacka
23-03-2004, 12:47
En bekant i skåne har fått ett Bornholmsfikon och undrar nu hur hon får den att trivas. Eftersom det är skåne och hon har en stenlagd gård i skyddat läge borde den väl klara sig fint utomhus? (hon har inga bra övervintringsmöjligheter inomhus)
Enklast vore ju också om man slapp ha den i kruka. Vad har den för krav på jord och sol vid frilandsodling?
Vänliga hälsningar
Dan
andreas i uppsala
23-03-2004, 14:02
Det går bra att plantera ut den till våren. En bra plats en är skyddad solig plats med sandblandad jord. Fikon klarar det mesta.Den trivs dock bäst i lite mer kalkhaltiga jordar.
Dan i Nacka
23-03-2004, 14:39
Tack för detta!
Behöver man vintertäckning eller klara den sig utan?
(nästa vinter alltså)

Vänliga hälsningar
Dan
Bara i de allra varmaste delarna av Sverige klarar de sig utan
vintertäckning. Själv exprimenterade jag lite förra sommaren
och planterade ett turkisk fikon utomhus på skyddad plats.
Jag har haft den täckt under vintern med ett nät fyllt med
frigolit chips. -ska bli kul att se om den klarat sig.
Bor i zon 2-3
andreas i uppsala
23-03-2004, 20:55
I ö-vik har dem(kommunen) haft fikon på friland i 3-4 år. Deras fikon är från det snörika delen av balkan. Nu i år har den inte frusit tillbaks något(om den ens gör det normalt).Den är grön ända ut i fingerspetsarna.
Själv så har man också fikon på friland(zon 2-3) Ska även skaffa in nya härdigare sorter som bl.a chicago hardy och celeste, men brown turkey hör också till de härdigaste
Dan i Nacka
23-03-2004, 22:54
Nu blir man ju själv sugen på frilandsfikon.
Jag har sått lite olika kaktussorter för senare utplantering på friland i år men jag kanske skulle försöka få tag på en "Brown turkey" också.
Vänliga hälsningar
Dan
CITAT
Själv så har man också fikon på friland(zon 2-3) Ska även skaffa in nya härdigare sorter som bl.a chicago hardy och celeste, men brown turkey hör också till de härdigaste
tack! bra tips!
andreas i uppsala
24-03-2004, 15:32
det värsta med chicago hardy är att de är så svåra att få tag på. Celeste är dock lite enklarare att få tag på, men alla fikon har så klart dubbelnamn.Jag tror att celeste också heter nåt med malta. Den finns hundratals olika fikonnamn, vilket kan vålle en hel del problem. Tex vårat bornholmsfikon heter här precoce de dalmatie men i usa heter den bl.a magnolia och new brunswick. Jag tror det tillochmed finns ett till namn.
Kärt barn har många namn, med andra ord
Ingrid på Västkusten
24-03-2004, 15:47
En av de härdigaste fikonen heter ju Violetta - finns i Tyskland b l a.
Hälsar Ingrid
andreas i uppsala
24-03-2004, 17:52
jo violetta är en av de härdigaste varianterna.Det är en extra härdig variant av brown turkey för att vara korrekt. Den klarar sig till-och-med i mellersta tyskland, vilket är en merit.
Den finns nån plantskola i östra karup som kommer att ta hem sådana(enligt Per) nu i vår.
Ingrid på Västkusten
25-03-2004, 08:12
Mmm - östra Karup i Skåne? Tipsa gärna när Du hör :-) för en sådan är då jag sugen på - och Skåne far vi ner till då å då,
Hälsar Ingrid
Dan i Nacka
25-03-2004, 09:36
Instämmer med föregående... en sådan vill man gärna ha.
Jag har förresten ett ej namngivet fikon jag fått av en god vän. Hos honom har det stått i ouppvärmt växthus och klarat vintrarna i Stockholms skärgård. De ovanjordiska delarna har då frusit ned men den skjuter alltid nya skott. Min har stått i uppvärmt växthus men är ganska liten ännu så ingen av oss har sett några fikon.
Är det någon som känner igen sorten?
Vänliga hälsningar
Dan
andreas i uppsala
25-03-2004, 19:49
Ja visst vet jag vad det är för fikon. Det är väldigt lätt att känna igen denna sort.
Även jag far ner till skåne och halland ganska ofta.
Dan i Nacka
25-03-2004, 20:48

Vet inte om den bifogade bilden försvunnit men min undran var alltså vad fikonet på bilden ovan är för sort?
(finns också i mitt album under diverse)
Vänliga hälsningar
Dan
andreas i uppsala
25-03-2004, 21:12
Det är en afghanica

helt klart
andreas i uppsala
01-04-2004, 18:30
men det är inget äkta fikon, utan bara en släkting ur sorten ficus
Dan i Nacka
01-04-2004, 22:36
Vad synd!

Nåväl, den har ett fint bladverk så den får stanna iallafall.
Vänliga hälsningar
Dan
En följfråga: Kan dessa fikonplantor bära ätbar (helst god) frukt?
vickeva
03-04-2004, 16:10
CITAT (alex @ 03-04-2004, 13:01)
En följfråga: Kan dessa fikonplantor bära ätbar (helst god) frukt?
En kompis till mig hade ett fikon där hon bodde innan, och det bar JÄTTEmycket, säkert 100 fikon om året, soliga somrar var de söta och goda!
Jag har blivit så inspirerad av denna tråd att jag idag har inhandlat ett styck Bornholmsfikon, 75 kr, visst var det billigt!!?
Här tänkt sätta det mot en södervägg i stugan där det är sandblandad jord alldeles av sig själv. Håll tummarna! Jag är såååå nöjd
Dan i Nacka
03-04-2004, 20:04
Jag får väl nöja mig med mina växthusfikon ett tag till. I år ser det iallafall ut att bli ett 30-tal i första skörden. Har jag tur kan det bli ytterligare en skörd i höst. (fast det har inte lyckats hittills).
Men de som hinner mogna ordentligt blir vansinnigt goda!

Lycka till med frilandsodlingen!
Vänliga hälsningar
Dan
andreas i uppsala
03-04-2004, 20:28
jo bornholmsfikon är ju godast. Vickeva köpte du ditt fikon på hortogreen? Vickeva om du vill ha frukt så måste du placera fikonet på en SOLIG plats.
vickeva
03-04-2004, 20:42
CITAT (andreas i uppsala @ 03-04-2004, 21:28)
jo bornholmsfikon är ju godast. Vickeva köpte du ditt fikon på hortogreen? Vickeva om du vill ha frukt så måste du placera fikonet på en SOLIG plats.
Jag vet inte vad hortogreen är

, slog upp det (tänkte att det kanske var en trädgårdsterm jag missat) men det enda jag hittade var en postorderfirma... Om det var den du menade, så nej, jag köpte inte det där. Jag köpte det hos Åbergs i Öja, ett UNDERBART ställe med massor av lite ovanliga perenner, och en del annat. Absolut mitt nya favvoställe:
ÅbergsOch stället jag har tänkt till mitt fikon är ursoligt, ... om vi bara får en solig sommar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.