Anette W
13-07-2012, 08:19
Eller kan det räcka med 2 karlar utrustade med spett, yxa och såg????
Busken har flera stammar som är ca 5-7 cm i diameter. Jag har börjat själv med rotskott och mindre stammar runtomkring, pust och stånk.
Om vi börjar försöka få bort den så MÅSTE så vi lyckas för att kunna plantera något annat som insynsskydd.
Alternativet är att sätta någon rotspärr och plantera något annat framför. Den är så ful och jag är innerligt trött på alla rotskott som kommer pga att jag måste hålla den på 2 m höjd.
Jag har grävt bort större träd/stubbar än så så visst går det med handkraft! En yxa som man inte är rädd om alternativt en motorsåg med en kedja man inte är rädd om, är absolut ett måste!
Såga ner trädet så du har några dm stubbe kvar, gräv ut så mycket jord du/nu kan med spadar och sedan är det bara att börja frilägga de större rötterna (hugg/såga av dem en bit ut från stammen) och försöka komma in under klumpen för att sedan kunna bända bort stubben och de största rötterna. För att få bort de mindre rötterna får man gräva bort jorden runt omkring också, kanske nödvändigt beroende på vad ni ska plantera, men jag har aldrig brytt mig eftersom det mest varit granar och tallar jag grävt bort....
Anette W
13-07-2012, 08:30
Tack för ett positivt svar
Nu fick jag nytt hopp efter att ha känt det som ett hopplöst projekt. Nu ska den väck!!!
Huggorm
13-07-2012, 08:48
Man kan också elda bort stubbar. Man gräver lite intill stubben, och eldar sedan i hålet. Sedan måste man lägga på något snett över som håller kvar värmen och riktar den mot stubben, gammal stålplåt är perfekt. Sedan är det bara att lägga på mer ved efterhand och vänta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.