Sörgårdsnissen
Hej

skulle göra en sats jordgubbssylt i går.
hade i som man skulle, men tänkte jag skulle göra sylten lite mindre söt ät förra årets omgång.

hade i ca 1-2 hg mindre med socker.(skulle vart 2kg)

Den har inte stabiliserat sig dessvärre, hade i kylen i natt och den är rinnig sad.gif

Kan man koka om eller göra något med för att få sin sylt? sad.gif
KRT
Tror man kan koka om sylten, och hälla i pectin - det borde göra susen. Pectin köps på Ica el dyl.
Sörgårdsnissen
Ojsan, jag gjorde mig nog lite otydlig, ursäkta sad.gif
Jag använde Atair-pektin och följde receptet på flaskan.
Funderar på om det är hårfint hur pass mkt socker man har.

Om det var mina 1-2 hg mindre som gjorde att det inte stelnade till sist.

kokade mina jordkubbar i 5 minuter. (1,56kg)
rörde i 1,56 tsk upplöst citronsyra och 1,7-1,8kg socker (borde vart 2kg enligt uträkning ORGINAL)

kokade livligt i en minut,
tog av rörde i 3/4 - 80% av flaska Atair

sen skulle man röra 5 minuter så inte alla gubbar flyter upp medans det stelnar.

Sen tappade jag upp o nu är det okoagulerat mer eller mindre...

Skumt o lite drygt :s

Men jag kanske kan ha i katrullen igen och tillsätta sista av flaskan kanske... ?
fvd
Jag har samma problem när jag skall göra sylt. Jag tycker jag gör som det står på burken (gelatinpulver) men inte tjocknar den inte. Jag håller på och mekar och häller i mer vattenblandat i het sylt. Ibland får jag till det till slut men det retar mig att jag inte kan fatta en så enkel sak. Jag gör mest rårörda lingon så det är inte så ofta jag kokar sylt. Hoppas ni är många som svarar oss nu.
Sörgårdsnissen
CITAT (fvd @ 13-07-2012, 10:32) *
Jag har samma problem när jag skall göra sylt. Jag tycker jag gör som det står på burken (gelatinpulver) men inte tjocknar den inte. Jag håller på och mekar och häller i mer vattenblandat i het sylt. Ibland får jag till det till slut men det retar mig att jag inte kan fatta en så enkel sak. Jag gör mest rårörda lingon så det är inte så ofta jag kokar sylt. Hoppas ni är många som svarar oss nu.

jag som fattar snabbt om man förklarar långsamt wink.gif

Du häller i mer vattenblandat säger du? Jag tar på mig om ja gör bort mig här, men menar du vattenblandad gelatinpulver o inte vattenupplöst citronsyra väl :? Jag "kan inte" gelatinpulvret sad.gif

Då du fått till det till sist, har du haft i typ det dubbla då eller ?

Ja här behövs samlad proffession tror jag

fvd
Du gör inte bort dig man skall fråga om man vill lära sig jag fattar inte heller. Jo när min sylt är färdig blandar jag gelatinpulver i litet vatten och häller i. Sedan händer inget händer inget osv...... Då gör jag om det och det händer inget händer inget osv.... tills jag tänker nu kan jag väl för tusan inte hälla i mer det kanske behöver stå ett tag och häller upp sylten i en burkl. Antingen blir det inget vidare resultat eller inget alls. Jag vill ha sylten så där härligt geléig om någon kan berätta hur man gör. Jag har provat att hälla pulvret direkt i sylten också men det lyckas inte heller. Jag tror att gelatin och pectin är samma sak.
Åsa, mälardalen zon 2
Gelatin och pektin är INTE samma sak. Gelatin utvinns ur djurben och brosk, pektin utvinns ur citrusskal. Finns dock ett gelatinämne som säljs som tillverkas av alger = agar agar.

Min jordgubbssylt blev som marmelad och lite väl tjock hade dock i lite rabarber + jag använde syltsocker för det har ju redan allt tillsatt pektin, citronsyra mm.

Sörgårdsnissen
nu har jag kokat om "sylten" en gång igen. Hade i lite citronsyra till(vet inte hur det påverkar men men..)
Rörde ner 40% till pektin

Är ju inte speciellt stelt så där i början, så jag får väl klippa gräsmattan så länge o se när det blivit svalare om det hänt nått...

Sörgårdsnissen
n
kerstinbern
Fuskar man med sockerhalten, så riskerar man både hållbarheten och konsistensen. Om man mäter temperaturen, så får man både rätt sockerhalt och rätt konsistens, den skall kokas till 104-107 grader. Citronsyran hjälper till att ta fram fruktens eget pektin, så den har en mycket viktig roll.

Jordgubbar innehåller så mycket pektin, att man normalt inte skall behöva tillsätta extra pektin.

http://www.lansstyrelsen.se/skane/SiteColl...sen_aug2011.doc
Sörgårdsnissen
oj då, så varmt... då behövde jag alltså inte vara orolig att koka sönder dom då. Det är därför det står koka livligt i en minut efter sockret har rörts ner...

jag köpte "gårdagens jordgubbar" lite billigare i ett stånd o så gjorde jag dagen efter.... hade kvaliten+pektin mattats av då kanske...

aha... jag tyckte förra årets blev onödigt söt jämförensevis med "bob:s" som är dyr och jag ville slippa köpa ett år framåt.

Minskade socker lite bara tyckte jag... tror de va mindre socker/100gram i bobs när jag kollade på en burk än vad jag hade i mitt recept.

kerstinbern
Man skall inte jämföra med industriellt framställd mat. Tillsätter de inte konserveringsmedel, så kan de ha tillgång till utrustning för att värma under tryck för att öka hållbarheten.

Skall man förvara maten under en längre tid, så bör man inte experimentera alltför mycket med recepten. Om all sylten möglar eller jäser så blir det ett dyrbart experiment.
fvd
Tack för lektionen nu börjar jag fatta varför det går som det går för mig. Jag vill ha så lite socker som möjligt och kanske jag får ge avkall på konsistensen. då
Sörgårdsnissen
idag kokade jag om sylten igen(jo jag vet det har nog inte så mycket vitaminer kvar nu längre).

kokade 10-12 minuter och nu blev det nästan för bra...

såg i mina syltböcker att man gjorde utan pektinet men kokade 10-15 minuter istället...

Tikka
Satt för en stund sedan o letade efter information angående gelé socker då jag ska göra vinbärsgelé....men jag såg även att dom hade en produkt som är mindre socker i till sylt...kanske nåt att testa?
Jag har själv inte använt den.
http://www.dansukker.se/se/produkter/produ...tsocker_13.aspx
Åsa, mälardalen zon 2
Inte ens sett det där syltsockret i butiken, det finns dock 2 olika alternativ på baksidan av det vanliga paketet för dosering = vanligt eller lättsockrat. gissar att den nya produkten är dyrare och det verkar vara ett litet paket.

Här verkar alla koka sylt samtidigt, jagade syltsocker i matbutikerna och lyckades bara få tag på ett paket men får väl gå om nån dag och kolla igen ifall det kommit in, kokar saft så länge.
fvd
Tack för den länken ! Jag hade lagt ner min plan på att ge bort syltburkar i julklapp eftersom jag har så mycket bär. Nu blev det roligt igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon