CITAT (Eva 33c @ 13-07-2012, 12:15)

Rosenpionen har jag fröförökat många gånger, den tillhör de enklaste. Sidenpionen har jag också sått med bra resultat.
Pionfröer utvecklar först en rot under den första varma säsongen den utsätts för efter sådd, om denna är tillräckligt lång, ca 3 mpnader. Sen går de liksom i vila under en kall period (som också behöver vara ca 3 månader) och under nästa varma period dyker det upp ett blad. Rosenpionen blommar ju tidigt och det har hänt att om jag sått dem direkt när de mognat så har det kommit ett blad redan nästa vår, om det varit en lång varm höst. Men det tillhör ovanligheterna.
Man kan trixa om man får tag på fröer tidigt på hösten och sår dessa inne (vitmossa brukar rekomenderas då) och sen ställa dem i kylskåpet när man ser att roten kommit fram (vilket kan ta upp till 3 månader), och sen ska de stå i kylskåpet ca 3 månader också innan de tas fram och bladet utvecklas. Har inte testat detta själv. Sår man som vanligt i krukor ute så gror de efter två somrar.
Jag kommer att ha frö till rosenpionen, men de är inte mogna än. Kan skicka till dig när det är dax.
Aha, jag fick för mig att det behövdes en kylperiod för roten, sedan en kylperiod till innan bladen kom. Hur brukar du sätta sådderna? Sol, skugga etc? Och hur sår man fröerna, hur djupt ska de?
Jag hade verkligen uppskattat frö om det finns möjlighet! Jag tycker visserligen bond- och doftpioner är trevliga, men de rena arterna har en speciell tjusning