KRT
P. Mollis - Luddpion
P. Peregrina - Turkisk pion
P. Wittmannia - Sidenpion
P. Veichii - Rosenpion
P. anomala - sibirisk pion
P. emoldi - näckrospion

Finns det någon i Sverige som odlar någon av ovanstående arter och/eller har fröförökat dessa tidigare? Jag vill gärna veta hur ni gjort och hur lång tid det tagit innan något grönt visat sig.

Undrar också om någon har färska frön från någon av arterna? Jag har försökt så köpta frön, men jag tror inte grobarheten är så god eftersom jag hela tiden har misslyckats.... Skulle gärna vilja försöka med färska fröer i stället och se om det går bättre.
Eva 33c
Rosenpionen har jag fröförökat många gånger, den tillhör de enklaste. Sidenpionen har jag också sått med bra resultat.
Pionfröer utvecklar först en rot under den första varma säsongen den utsätts för efter sådd, om denna är tillräckligt lång, ca 3 mpnader. Sen går de liksom i vila under en kall period (som också behöver vara ca 3 månader) och under nästa varma period dyker det upp ett blad. Rosenpionen blommar ju tidigt och det har hänt att om jag sått dem direkt när de mognat så har det kommit ett blad redan nästa vår, om det varit en lång varm höst. Men det tillhör ovanligheterna.
Man kan trixa om man får tag på fröer tidigt på hösten och sår dessa inne (vitmossa brukar rekomenderas då) och sen ställa dem i kylskåpet när man ser att roten kommit fram (vilket kan ta upp till 3 månader), och sen ska de stå i kylskåpet ca 3 månader också innan de tas fram och bladet utvecklas. Har inte testat detta själv. Sår man som vanligt i krukor ute så gror de efter två somrar.
Jag kommer att ha frö till rosenpionen, men de är inte mogna än. Kan skicka till dig när det är dax.
KRT
CITAT (Eva 33c @ 13-07-2012, 12:15) *
Rosenpionen har jag fröförökat många gånger, den tillhör de enklaste. Sidenpionen har jag också sått med bra resultat.
Pionfröer utvecklar först en rot under den första varma säsongen den utsätts för efter sådd, om denna är tillräckligt lång, ca 3 mpnader. Sen går de liksom i vila under en kall period (som också behöver vara ca 3 månader) och under nästa varma period dyker det upp ett blad. Rosenpionen blommar ju tidigt och det har hänt att om jag sått dem direkt när de mognat så har det kommit ett blad redan nästa vår, om det varit en lång varm höst. Men det tillhör ovanligheterna.
Man kan trixa om man får tag på fröer tidigt på hösten och sår dessa inne (vitmossa brukar rekomenderas då) och sen ställa dem i kylskåpet när man ser att roten kommit fram (vilket kan ta upp till 3 månader), och sen ska de stå i kylskåpet ca 3 månader också innan de tas fram och bladet utvecklas. Har inte testat detta själv. Sår man som vanligt i krukor ute så gror de efter två somrar.
Jag kommer att ha frö till rosenpionen, men de är inte mogna än. Kan skicka till dig när det är dax.

Aha, jag fick för mig att det behövdes en kylperiod för roten, sedan en kylperiod till innan bladen kom. Hur brukar du sätta sådderna? Sol, skugga etc? Och hur sår man fröerna, hur djupt ska de?

Jag hade verkligen uppskattat frö om det finns möjlighet! Jag tycker visserligen bond- och doftpioner är trevliga, men de rena arterna har en speciell tjusning smile.gif
Eva 33c
I praktiken så blir det ju så att det gror efter två vintrar även om det är de två sommrarna som har betydelse.
Jag fyller en kruka med såjord, lägger fröerna uppe på, kanske trycker ner de lite löst. Sen ställer jag krukan i vatten tills jag ser att ytan mörknar och täcker sedan fröerna med grus, sand, jord eller vermiculit. Grus är bäst. Jag täcker så att fröerna inte syns. Sen får krukan stå ute tills det gror helt enkelt. Jag väljer en plats som ger skydd mot spöregn och sol och som jag inte glömmer bort att ha koll på under sommaren. Det är största hotet, att sådden torkar ut under den första sommaren när inget syns ovan jord. Jag sår rätt mycket av allt möjligt så jag har särskilda ställen för alla frökrukor ute. På vintern får de gärna snöa över.
Rosenpionen tycker jag är väldigt trevlig då den blommar mycket tidigare än både bond och luktpionerna.
[attachment=71303:Paeonia_...12_38_10.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon