Full version: MIn granhäck....
anki/ronninge
[attachment=71292:IMG_1613__kopia_.JPG]

den här häcken planterade jag för ca 10-12 år sedan, då jag arbetade på en kyrkogård. jag tog små granplantor , direkt från skogen. Minns vilket jobb det var! Men väldigt kul att se nu så här många år efteråt, att den tog sig! smile.gif
EsterM
Den var jättefin, bravo.gif
det måste varit ett slit och gått åt en hel massa granplantor.
Ester
anki/ronninge
hade projektet som en bisyssla, när det var LUGNT med göromål! Granplantor fans det gott om i skogen , men vist var det ett pyssel! smile.gif Fick ju byta ut en del som inte alls tog sig och en del vattning förstås.
CITAT (EsterM @ 13-07-2012, 12:57) *
Den var jättefin, bravo.gif
det måste varit ett slit och gått åt en hel massa granplantor.
Ester

Cilla
Vackert!
Kan du se nu eller minns du hur tätt du satte dem? Och minns du hur små/höga de var när du satte dem?
Huggorm
Det är som häck granar passar bäst, och det där var en snygg och välskött granhäck smile.gif
anki/ronninge
tänker så det knakar, var tvungen ta fram tumstocken för att minnas! jag tror att plantorna inte var mer än 30-40 cm höga Bredd ca 30 cm. Jag minns jag planterade så grenarna stötte i varandra
och då blir det väl 30 cm emellan varje planta, om jag nu inte tänker fel..... var ju ett antal år sedan och inte hade vi någon dokumetering då.... Vet att jag försökte leta efter likadana plantor i skogen, men det var ju inte så lätt, iallafall när det var fråga om bredden. Nu står granhäcken på en relativt skuggig och fuktig plats och det har nog gynnat utvecklingen .
CITAT (Cilla @ 13-07-2012, 15:56) *
Vackert!
Kan du se nu eller minns du hur tätt du satte dem? Och minns du hur små/höga de var när du satte dem?

HelénE
Oj den var ju verkligen jättesnygg! Sällan man ser en så fin granhäck.

Helén
Cilla
Jo, det FINNS fina granhäckar, men få hålls så här smala med så lyckat resultat.

Roligt att den är tagen från skogen med småplantor!

Anki, berätta om skötseln (beskärning juni-juli?, med fortsatt sned vinkel? mm) och planen för den - ska den sakta men säkert bli bredare?
anki/ronninge
hej igen! Jag har nu slutat på just den här kyrkogården men stötte på en medarbetare som sa att han skulle precis ansa till den, för det är vad man gör egentligen. En lätt klippning, Granhäckar beskärs under juni-juli (inte senare) då årsskotten är fullt utveckade och man beskär endast på årsskotten eftersom granen inte bildar nya skott på äldre ved.

Man bör absolut inte beskära in på gammal ved,

När man planterat en granhäck så låter man den växa på höjden utan att klippa toppen och när den nått önskad höjd klipper man den på höjden. Däremot klipper man årsskotten på granhäckens sidor hela tiden.
Jag tror inte att det finns en medveten plan att den ska bli bredare, men det är svårt att hålla en granhäck smal och samtidigt se fin ut. den växer ju wink.gif

Funderade lite runt ämnet snedtak. lutning. det finns fler aspekter på varför man klipper toppen i vinkel, dels egen erfarenhet av att klippa häckar och då snackar jag om km-vis av häckar som skulle klippas! Det är mycket lättare att klippa snedtak, för kroppen, armarna,då man kan vinkla häcksaxen. Än att stå och klippa en plan yta, ca 2 meter upp..smile.gif och det ger mer ljus till växten, genom att inte ha ett plant tak.
Det är lite av en konst att sköta en granhäck och man ska åxå ha lite tur!
Jag tycker personligen att granhäckar inte bör vara för höga, de blir svårskötta och svårhanterliga.
om man har den lägre så är chansen att kunna reparera den, ifall tex en del av häcken blir brun och tex planta måste bytas ut. Det tar ju som sagt tid för en gran planta att bli stor. Större chans att få den hel igen snabbare .

jag har sett granhäckar som är bulliga och liknar en berg och dalar , om du förstår vad jag menar? smile.gif
Häftigt det med..
En sak vill jag iallafall poängtera, och det är att man ska verkligen vara aktsam när man klipper sin granhäck, endast årsskotten! inte in på veden! Har sett många misshandlade granhäckar.

Till sist en liten passande video..... smile.gif
<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/qjj-XZN6Ibc" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Anki, berätta om skötseln (beskärning juni-juli?, med fortsatt sned vinkel? mm) och planen för den - ska den sakta men säkert bli bredare?
[/quote]
anki/ronninge
att sätta in en video här, funkade inte för mig wink.gif men videon från youtube visade en enorm granhäck i sundsvall..
CITAT (anki/ronninge @ 17-07-2012, 07:35) *
hej igen! Jag har nu slutat på just den här kyrkogården men stötte på en medarbetare som sa att han skulle precis ansa till den, för det är vad man gör egentligen. En lätt klippning, Granhäckar beskärs under juni-juli (inte senare) då årsskotten är fullt utveckade och man beskär endast på årsskotten eftersom granen inte bildar nya skott på äldre ved.

Man bör absolut inte beskära in på gammal ved,

När man planterat en granhäck så låter man den växa på höjden utan att klippa toppen och när den nått önskad höjd klipper man den på höjden. Däremot klipper man årsskotten på granhäckens sidor hela tiden.
Jag tror inte att det finns en medveten plan att den ska bli bredare, men det är svårt att hålla en granhäck smal och samtidigt se fin ut. den växer ju wink.gif

Funderade lite runt ämnet snedtak. lutning. det finns fler aspekter på varför man klipper toppen i vinkel, dels egen erfarenhet av att klippa häckar och då snackar jag om km-vis av häckar som skulle klippas! Det är mycket lättare att klippa snedtak, för kroppen, armarna,då man kan vinkla häcksaxen. Än att stå och klippa en plan yta, ca 2 meter upp..smile.gif och det ger mer ljus till växten, genom att inte ha ett plant tak.
Det är lite av en konst att sköta en granhäck och man ska åxå ha lite tur!
Jag tycker personligen att granhäckar inte bör vara för höga, de blir svårskötta och svårhanterliga.
om man har den lägre så är chansen att kunna reparera den, ifall tex en del av häcken blir brun och tex planta måste bytas ut. Det tar ju som sagt tid för en gran planta att bli stor. Större chans att få den hel igen snabbare .

jag har sett granhäckar som är bulliga och liknar en berg och dalar , om du förstår vad jag menar? smile.gif
Häftigt det med..
En sak vill jag iallafall poängtera, och det är att man ska verkligen vara aktsam när man klipper sin granhäck, endast årsskotten! inte in på veden! Har sett många misshandlade granhäckar.
Till sist en liten passande video..... smile.gif
<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/qjj-XZN6Ibc" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Cilla
Tack Anki!
Alltid kul att höra vad andra säger om skötsel när de lyckats med granhäckar!

Den där gigantiska granhäcken som beskärs i Uddevalla finns här:
http://www.youtube.com/watch?v=qjj-XZN6Ibc
anki/ronninge
aha du lyckades klämma in den! smile.gif
CITAT (Cilla @ 17-07-2012, 10:55) *
Tack Anki!
Alltid kul att höra vad andra säger om skötsel när de lyckats med granhäckar!

Den där gigantiska granhäcken som beskärs i Uddevalla finns här:
http://www.youtube.com/watch?v=qjj-XZN6Ibc

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon