hej igen! Jag har nu slutat på just den här kyrkogården men stötte på en medarbetare som sa att han skulle precis ansa till den, för det är vad man gör egentligen. En lätt klippning, Granhäckar beskärs under juni-juli (inte senare) då årsskotten är fullt utveckade och man beskär endast på årsskotten eftersom granen inte bildar nya skott på äldre ved.
Man bör absolut inte beskära in på gammal ved,
När man planterat en granhäck så låter man den växa på höjden utan att klippa toppen och när den nått önskad höjd klipper man den på höjden. Däremot klipper man årsskotten på granhäckens sidor hela tiden.
Jag tror inte att det finns en medveten plan att den ska bli bredare, men det är svårt att hålla en granhäck smal och samtidigt se fin ut. den växer ju
Funderade lite runt ämnet snedtak. lutning. det finns fler aspekter på varför man klipper toppen i vinkel, dels egen erfarenhet av att klippa häckar och då snackar jag om km-vis av häckar som skulle klippas! Det är mycket lättare att klippa snedtak, för kroppen, armarna,då man kan vinkla häcksaxen. Än att stå och klippa en plan yta, ca 2 meter upp..

och det ger mer ljus till växten, genom att inte ha ett plant tak.
Det är lite av en konst att sköta en granhäck och man ska åxå ha lite tur!
Jag tycker personligen att granhäckar inte bör vara för höga, de blir svårskötta och svårhanterliga.
om man har den lägre så är chansen att kunna reparera den, ifall tex en del av häcken blir brun och tex planta måste bytas ut. Det tar ju som sagt tid för en gran planta att bli stor. Större chans att få den hel igen snabbare .
jag har sett granhäckar som är bulliga och liknar en berg och dalar , om du förstår vad jag menar?

Häftigt det med..
En sak vill jag iallafall poängtera, och det är att man ska verkligen vara aktsam när man klipper sin granhäck, endast årsskotten! inte in på veden! Har sett många misshandlade granhäckar.
Till sist en liten passande video.....

<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/qjj-XZN6Ibc" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Roligt att den är tagen från skogen med småplantor!
Anki, berätta om skötseln (beskärning juni-juli?, med fortsatt sned vinkel? mm) och planen för den - ska den sakta men säkert bli bredare?
[/quote]