KRT
Har ett Sam p GiSeLa5, som r 3 r nu till hsten. Det har vxt p bra och r nu ca 2.20 hgt. Problemet r att de lgsta grenarna sitter vldigt lgt. Jag vill grna kunna klippa grset under utan att g dubbelvikt, och jag tnker att det r enklare att ta av grenarna nu, nr de r tunnare n att vnta till de blivit tjockare....

Men hur mycket kan/vgar jag ta? Och nr ska jag gra det? Bifogar bilder p trdet, dels hela och dels en detalj p de nedre grenarna.

[attachment=71294:k_rsb_r_...re_delen.JPG]

[attachment=71293:k_rsb_rstr_d_hela.JPG]
Cilla
Det r bara en som verkar vara centimetern tjock i diameter. Den br skras bort frst nr du vljer hur mycket du ska ta i r. I vrigt ser det ut som att man kan ta bort 4 eller 5 av de tunnare och klenare detta r. Trdet har bra vxtkraft och ser ut att kunna ta en uppstamning vl.
Cilla
Nu r en bra tid. Trdet har god frmga att frsvara snittppningar.
KRT
D ska jag beskra det redan i morgon tummenupp.gif Tack fr rden, du r en klippa som vanligt Cilla!

Trdet har vxt p vldigt vl, bttre n jag vgat hoppas med tanke p att det dels r ett svagvxande grundstam och dels str i en fuktigare del av trdgrden och med lera under 30 cm matjord. Jag kunde ta stttorna efter bara 2 r och jag var beredd p att det skulle ta upp emot 5 r (lste det ngonstans), och det har gett helt OK skrd fr att vara s ungt.
Cilla
Det r din proffsiga planteringsbdd, duktiga stttning under rotetablering och riktiga stdbevattning som gjort det vet du! Kunskap lnar sig nr man vill f frs p sina trd!
KRT
CITAT (Cilla @ 13-07-2012, 21:43) *
Det r din proffsiga planteringsbdd, duktiga stttning under rotetablering och riktiga stdbevattning som gjort det vet du! Kunskap lnar sig nr man vill f frs p sina trd!

thanks.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon