EvaLottaA
Är det någon som vet vad det är för beläggning jag har fått på mina daggrosor? Det började med enstaka knallorange beläggning i maj men har spridit sig till hela busken. Jag har två buskar som inte står bredvid varandra och de ser lika hemska ut.

Daggrosorna har stått på sin plats i ett år och det är första året de blommar. Hela planteringen gjordes iordning förra året med ny bra jord. Söderläge.

Tack på förhand

[attachment=71295:Daggros_maj.jpg]

[attachment=71296:Daggros_juni.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
Rosrost gissar jag, tycker angreppen blir värre ifall vildrosor står i bra välgödslad jord än när buskarna står magert som de ju gör i naturen.
EvaLottaA
Vad gör man åt det? Hela buskarna är fulla nu. Är det bara att gräva upp och slänga eller går buskarna att rädda? Det kanske är fel plats för dem?
gnon49
Var inte orolig, det finns botemedel. Hör efter på någon handelsträdgård eller dyligt. Ta gärna med ett blad så dom ser vad det är.
CillaM
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-07-2012, 22:23) *
Rosrost gissar jag, tycker angreppen blir värre ifall vildrosor står i bra välgödslad jord än när buskarna står magert som de ju gör i naturen.

Håller med Åsa. Dessa rosor är vildrosor o ska stå magert och torrt, det är då de mår som bäst. Självklart går det bra att vattna dom ordentligt vid plantering men det går nästan lika bra utan också. De kommer spontant på så många, nästan omöjliga ställen att man därifrån kan utläsa hur de helst vill ha det. Tycker inte du behöver oroa dig fö i år, men låt bli att dalta med dom nästa år. Det som inte dödar dom härdar dom, verkar det som iaf smile.gif
Bassam
Hej

Det är svamp sjukdom som heter rost rosor, och svampen heter ( phragmidiummucronatum ),

vad händer:
1 blad blir gula och sen de ramla.

2 växter blir svaga.

Så:

Det är bra om vi kan bekämpa detta

Bekämpning:
1 beskära grenar som sina blad skadad och bränna dem.
2 spreja på materialen. Som innehåller svavel

H.Bassam
Kajsa
Mer i sommar än vanligt, jag klipper ner rosorna en del. Annars finns Kumulus att spruta med som Bassam skriver, men det kanske är sent nu.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon