eugenia
www.renakerrenmat.se/.../MjolAlarmerandehalterAvmiljogifterx.pdf

Usch detta hittade jag om Kungsörnens fullkornsprodukter. Grödor som odlas i avloppslam. Inte trevligt eller? sick.gif

kerstinbern
Länken fungerar inte, men det gör nog inte så mycket. Den verkar inte vara speciellt seriös.
Huggorm
Länken fungerar inte, men det är tyvärr ett välkänt faktum att det samlas gifter i grödor gödslade med rötslam. Inte minst rester av mediciner som människorna äter och sedan kissar ut, bland annat en massa östrogen från p-piller. Inte alls nyttigt att få i sig. Mycket följer med regnvattnet ned i diken och bäckar, och påverkar djurlivet där negativt.
Piccante
www.renakerrenmat.se/.../MjolAlarmerandehalterAvmiljogifterx.pdf
Lägger in länken åt dig...

[edit] länken funkar inte pga något fel i adressen
mamamaggan
Den länken funkar inte heller , iaf inte för mig.

Det verkar som om vi får i oss en massa " skit " överallt och till slut slår kroppen bakut.

Vet ni om t ex konserveringsmedel ( något av E-numren är det tydligen ) lagras i kroppen ?

Både jag och min man reagerar på olika mediciner , får andnöd , klåda , svullna ögon osv som vi aldrig fått förr.

Senast så jämförde läkaren två olika preparat som min man reagerat på och kom fram till att även om det verksamma ämnet var helt olika så fanns det några " hjälpmedel " i båda som kan klassas som någon sorts konserveringsmedel och att det antagligen är det min man reagerar på.

Det är liknande för mig , tolererar bara en sorts medicin från en viss tillverkare och när man jämför innehåll visar det sig att skillnaden mellan den jag tål och från annan tillverkare är några " hjälpmedel ".

Jag har också svårt med t ex pålägg som köps i färdigt paket , innehåller bl a konserveringsmedel , men när jag köper över disk där jag vet att man inte har haft i konserveringsmedel så går det bra.

Liknande med kött , mår illa när jag försöker äta billigt kött från t ex ICA ,men där vet jag inte med säkerhet vad jag reagerar på .

Undrar jag vad man har lagrat i kroppen vid det här laget .
Huggorm
Nu ser vi tillbaka på romarna och tycker de var idioter som använde vattenledningar av bly, men jag tror framtidens människor kommer fälla ännu hårdare domar över oss sad.gif

Insjöfisk är en annan sak som det lagras gifter i, och som man bör äta med måtta. Jag tycker det är helt otroligt att vi låtit något sådant ske. Vad skall vi leva av när vi förgiftat alla våra matkällor?

Fungerande länk
gnon49
CITAT (Huggorm @ 13-07-2012, 21:32) *
Nu ser vi tillbaka på romarna och tycker de var idioter som använde vattenledningar av bly, men jag tror framtidens människor kommer fälla ännu hårdare domar över oss sad.gif

Insjöfisk är en annan sak som det lagras gifter i, och som man bör äta med måtta. Jag tycker det är helt otroligt att vi låtit något sådant ske. Vad skall vi leva av när vi förgiftat alla våra matkällor?

Fungerande länk

Alla våra matkällor är väl förgiftade redan, om än, för det mesta, i små mängder. Vi kommer aldrig att bli av med det. Det tillkommer nya hela tiden. DDT var ju ett ofarligt gift hette det. Visst känns tongångarna igen även idag.
Red Top
Ett bra sätt att undvika produkter gödslade med rötslam är att alltid köpa ekologiskt. [attachment=71312:2e5nrqf.gif]

Men det vet väl alla vid det här laget.

Att det är dyrare är ingen ursäkt att inte köpa; framförallt när det gäller mat till barn och unga/fertila. Man kan ju äta lite mindre. [attachment=71311:smiliecr...yoldlady.gif]
Huggorm
CITAT (Red Top @ 14-07-2012, 07:22) *
Ett bra sätt att undvika produkter gödslade med rötslam är att alltid köpa ekologiskt. [attachment=71312:2e5nrqf.gif]

Intressant, jag trodde rötslam räknades som ekologiskt, till skillnad från konstgödsel. Använder de enbart kogödsel till det ekologiskt odlade?
Eva 33c
Hittade detta angående KRAV och rötslam.
Så det verkar inte få användas trots allt.
mamamaggan
Bra att få veta , tack för den länken.

Vad finns i jorden man köper och odlar egna grönsaker i ? Någon som vet om det finns regler för sådan jord ?
Piccante
CITAT (mamamaggan @ 14-07-2012, 16:49) *
Bra att få veta , tack för den länken.
Vad finns i jorden man köper och odlar egna grönsaker i ? Någon som vet om det finns regler för sådan jord ?

Econova, en av de större jordproducenterna tar hand om rötslam åt många kommuner. Exakt var det hamnar vet jag inte...
mamamaggan
CITAT (Markus_H @ 14-07-2012, 17:06) *
Econova, en av de större jordproducenterna tar hand om rötslam åt många kommuner. Exakt var det hamnar vet jag inte...

Så risken finns att det finns i jordpåsarna ? Får nog ta och läsa ordentligt på påsarna när man köper.
Red Top
CITAT (Huggorm @ 14-07-2012, 08:47) *
Intressant, jag trodde rötslam räknades som ekologiskt, till skillnad från konstgödsel. Använder de enbart kogödsel till det ekologiskt odlade?

Kogödsel börjar bli en bristvara, så de ekologiska bönderna, som inte själva har ekologiska kor, använder ett ekologiskt framställt gödsel i pelletsform. Åtminstone gör min granne, (som var tvungen att sluta med kreatur, eftersom det inte lönar sig), det. Exakt vad det innehåller vet jag inte, annat än att det är framställt av enbart organiskt material. Definitivt fritt från rötslam.

Ni kanske har märkt att det är svårt att få tag på "ko på påse". Det beror på att vi snart inte har några svenska kor kvar. Den svenska koskit, som finns går till bönderna.
malcolm
Jag har soptunnor som kallas "sortera hemma" och ett fack är avsett för hushållsavfall men vad jg förstått nvänas inte dett avfall som gödnint till åkrar som äe avsedd för spannmålsodling och liknande utan sprids bara ut på betesmarker.
eugenia
Ledsen att länken inte funkade och tack ni som länkade till föreningen Ren åker ren mat. Jag sökte runt bland deras artiklar men hittar inte den text jag läste och reagerade på. Men om någon vill läsa den googla bara...

Alarmerande höga halter av miljögifter i fullkornsmjöl

...så kommer den upp. Jag tycker det är ett seriöst debattinlägg om riskerna med att använda rötslam där man odlar mat, speciellt om barn ska äta produkterna. Vad tragiskt allt verkar ibland när det gäller jordbruket. Och hoppfullt ändå om folk vaknar inför sådana här skandaler. Man kan aldrig luta sig tillbaka och tro att allt är frid och fröjd. Folk måste vara med och skydda åkermarkerna som vi är så beroende av.
hattstugan

Ang skydda åker och ängsmark så kan ju Svensken börja med att köpa ENBART svenska jordbruksprodukter!

Skippa alla billiga importerade så kanske, kanske även Sverige kan överleva!
Christa
CITAT (Red Top @ 14-07-2012, 07:22) *

Att det är dyrare är ingen ursäkt att inte köpa; framförallt när det gäller mat till barn och unga/fertila. Man kan ju äta lite mindre. [attachment=71311:smiliecr...yoldlady.gif]

Jag trodde det var mindre kadmium i krav-odlat mjöl men hörde på radion häromdagen att det inte är någon större skillnad när det gäller det.

Krav-odlat är ju ofta odlat i jord där det tidigare odlats konventionellt. Tungmetallerna från konstgödsel och rötslam finns kvar i jorden.

Jag tycker Krav borde ha gränsvärden för hur mycket grödorna får innehålla av kadmium och annat. Hur mycket växterna tar upp beror också på hur mycket humus man tillför jorden och vilket pH jorden har.
Piccante
testfaktas test av kadmium i mjöl
http://www.testfakta.se/livsmedel/article60096.ece
Mony
CITAT (mamamaggan @ 14-07-2012, 17:43) *
Så risken finns att det finns i jordpåsarna ? Får nog ta och läsa ordentligt på påsarna när man köper.

Det finns ekologisk jord att köpa wink.gif
mamamaggan
CITAT (Mony @ 29-07-2012, 10:36) *
Det finns ekologisk jord att köpa wink.gif

Ja men det var just det jag fick veta , att det finns " fel " saker i den jorden .
Azur
Så alla mjöl ligger alltså med råge under det nya "mycket hårdare" gränsvärdet för livsmedel vad gäller kadmium?

Och ett barn på 10 kilo behöver äta sisådär en halv limpa om dagen för att komma upp i den lägsta riskbedömningen av en kadmiumhalt som möjligen kan vara skadlig?

Och "Testresultatet visar också att kadmiumhalten inte blir lägre för att mjölet är ekologiskt odlat"?

Ni tror inte att ni möjligen oroar er i onödan?
Anders zon 1
Kadmium (och säkert en massa andra ämnen också) är inte ett obetydligt problem i jordbruket. Saken är ju den att halterna av ämnen som inte bryts ner, t ex tungmetaller såsom kadmium, hela tiden ökar om de kontinuerligt tillförs jordbruksmarken. Även om det inte är ett akut problem idag så finns risken att vi förr eller senare når värden som är hälsovådliga. Förhoppningsvis ska ju åkermarken kunna användas i flera tusen år till och som vi håller på nu tror jag inte det kommer att gå. Dessutom finns det många andra allvarliga problem på lång sikt i jordbruket, t ex packningsskador på grund av för tunga jordbruksmaskiner, negativa långtidseffekter av konstgödsel, utarmning av mikronäringsämnen, framtida brist på fosfor, klimatförändringar, förändrade och instabila ekosystem (kan t ex ge mer skadedjur och sjukdomar, sämre pollinering och sämre avkastning på grund av förändrad markfauna) m.m.

Det här med spridning av rötslam på jordbruksmark är ju dubbelbottnat. Å ena sidan är det ett sätt att återföra näring som vi tagit från åkermarken när vi odlat på den, å andra sidan finns problemen med kemikalier och tungmetaller i rötslammet. Kunde man rena slammet på något sätt borde det vara det perfekta gödningsmedlet i ett fungerande kretsloppssamhälle.
Christa
CITAT (Azur @ 29-07-2012, 12:15) *
Så alla mjöl ligger alltså med råge under det nya "mycket hårdare" gränsvärdet för livsmedel vad gäller kadmium?

Och ett barn på 10 kilo behöver äta sisådär en halv limpa om dagen för att komma upp i den lägsta riskbedömningen av en kadmiumhalt som möjligen kan vara skadlig?

Och "Testresultatet visar också att kadmiumhalten inte blir lägre för att mjölet är ekologiskt odlat"?

Ni tror inte att ni möjligen oroar er i onödan?

När det gäller kadmium så anrikas det i njurbarken och dom som är insatta i problematiken skrev redan för 20 år sedan att det finns risk att många kommer att få så höga halter att njurarna tar skada. Rökare har extra mycket så röker man är det extra viktigt att inte få i sig onödigt mycket.

Jag tycker som sagt att KRAV skulle ställa högre krav på innehållet i livsmedlen och jobba för att man skall odla på ett sätt så att så lite kadmium som möjligt tas upp i grödan.

Spannmål och potatis sägs vara de livsmedel vi får i oss mest kadmium av. Framförallt för att vi äter mycket av det.

Solrosfrön kan också innehålla höga halter av kadmium. Solrosen har tydligen en benägenhet att ta upp kadmium.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon