Denna "buske" växer i diket och är en bra bit över metern. Jag tycker den är lite fin och hittar den inte i "ogräsboken". Någon som vet vad det är ?
[attachment=71307:DSCN0021.JPG]
mamamaggan
13-07-2012, 18:43
Häckspirea är mitt tips ,
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4ckspirea.
Vi har en sådan häck på ena långsidan av tomten , växer som ogräs. Ursprungligen fick vi små , c:a 30 cm långa , avklipta kvistar av grannen.
Dem stoppade vi bara ner i jorden och nu har vi en rejäl häck.
Det finns problem med den , den sprider sig så håller man inte efter de nya små skotten så kan man få hur tjock häck som helst.
Ser ut som Klasespirea, spirea billardii.....
Det verkar stämma väldigt bra. Tack för tipset. Ska nog försöka rädda en bit av den innan vi lägger igen diket.
Huggorm
13-07-2012, 19:16
Som sagt, någon sorts spirea är det men det finns flera närbesläktade sorter som ser i princip likadana ut. De hittas ofta kvarlämnade vid gamla torp.
Värsta ogräset som jag har här i alla fall, de sprider sig ohämmat. När jag flyttade hit växte de på en bergsknalle intill det gamla huset, kanske ett område på ett par hundra kvadratmeter. Sedan rev jag huset och nu växer området med cirka en meter åt alla håll varje år. Kapa går inte, det är lika höga igen inom ett år, tätare än någonsin. Gräver man upp rötterna är jorden uppluckrad och lättväxt, och de återtar platsen inom någon säsong, då flyttar de sig snabbare än en meter per år. Två meter höga blir de också, där de växer som bäst. En lönn som stod i kanten av området förut är nu passerad med runt två meter och den ser allt ledsnare ut. Växt har den inte gjort på länge, det blir ingen näring eller vatten kvar till den. Till och med snöbärsbuskarna verkar få vika hädan för den starkare spirean.
mamamaggan
13-07-2012, 20:08
Vi klipper gräset så nära häcken vi bara kan för att hindra den från att sprida sig. Vi har den på en annan plats på tomten där den kommit av sig själv så där ska vi klippa ner och täcka med tidningar , markväv och stenar för att bli av med dem.
Vi har ett ställe där vi absolut vill ha den , runt komposten . Där passar den alldeles utmärkt i ett hörn av tomten som vi snart inte ser alls .
Klasespirean tycker jag är fantastisk, särskilt på ställen där ingen annan buske vill växa. Där den får anskrämnligt dåliga förhållanden, torra, helskuggade t ex, blir den ca 1 meter. En av de får buskar osm klarar att växa i kompakterad jord efter t ex ett bygge där fordon sammanpackat marken.
I lite sämre förhållanden sprider den sig inte och den går utmärkt också i goda förhållanden att hålla på ett begränsat område med t ex kläsklippare. Spridningen via rötterna sker nära moderplantan.
Jag har sett den i formklippt häck där man låtit höjden vara (toppen reglerar sig själv och blir jämn ändå) men beskurit sidorna. Då blommar den på toppen med sina lustiga klasar, som sitter kvar och får snömössor på vintrarna.
Bra alternativ för den som vill ha mellanting mellan formklippt och friväxande - samt blommande.
Gossen Ruda
13-07-2012, 21:19
Som nog de flesta kan räkna ut använder jag Roundup när jag vill ha bort ett bestånd. Annars blir det alltid några rötter kvar efter allt slitet.
Jag läste i en tråd tidigare idag att någon efterlyste något som växer under granar. Kan den här göra det kanske ?
Jodå, det kunde vi som följt forumet ett slag ha gissat! :-) Och du är inte ensam, RoundUp kommer starkare i trädgårdarna än DDT gjorde på sin tid. Tillverkaren fortsätter därför att sälja till trädgårdsägare i förpackningar som räcker för att döda all växtlighet på 500 kvm.
Det leder naturligtvis till överdosering, felanvändning och användning vid helt onödiga tillfällen.
Huggorm
13-07-2012, 22:33
På tal om roundup så hade det kommit upp skyltar längs en museijärnväg där jag bor om att de skall bespruta banvallen. Det är ju en väldigt smalspårig järnväg och skogen växer tät på båda sidor, det är inte alls som en vanlig järnväg. Jag hoppas verkligen att de är försiktiga när de sprutar på, för det är fantastiskt fin ädellövskog och jag blir vansinnig om de gamla fina almarna och lindarna dör. Jag trodde det var naturreservat, men det är det tydligen inte. Älven går alldeles intill, men det är tydligen okej att spruta gift ändå. Och det värsta är att de säkert anlitar vilken bonddräng som helst och ger han en giftspruta och skickar ut honom att härja som han vill.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.