BigDaddy
Jag har garanterat det på mitt äppelträd. Dessutom har det växt helgalet. Endast åt ett håll med alla grenar & dessutom skaver de mot varandra på otal ställen i ett enda virrvarr.
Men det ger väldigt goda äppel & jag har dessutom inget ytterligare äppelträd än. Det ger även väldigt mkt frukt.

Jag vill försöka rädda trädet först & främst. Går inte det så önskar jag iaf förlänga livet några år tills jag planterat nytt & dessutom att det hunnit etablera sig.

Jag har sedan jag flyttade hit beskurit trädet väldigt lite, förutom en större gren nedtill som jag tog bort i våras som var som en handled i omkrets. Växte i knähöjd & var mkt ful.
I övrigt alltså beskurit det lite åt gången & inga vattenskott har bildats. 2 vårar har det beskurits mest för att glesa ut, ta bort dött.
Oerhört fult & misshandlat träd, som till råga på allt står placerad 1,5 meter från en jättebjörk....
....MEN som alltså ger mängder med fantastiskt goda äpplen.

Nu ska jag snart beskära det ytterligare lite tänkte jag men ge mig tips & säg mig exakt när jag ska göra det. JAS funkar ju vet jag men mer exakt tack. Bor i zon 2 & trädet har fullt med kart.
Glesa ut fortsätter jag som jag börjat. lite i taget, men sjukdomen den har vill jag ha råd om.

edit. Att trädet har fruktträdskräfta förstod jag först idag. Trodde tidigare en älg el liknande tuggat på grenar/stam.
Trodde inte trädet kunde ha mer problem & vara mer fel än det redan var, men så var inte fallet. Vill även ha svar om det går att ordna upp såhär misshandlade & fula träd?
Cilla
Roligt att du har sådan glädje av frukten i ditt träd! Har du någon aning om vilken sort det är? I övrigt, hur stor är stamdiametern på trädet, vad tror du om åldern, hur stor är tillväxten?

Att träd för oss människor växer i ett "virrvarr" har med trädens överlevnadsintelligens att göra... Dvs det som för oss ter sig som ett virrvarr är i själva verket något annat. Träd har utvecklats under flera hundra miljoner år och varje minut under växtsäsongerna sker tillväxt planerad efter bästa överlevnad, mesta möjliga tillväxt och förökning... Det är vi som har att lära av träden, inte tvärtom.

Att trädet sträcker grenar åt ett håll är ofta ett sådant exempel. Träd är ekonomiska. Finns himmelsljus och rymd runt hela trädet växer de helst symmetriskt, inget träd växer assymetriskt om det inte ger bästa ljusmängd på bladen. Träd vill räta sig, hålla en krona på en stam så länge som möjligt - det ger längsta överlevnadsförmågan. Mene de är inte så dumma att de satsar grentillväxt där bladen inte får tillräckligt med ljus.

Beskärning av vuxna och äldre äppelträd ska ha ett syfte om beskräningen ska gynna trädets friskhet och överlevnad. Vuxna äppelträd kan växa fritt i många år och ändå fylla många syften, och dessutom klara att leva längre med kräfta än om det får mänsklig beskärarhjälp.

Av det du beskriver är kräftan och lutningen/assymetrin två saker som spelar roll när man beslutar sig för vad man ska göra för sitt träd. Kräftan ger redan en naturlig beskärning, men hur den gör det och hur det ska påverka ens egen behandling avgörs av var kräftsåren kommer, hur aktiva de är, hur länge de funnits i trädet, hur de sprider sig. Fota och sätt in här!

Lutning är inte bra, men om denna blir större eller mindre problem av beskärning går heller inte att säga om man inte får se trädet ur några olika vinklar.

Fota så kan du få fler råd!
BigDaddy
Tusen tack. Det första jag gör imornbitti. smile.gif
Snart finns bilder.
BigDaddy
Här kommer lite bilder. Lite svårt att se men hoppas det duger så du kan ge en liten analys, tack. smile.gif
Kräftan finns på fler ställen än bilderna visar & de förtäljer inte heller riktigt hur virrvarrigt det faktiskt är i grenverket. Dock är det ngt bättre nu än för ett par vårar sedan tillbaka.
Synd att kräftan är på alla stora grenar/stam, men kanske finns en chans?

Som jag också nämnde & jag inte tror bilderna visar så står en stor björk strax intill. Tror inte heller mängderna med äpplen syns.
Vet inte vad det är för sort men mkt goda. Relativt små, el lagom stora. Röda men ff inslag av grönt.

Vilken ålder är svårt att säga men jag ska tippa. De tidigare ägarna hade noll koll & brydde sig absolut inget om trädgården. Var helt galet igenväxt så jag tror inte heller de brydde sig om att plantera ett äppelträd.
De bodde här i mellan c:a 1996-1997 till 2010. Så förmodligen planterades det innan 1996 men inte säker.
Dock ser det rätt ungt ut ff i mina, förvisso, amatörögon.

Som du ser har jag tagit en större gren. Den växte iof åt andra hållet till viss del men var helt kal i princip & väldigt låg men ändå lång. Utöver det märkliga växtsättet så var den helt i vägen för att kunna gå förbi, så den tog jag bort. Också den skadad av svampen.

Lite långa rankor i toppen på trädet jag funderat på att korta in men har faktiskt inte orkat tidigare då man behöver en större stege. Dock ser det inte ut som vattenskott & fanns där innan jag började beskära så smått.

Beskar senast i mars-april men som sagt inte så mkt. Mest felväxta grenar & dött. Minns ej om det var i år el i fjol jag tog den större grenen.

Det var nog alles. Kommer inte på mer info. smile.gif
Bassam
Hej
Kräfta är svamp sjukdom som kan skadar äpple och päron, men de skadar äldre träd på grund av gammal svaghet plus dåligt skötsel, men varför beskära människor växter för att ge växter formen som passera sol och luft bra, plus ta bort skadad delar som innehåller sporer so flyttar sjukdom
i framtiden.
Svampen som gör detta är :Nectria galligena
1 ta bort skadad delar och bränna dem, eftersom de har sporer som flytta sjukdom till nästa år.
2 sterilisera sår med T sprit, sen man kan köpa salva från Apoteket mot svamp och måla sår på detta salva.
3 Skötsel bra träd speciell, ge gödning som har balans näring.
4 det är bra om man gör vinter plöja, på grund att sporer blir under jorden och de kan inte flytta sjukdom.

Obs
kemi bekämpning:
Du kan använda bekämpningskemi som innehåller koppor eller svavel.
H.Bassam
Cilla
Hej,
Jag ser, det är aktiva kräftangrepp som gör att trädet ser ut att komma att förlora också större grenpartier. om det inte segrar över kräftan. Sådant sker också om än dock inte efter mänsklig behandling av grensår mm, utan av orsaker som är för komplexa för att förstå.

Jag förstår ambitionen att liksom en hårbuske på en människa "reda ut" grensituationen. Det är korsvisa grenar, skav och det är tätt på flera ställen. Men om vi resonerar om helheten här så finns ju mer än att trädet ska se välkammat ut:

- Om frukten är bra och god på trädet så gäller ju att få så mycket av den varan som möjligt. Själv skulle jag låta trädet vara obeskuret till dess att jag såg att frukten minskade i storlek eller drabbades av skorv eller liknande. detta pga att min erfarenhet är klockren: Träd som inte beskärs klarar kräfta bättre.

- Se på grensåren där de drabbar lite grövre grenar. Dessa kommer trädet förmodligen att förlora så småningom, så tänk bort dem som efter en "naturens beskärning". Såret på stammen ser ut att ta lite längre tid, men där finns också en risk för fortsatt angrepp.

- Skavande grenar är ju inte bra, men ofta reder vi ut alldeles för mycket och särskilt i starkt kräftdrabbade träd som inte är så stora som ditt, så är ett litet skav inte samma stora yta för svampen att sprida sig i, som en snittyta blir.

Det här trädet skulle jag själv inte tänkt på som ett jag behandlade för 50 år framåt, men ett som ska ge så mycket god frukt som möjligt. Och då gäller beskärning i mindre ved först när frukten börjar försämras. Skavet och ordan skulle jag bara betrakta som problem om frukten försämrades, och då är det ofta bättre att småbeskära i ung fruktved än att lägga större snitt i ett kräftsmittat träd.

Det gäller att mata kräftan så lite som möjligt. Och kräftan gillar träd som får mindre gren- och bladmassa för att det då försvagas, och den gillar snittytor, gärna så stora som möjligt. I övrigt gillar den ju snabbväxande träd också, som t ex vattenskottsbeskärningar ger.
BigDaddy
Hej

Otroligt snällt av dig att lägga ned denna mödan för mig!
Jag är oerhört tacksam. smile.gif

Jag förstår vad du skriver mkt väl & ska lämna det i fred under uppsikt framöver, & hålla tummarna att det klarar av angreppen, el åtminstone klarar av att leva några år till framöver.
Jag har inget behov av att få det "välkammat" i estetisk synpunkt. Trädet står längst bort i en hörna mot skogsdelen av tomten. Jag hade tyckt det vart väldigt skoj om jag kan få den goda frukten på det ett tag till innan jag satt ett par nya träd som hunnit växa till sig lite.
Varje år framöver kommer kännas som en bonus.
Nu har de första frukterna börjat få röd färg. Det har gallrat sig själv en hel del. Var mängder med frukt i år.
Ska ev gallra det ngt till där det hänger 5-6 äpplen i klasar.

I övrigt ska jag låta det vara. Jag trodde innan att jag beskar trasslet för trädets skull men förstår nu vad du menar med att låta det vara p.g.a kräftsmittan.
Jag litar fullt på din erfarenhet & det låter logiskt allt jag läser som du skriver, men man ser det först efter att ha läst din text.

Jag kommer säkert bemöda dig & andra framöver med fler frågor. En dag i framtiden ska jag försöka ge tillbaka för all hjälp jag fått.
Jag har läst på din hemsida & kommer titta in där många ggr till. smile.gif
Cilla
Hej och tack, det är roligt att fundera på åtgärder när man får bilder att klura kring.
Och det är inte helt självklart vad man ska göra här eftersom det är ett ganska ungt träd. Också jag får pirr i beskärningshanden av att se täthet och skavande ved.

Men den aktiva kräftan får det ändå att tippa över. Dock tycker jag du ska göra en lätt beskärning om frukten minskar i storlek. I år borde den bli hyfsat stor om du haft all försommarregn som var i övriga landet.

Om frukten minskar i storlek och kräftan då är lika aktiv kan du skära i juli och inrikta dig på att reducera fruktved, dvs veden längst ut där det finns frukt. Ta bort det som har sämst ljus och lite jämnt över hela kronan.

Trädet kommer att gallra sig själv också, framför allt ser det ut som att lite grövre grenar kommer att ringbarkas av kräftan.

Sedan ska man alltid hoppas. Kräfta försvinner inte men i helt obeskurna träd kan den bli passiv. I befintliga sår klarar trädet sakta men säkert att övervalla och spridningen minskar eller avtar helt. Man vet aldrig...

Det du kan göra i höst är att försöka sortbestämma trädet, så att du kan ersätta det om det är en sort du gillar. Då gäller dock att plantera på avstånd från den här individenm och att göra en bra plantering eftersom sorten är benägen att få kräfta.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon