Jag har garanterat det på mitt äppelträd. Dessutom har det växt helgalet. Endast åt ett håll med alla grenar & dessutom skaver de mot varandra på otal ställen i ett enda virrvarr.
Men det ger väldigt goda äppel & jag har dessutom inget ytterligare äppelträd än. Det ger även väldigt mkt frukt.
Jag vill försöka rädda trädet först & främst. Går inte det så önskar jag iaf förlänga livet några år tills jag planterat nytt & dessutom att det hunnit etablera sig.
Jag har sedan jag flyttade hit beskurit trädet väldigt lite, förutom en större gren nedtill som jag tog bort i våras som var som en handled i omkrets. Växte i knähöjd & var mkt ful.
I övrigt alltså beskurit det lite åt gången & inga vattenskott har bildats. 2 vårar har det beskurits mest för att glesa ut, ta bort dött.
Oerhört fult & misshandlat träd, som till råga på allt står placerad 1,5 meter från en jättebjörk....
....MEN som alltså ger mängder med fantastiskt goda äpplen.
Nu ska jag snart beskära det ytterligare lite tänkte jag men ge mig tips & säg mig exakt när jag ska göra det. JAS funkar ju vet jag men mer exakt tack. Bor i zon 2 & trädet har fullt med kart.
Glesa ut fortsätter jag som jag börjat. lite i taget, men sjukdomen den har vill jag ha råd om.
edit. Att trädet har fruktträdskräfta förstod jag först idag. Trodde tidigare en älg el liknande tuggat på grenar/stam.
Trodde inte trädet kunde ha mer problem & vara mer fel än det redan var, men så var inte fallet. Vill även ha svar om det går att ordna upp såhär misshandlade & fula träd?