CITAT (Fågelvägen @ 16-07-2012, 20:28)

Vi har en hög och bred gammal syrenhäck. Intill den planterade jag för flera år sedan en Clematis 'Tage Lundell'. Den blommar samtidigt som bondsyrenerna och färgerna kompletterar varandra perfekt. Jag vet att syrener är glupska och trodde inte en klematis skulle trivas, men den blir bara större för varje år. Jag strör benmjöl och hönsgödsel kring klematisrötterna tidigt på våren. Syrenerna får istället vedaska, de behöver inte gödas.
Vill du ha en sent blommande klematis undrar jag om det inte finns risk för att t.ex. den vackra rikligt blommande 'Paul Farges' (kallas också 'Summersnow') kan bli alltför stor och tung för en låg syrénhäck. Den gracila 'Flammula' får små vita blommor ännu senare - kanske ett lättare alternativ?
Jag har en Dr Ruppel som är planterad i ena kanten av syrenhäcken. Den verkar trivas ok. Får benmjöl och hönsgödsel. Däremot trodde jag en sen vårkkväll att det var en grupp 3 och klippte till

ups! men den har kommit en bit ändå i år.
Det finns en del klematis i grupp 3 som inte blir så stora. Summersnow är inget bra alternativ alls för den blir ju gigantisk och kommer invadera hela häcken! Vacker - helt klart!
Ja jakten går vidare, kanske fyndar några nu på rean och testar helt enkelt! Fast å andra sidan börjar trädgården bli full med klematis både här och där, kanske bäst att hålla igen lite och låta ett ställe bara vara grönt