Full version: Pionerna tynar bort
robertgoulet
Har samma problem med två stycken pionbuskar på sommarstället. De verkar må förhållandevis bra och själva busken ser livskraftig och fin ut. De sätter även många knoppar, men dessa orkar liksom aldrig gå i blom utan mörknar istället och skrumpnar ihop. Pionbuskar i all ära, men att inte få någon blomning alls är inte så kul. Någon som kan ställa diagnos? tummenupp.gif
KRT
Jag har sett liknande hos mina egna pioner, efter att jag flyttade dem samt innan flytt då de stod på ett dåligt ställe och aldrig fick näring.

Min tolkning är att plantan inte "orkar" utveckla knoppen till blomma, eftersom detta kräver energi. Den överlever (dvs bladtillväxten är OK) men inte mer och orkar inte sätta blom. En planta som är nyplanterad tar energin till etablering i stället, men även etablerade plantor kan bete sig så om de inte får näring, står för djupt eller på annat sätt inte har bra förhållanden.

Står dina plantor djupt? Övre delen av knölarna ska inte vara mer än 5 cm ner i jorden, om pionen stått på samma ställe många år kan plantan "sjunka" ner i jorden. Prova då att platera om och sätta den grundare. Släng gärna ner en näve benmjöl i gropen så får plantan en extra skjuts.

Om den står lagom djupt, kan det vara näringsbrist. Just nu, dvs efter blomning anläggs nästa års blommor - det är alltså nu man ska gödsla inför nästa år. Prova att mylla ner lite kogödsel eller annat allsidigt näringspreparat, men helst med lite lägre halt kväve.

Står plantorna torrt/blött? Flytta plantan till en bättre placering.
HelénE
Jag har några pioner som står i en slänt där det kan bli ganska torrt och så där blir det om jag inte vattnar dem tillräckligt.

Helén
robertgoulet
Tack för snabba svar. Jag tror inte att torkan är problemet för vi har flera andra pioner som får motsvarande bevattning och de blommar som bara den. Det är en ganska gammal planta, så det är möjligt att den har "sjunkit ned". Får ta och undersöka den saken och under alla förhållanden göda lite och hoppas på bättre lycka nästa år. smile.gif
Bassam
Hej

Om jag ser rätt på bilder, så jag tror att växterna fick mjöldagg. På grund av Jag ser ett mjöl-liknande lager på blad plus skrumpnar med bruna fläckar.

Obs

Du vet att mjöldagg är Svamp sjukdom, så svampen tar näringsväxter, så växter blir dåligt och kan inte bilda blommor.

H.Bassam
Cilla
Jag har som de flesta andra flyttat välmående pioner och då fått vänta ett eller ett par år på blomning igen.
Men jag har också flyttat pioner som aldrig blommat, inte ens satt knopp, eller vars knoppar torkade in tidigt. Och fått blom redan året därpå!

I mitt fall har det handlat om jorddjup, att det varit för litet. Pioner ska absolut inte sjunka ned eller fyllas på om man vill ha blom men de kräver å andra sidan ett rätt rejält jorddjup och ordentligt med vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon