e_kjellgren
14-07-2012, 13:10
Hej!
Jag har börjat göra juicer av diverse grönsaker, och är väldigt intresserad av att börja med egen odling.
Följande grödor är av intresse:
Morötter
Bladspenat
Stjälkselleri
Basilika
Ingefära
Grönkål
Tomater
Gurka
Sallad
Vetegräs
Jag är beredd att montera upp ett växthus samt anlägga en kompost, för jag antar att det är det som krävs.
Bor i mellansverige (Karlskoga) och har tillgång till både sol och skugga på tomten.
Har tittat på en isolerad Biokub då det blir en del restprodukter från allt juicande.
Har hört att kanalplast är bra i växthus då det isolerar bättre än glas. Samt att man inte ska skaffa ett för litet. Kanske 10m2 räcker?
Men hur funkar det tex med komposten, blir det riktig jord i botten som man kan plantera i, eller måste man göra nåt mer?
Och hur ska jag tänka med växthuset, gräva upp och odla i marken eller lägga plattor och odla i krukor och drivbänkar?
/Evert
e_kjellgren
19-07-2012, 12:47
Fel forum?
Det är nog rätt forum.
Kan inte så mycket om det där men tror det mesta växer bra utomhus ifall du skaffar en bättre sommar än den vi har just nu.
Kan ju prata för mig själv och skulle jag ha råd att köpa växthus så hade jag i huvudsak odlat sånt som är dyrt i affären men lätt att driva upp hemma.
Morötter tex är ju snorbilligt till hösten i affären.
Piccante
19-07-2012, 15:20
Det mesta går att odla på friland en normal sommar. Är lite osäker på basilika i Karlskoga men har du bara sol o värme så kan du säkert krukodla basilika.
Ingefära kommer kräva stor kruka i varmt o skyddat läge eller växthus. Övervintring brukar bli stora utmaningen då mina ingefära alltid har dött inne pga torr luft, vilket gör dom ganska hängiga o mottagliga för trips och annan ohyra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.