Whiskuchi
14-07-2012, 15:41

Trollhasseln en liten bit bort har liknande skador. Är det rådjur eller vad har hänt? *köper kompostgaller*
Och klarar trädet/grenen en sådan skada?
Gossen Ruda
14-07-2012, 19:55
Rådjur. Vänta och se om det klarar sig, men det borde det göra.
Aj! Är barken borta runt hela stammen och på bägge stammarna? Då undrar jag om det går att rädda, det är ganska effektiv ringbarkning av råbockens fejning av sina horn. Men om det bara är ena sidan av stammen så tror jag det går att rädda trädet. Hönsnät en bit utanför o runt stammarna tror jag är bättre, jag använder bambupinnar för att få det på plats.
Whiskuchi
15-07-2012, 15:37
Barken är bara borta på den sidan som syns på bilden, och bara på den stammen (den är fyrstammig, denna och en till i samma höjd och sedan delar sig mittstammen i två högre upp)
Om grenen dör tar jag nog bort den andra lägre också, blir ett väldigt asymmetriskt träd annars. Men jag hoppas innerligt den klarar sig (dels för att det är ett vackert träd och dels för att det var otroligt dyrt)
Nu står det tre kompostgaller och en spaljé som tillfälligt skydd, har putsnät i garaget som kan tjänstgöra som skydd sen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.