Full version: Rosfråga
Sollan
I trädgården finns det en ros som jag inte vet vad det är för sort. Stod där när vi flyttade in och av det agressiva sättet att växa på lär den finnas kvar när vi en dag flyttar....
Rosen får massor med vita enkla blommor i juni-juli som påminner om nyponrosor och har stora elaka taggar som fastnar i allt. Den får långa långa, kraftiga skott, de längsta är nu ca 4 m. Inga nypon.
Sambon kallar den för "djävulsrosen" - i synnerhet när den har satt sig i skinnet på honom... Han har i ilskan klippt ner den några gånger men det verkar den bara må bra av...
Av döma av placeringen är den förmodligen planterad någon gång i den grå forntiden av någon tidigare ägare.
Skulle vara jätteglad om någon vet vad det kan röra sig om för ros.
/sollan
Betty
Det låter som en 'Maxima',vit bondros, den tillhör alba-gruppen och är en av de äldsta sorterna i gruppen, sannolikt fanns den redan innan 1500-talet. 'Maxima' är mycket vanlig i gamla trädgårdar i hela Sverige. Den påträffas ibland i övergivna trädgårdar på samma sätt som man kan hitta t.ex. syréner nära ödetorpsgrunder.
Sollan
Jag har en annan också, den där vanliga som finns överallt. Vita blommor många blad. Blommar innan midsommar. Har en massa små taggar till skillnad från djä... förlåt Maximan.
Vad denna bondros heter verkar inte någon säkert kunna säga...
Tacksollan
kerstin z5-6
Enkla blommor ? Gör mej tveksam till Maxima som är dubbel .
Hur stora är blommorna ? är de bara 5 -6 cm gissar jag på att det är ett underlag som tagit över -förslagsvis Rosa canina eller multiflora maxima

Multiflora
Har många albor/bondrosor" i mitt rosalbum du kan ju kolla om någon stämmer med beskrivningen smile.gif

En som jag tycker stämmer på den sista är "Finlands vita ros "
Sollan
Rosa Multiflora ser ut att passa mest in på djävulsrosen. Har faktiskt svårt att exakt komma ihåg hur blommorna ser ut ... huh.gif
Små, 4-6 cm i diameter så där.. enkla liksom... Det är väl någon vildros, jag som hoppas att det är något som iallafall har ett namn.
Får fota stickset i sommar och återkomma, tror jag.
Tror däremot inte att den andra är "Finlands Vita": Tror att den helt sonika kallas bondros. De bildar buskar med åren som kan bli rätt vidlyftiga, höjd ca 1-1,5 m.
/sollan
kerstin z5-6
Pimpineller är generellt mycket taggiga - det finns även en som kallas djälvulsros pga sina enorma röda flata taggar smile.gif
Du kan väl fota dem och återkomma
Alla rosor har ett namn .. även sk bondrosor smile.gif
Sollan
Tack! Återkommer i ärendet.
/sollan
Copycat
Hej ! Jag har en ros på min baksida som hette så mycket som Peace när jag köpte den på OBS, för ett par år sedan. Det finns inget som helst fredligt med denna ros. Har jag fått fel blomma eller. Den är DÖvacker i blommorna , dubbla ljust gulrosa, väldoftande. Det som gör mig osäker på vad det är, det är det agressiva växtbeteendet. Den skjuter iväg flera meter och har mycket kraftiga taggar. Jag har fastnat flera gånger i den och klippt ner, men den fortsätter växa. Det går tydligen inte att "missköta" den till döds. Skall verkligen rosen "Peace" bete sig så här?
kerstin z5-6

har den det extremt bra kan den bli väldigt yster .. är det denna ovan du menar så är det Peace smile.gif
annchapanncha
Jag tycker det verkar som om de "gamla" sorterna överlever ALLT.

Och att rådjuren skiter i dom.... mad.gif

Jag har två sorter som jag inte vet namnet på med dubbla vita doftande blommor och MYCKET taggig, samt en rosa, dubbel, samma stuk på taggarna.

Jättefina när dom blommar, och verkar tåla ALLT.

Mina "fina" rosor åt rådjuren upp men inte dessa....

Kankse nån som kan namnen
smile.gif

Annchapanncha
Copycat
Jovisst är det en Peaceros. Men att säga att den blivit väl skött, skulle nog vara att ta i. Jag har misskött den dom senaste fyra åren. Den får ingen näring, jag har lagt stenar på rötterna för att det blev för grunt i rabatten. Jag förstår inte hur den kan överleva alls. Den blommar med enorma blommor på ca.20-25 cm. Bara knopparna som jag plockade så sent som i slutet av oktobet var6-7 cm.
kerstin z5-6
Då tycker jag att det är rent orättvist smile.gifsmile.gif Visar å andra sidan att du har god jord och bra läge och borde satsa på fler ROSOR tongue.gif biggrin.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon