Full version: bin och humlor
niggle
Är det någon mer än jag som tycker att det är sällsynt ont om pollinatörer i år?
Kan det vara den kalla sommaren? eller är det ett tecken på något annat?
Min trädgård brukar vara full av humlor så här års.
Jag bor i Lund.
Piccante
Börjar äntligen se humlor och blomflugor men de har varit få i år. Kylan o regnet har medfört att många av deras foderväxter blommat sent.
HelénE
Bor utanför Stockholm och här är det som vanligt massvis med humlor och fjärilar, lite bin också.
Jag har jämt humlor i min trädgård.

Vid midsommar så plockade jag en hel hink med lupiner en bit från oss och ställde på terassen och de var verkligen populära hos humlorna, var säkert 100 humlor där första dagen och mumsade.

Helén
RB9310
CITAT (niggle @ 14-07-2012, 20:26) *
Är det någon mer än jag som tycker att det är sällsynt ont om pollinatörer i år?
Kan det vara den kalla sommaren? eller är det ett tecken på något annat?
Min trädgård brukar vara full av humlor så här års.
Jag bor i Lund.

Håller med även om jag bor högre upp i landet. Brukar ha massor med humlor men har knappt sett en enda i år sad.gif
HelénE
Jag vet eg. inte vad humlorna speciellt gillar. Men jag har blom i min trädgård från när snön försvinner tills höst. Det börjar med vårlökar i massor och de verkar de gilla, tillsammans med petunior jag sätter ut tidigt. Sen är det forsynthia, hägg, syren, fruktträd och blommor. Violer, vit- och blåsippor kommer ganska tidigt samt tulpaner och narcisser. Sen aklieor, vallmo, iris allum, stort kallonland, jordgubbar, vinbäör, krusbär mm. Avlöses sen av pioner, praktlysing, massa stenpartieväxter, olika buskar, prästkragar, blåklockor, massa klöver i gräsmattan mm och senare kommer flox, ulletterneller, höstsolrosor, solbrud mm. Samt så har jag massa kryddor som brukar gå i blom.

Humlorna verkar gilla allt, fjärilarna också. Vi har haft det ganska kallt men jag har inte märkt någon skillnad.

Helén
Gossen Ruda
Tillgången är lite olika, just nu upplever jag att jag har lite mindre humlor än vanligt. På det stället i Göteborg där jag samlar och inventerar mest just nu är tillgången normal. Detta gäller humlor, bitillgången beror på hur många biodlare det finns i området. De flesta bin man ser är just honungsbin, vildbina är normalt mycket färre till antalet. Ett litet påpekande kan vara att humlorna och är bin, samma familj Apidae. rolleyes.gif
niggle
Jag har verkligen ansträngt mig att ha växter som drar till sig bin och humlor.
Jag har t.ex. ett buskage med Anisisop som brukar vara nerlusat med flygfän. Nu är det bara några få blomsterflugor och någon enstaka humla där.

Saknar mina vänner!
Gossen Ruda
Det var tidvis och förmodligen även traktsvis dåligt flygväder i våras för alla övervintrande humledrottningar. Finns det sen lite föda i form av sälg och viden kan det gå illa.
EvaKlemming
Förra året var våra plymspireor så fulla av bin och humlor och fjärilar att blomklasarna tyngdes ner till marken. Fascinderande. Det surrade så ingen kunde vara i närhetern. I år inga. Bara några få, vid klätterrosorna. Fjärilar inga alls. Har inte sett en enda. Så något har hänt hos oss. /Eva Stockholmsområdet.
Jultorpet
Vi har bin själva och de flyger ju inte när det är för kallt, mulet och regnigt som det varit mycket av i år. Vid sådan väderlek stannar de i kupan och äter dessutom av den honung de gjort. Det blir alltså inte mycket honung i år, finns inget att slunga ännu fast halva sommaren gått.

Kan inte så mycket om humlor men antar att de funkar ungefär likadant. Just i dag märkte jag i alla fall att det var mycket små humlor i mina blommor, främst i nepeta. FJärilar tycker jag det varit rätt gott om hela sommaren. Trots att jag tyckte det var dåligt med nässelfjärillarver i början av sommaren märkte jag att det kläckts en ny generation för ett par veckor sedan, var massor med nässelfjärilar då. Nu är det ovanligt mycket gräsfjärilar tycker jag, sådana mörkbruna av olika slag.
Gossen Ruda
Humlor är mer anpassade till vårt klimat och flyger även när det är mullet och kallt och tom i duggregn. Fast nog är de lite mindre igång då. Dagfjärilar vill helst ha solsken.
pikapicha
Här i trädgården i Mälardalen har det varit många små humlor i vallmorna.
niggle
Nu har värmen kommit och täppan är full av surrande vänner.
Jag kan sitta en lång stund och glo in bland anisisop och lejongap och se hur de är igång.
Härligt!
abbbe
Blomflugor och humlor kryllar det av hos mig, de gillar främst mina krukväxter som blommar.
Bin har jag dock inte sett skymten av, getingarna är färre än normalt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon