HelenaLJ
Jag har köpt en hortensia, Hortensia macrophylla, och på lappen står det att den kan bli 60 cm hög. Kan jag plantera den i en stor kruka eller måste den ner i marken?

Hortensian jag köpte har blå blommor. Jorden i min trädgård är kalkrik, så kan det hjälpa de blå blommorna om jag fyller planteringsgropen eller krukan med rhododendronjord som har lågt ph-värde?
Bassam
Hej

Det är bättre att plantera den i kruka. Den behöver sur jord ( låg PH )på grund att den har blå färgen rosor.

Obs

De tycker om fukten hela tiden omkring rötterna.

H.Bassam
Kryddan03
CITAT (Bassam @ 14-07-2012, 21:15) *
Hej

Det är bättre att plantera den i kruka. Den behöver kalk jord på grund att den har blå färgen rosor.

Obs

De tycker om fukten hela tiden omkring rötterna.

H.Bassam

Ingen kalk om hon vill behålla den blå färgen, Bassam!
HelénE
Ska du ha den kvar efter hösten så måste du planetera den ute, eller gräva ner krukan ute. Det är rätt hopplöst att övervintra dem inne.

Men det beror ju var du bor, jag bor i zon 2 och mina klarar sig ute. Blomningen blir rätt sent, i augusti.

Och ja, ska man ha den blå färjen så ska de stå i surjord och inte kalkas. Men det räcker om man gör en grop ungeför dubbelt så stor sssom växten och fyller med surjord till den. Sen kan man lägga på lite torv varje år.

Helén
Alexander-VG-zon3
Jag har övervintrat hortensia som krukväxt, stod dock i mitt svalaste fönster och extraljus ca 18timmar tror det var i jan den vaknade. Tyckte inte alls dom är svåra, har dom ute tills det att det varit frost och dom fäller bladen. Dock måste man vara noga med att avhärdsa på våren-försommaren och inne blad tål inte frosten ute på våren-sommaren.

Har man dom i kruka är det nog bäst att ta in dom eller som du skrev gräva ner. Även om dom nyare sorterna kan klarar sig även i kruka i kallare än zon 1.
HelenaLJ
Jag bor i zon 1 i södra Skåne, men har en blåsig trädgård.

Anledningen till att jag vill ha den i kruka är att jag helst vill ha hortensian på uteplatsen.

Jag chansar nog på att låta den övervintra ute genom att sätta krukan där det är lite lä. Vi har ett rum i källaren med fönster, men det ska vi nog göra om till tvättstuga snart så då blir där kanske för varmt för övervintring. Det är tråkigt om växter dör, men jag köpte hortensian för 100 kr på Plantagens rea så det är ingen större summa det handlar om i så fall.
Bassam
Hej Kryddan03

Tack för dig, ibland händer detta, men det är bra att jag har duktiga vänner.

H.Bassam
Margaretha
Jag har haft hortensior i kruka, inte jättestor ens, som övervintrat ute och klarat det utmärkt i södra Skåne. Efter ett par år blev den så stor så jag fick gräva ner den i jorden, men nu har jag en ny, som också ska få tillbringa vintern i en kruka utomhus!

Hälsningar

Margaretha
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon