Full version: Gissa bajset!
adilovan
Har senaste dagarna blivit tvungen att plocks bajs i min trädgård.

Det är icky-bicky-bläää! tycker både jag och tvååringen som trampat i det. Snittar på tre per dygn, morgon och kväll. Känns som ett från skymning till gryning djur.

Det bor (minst) en sån här under mitt fläderträd. Är det min bajsmaskin? Jag vräker ogärna ett djur, men jag vill ha ett rumsrent om något! Vad äter en igelkott, vad gör den för nytta/skada?
mamamaggan
Det ser inte ut som det " våran " igelkott bajsar. Det bajset är inte så stort , blir inga högar och är kolsvart samt väldigt " kontaktsökande " d v s det fastnar överallt.
adilovan
Nej, verkar kunna utesluta igelkotten. Alla är överens om att de inte bajsar så.
CillaM
Ingen igelkott som gjort den där högen. Deras är mer åt det svarta hållet och små strängar. Det ser mer ut att vara en hund, eller en räv, men lite svårt att avgöra på din bild storleksmässigt.

Edit en bokstav för mycket
Bengalow
Nej, det är grannens j-a katt som varit framme! Igelkottar lämnar efter sig hårda ca 3-4 cm låmga, svarta ganska tunna korvar
Det du har hittat är definitivt ett kattbajs. Om du tar upp det med en spade, så luktar det pyton. Försök hitta ägaren till katten, och kasta in det på deras trädgård. Fy fan för oansvariga kattägare!! Dom skall anmälas, enligt lagen om tillsyn av katter och hundar!!!
AlexB
Men katter brukar ju snarare bajsa där det finns nåt sätt att krafsa upp jord el sand på det, inte mitt på en gräsmatta? Hundar gör det mer var som helst, är i alla fall min erfarenhet...
CillaM
CITAT (AlexB @ 14-07-2012, 23:10) *
Men katter brukar ju snarare bajsa där det finns nåt sätt att krafsa upp jord el sand på det, inte mitt på en gräsmatta? Hundar gör det mer var som helst, är i alla fall min erfarenhet...

Vissa katter, alfakatter, gör precis så här, lämnar en hög på gräset, helt öppet. Men det ser mer ut som hundbajs faktiskt och inte som en katt som varit framme. Mer fog att skälla grannarna som har hund tror jag för det är väldigt vanligt att de låter sina hundar kacka på alla möjliga ställen. Och hundskit luktar fan så mycket äckligare än kattskit. Fy fan för oansvariga hundägare flirting.gif
RB9310
Har haft katt i rätt många år och aldrig sett en sån blaffa. Kan inte svära på det men är det en katt så tippar jag på att den är svårt magsjuk smile.gif
tudor
Räv. De kan tom lägga det på en stubbe så att det blir synligt.
adilovan
Katt - har pratat med grannen som inte märkt något konstigt. Men det luktar inte som kattskit.

Hund - finns bara en hund i närmaste grannskapet som jag sett. Har inte varit här senaste dagarna, har ett gammalt par med stenkoll som extraägare och måste över en stor väg... Vore knepigt som fan.

Räv - var gömmer den sig mellan varven då?
Mia i trädgården
Jag har samma höga hos mig. Jag tror att vi har en räv, har setts 2 gånger i området. Högarna kommer periodvis. JAg flyttar dem till rosorna och det luktar inte katt bajs om dem. Råddjuren har slutat äta mina rosor, så jag vet inte om bajset har en avskräckande effekt. ;-).

Det är en del hår i högarna här, så det är från något djur som jagar. Katter brukar har mörkare o fastare högar som de gömmer, i alla fall honkatter.
HelénE
Vetinte hur stort det är i verkligheten men det ser inte ut som vare sig katt, igelkott, räv eller grävling.
Funderar på om det kan vara från en fågel, gäss, tjäder, fasan? Eftersom det är många högar per dygn så undrar jag om det inte är en fågel...
Eller mink om det kan finnas någon sån i närheten.

Hundbajs kan ju se ut lite hur som helst, men det har du ju uteslutit.

Helén
Hjortronsylt
Grävling?
Bengalow
Sådana högar har jag kastat i soptunnan hur många gånger som helst. En riktig stor katt, som blir livrädd när jag visar mig, senast igår kl 04 på morgonen. Den smet runt hörnan på uppfarten, och kvar låg en hög i din dimension, rätt på gräsmattan. Jag tror att jag skall skaffa mig luftgevär - men kanske jag skulle ta och hämnas på dessa djä-a kattägare istället!
adilovan
Stora fåglar finns inte här, och det känns som det skulle vara en läskigt stor fågel...

Efter en prat med en granne lutar jag mot hund ändå. Av den typen det borde vara skottpengar på lat husse/matte.

Inget sen igår morse så hoppas det var en tillfällighet några dagar där...
mamamaggan
När jag ser att någon kom in på fågel så blir min kommentar att kanadagäss gör högar lika stora som efter en mellanstor hund.

Tror inte att det är en kanadgås men .......................
HelénE
CITAT (adilovan @ 15-07-2012, 20:26) *
Stora fåglar finns inte här, och det känns som det skulle vara en läskigt stor fågel...

Efter en prat med en granne lutar jag mot hund ändå. Av den typen det borde vara skottpengar på lat husse/matte.

Inget sen igår morse så hoppas det var en tillfällighet några dagar där...

Kanske nån granne som har haft besök några dagar av någon med hund....om problemet förvunnit dvs.

Helén
tudor
Detta hade jag i trädgården. Def av naturhistoriska som grävling efter skrovmål av körsbär.
eugenia
Adilovan och Bengalow, ni har ett väldigt aggressivt språk. Svordomar och mordhot till höger och vänster. Lite obehagligt faktiskt att läsa. Kan man lösa gåtan genom att uttrycka sig på ett lite vänligare sätt? tummenupp.gif
Bengalow
Om alla vore lika fromma som dig, Eugenia, så vor inte världen som den är. Men det enkla språkbruk jag har, så passar svordomar som hand i handske. Om du inte har annat för dig än att anmärka på andra, så gå i kyrkan och be för oss i stället.
Jag förmodar att du inte använder svordomar, när du trampat i en sådan skithög som visas. Det gör jag, och hade jag fått tag i kattskrället, så hade jag hängt den i närmaste träd! I koddarna...
duo2010
Nej det är varken katt eller hund om de inte är magsjuka! Men göräckligt luktar "apa" och de ända som älskar detta bajs är mördarsniglarna! Hittade sådär tio st bamsestora i högen! Men jag skulle oxå gärna vilja veta vad det är kan du inte skicka bilden till naturhistoriska för analys? Fö håller jag med div skribenter som gärna skulle hålla kattägare över grillen när de låter odjuren ränna omkring och fördriva alla våra småfåglar samt pinka o skita i rabatter och grönsaksland!
gunilla
tudor
CITAT (eugenia @ 18-07-2012, 17:53) *
Adilovan och Bengalow, ni har ett väldigt aggressivt språk. Svordomar och mordhot till höger och vänster. Lite obehagligt faktiskt att läsa. Kan man lösa gåtan genom att uttrycka sig på ett lite vänligare sätt? tummenupp.gif

Håller med! Blir en oseriös trädgårdsdiskussion som började med en trädgårdsgåta.
Man kan lösa det hela med att bo i lägenhet eller flytta långt ut på vischan.

Varför ödslar jag tid på att skriva detta? confused.gif
adilovan
Tycker inte språkbruket ballade ur, var otäckt eller så värst grovt.
Jag skrev "som fan" en gång. Svär ytters sällan och tyckte det var befogat. Att ha skottpengar på någon är ett kraftuttryck som inte går att ta seriöst och jömföra med mordhot. Känns underligt tycker jag.
Kan alltså inte helt och hållet ta den åsikten på allvar, men respekterar den likväl.

Tackar för alla tankar och infallsvinklar.
Inga fler högar med avföring (för att mildra språket) har plockats upp. Däremot har ytterligare grannar konsulterats och gissningen faller fortfarande på hund. Troligt scenario enligt grannen är att någon låtit sin hund rastas lös, låtit den ta ett varv runt mitt hus och kort och gott underlåtit sig att plocka upp efter hunden.

Ett beteende betydligt mer otrevligt än en och annan svordom i min bok.
zaaritha
Bengalow: du verkar inte ha nå´t till övers för djur?
Du verkar helt enkelt hemsk!
Huggorm
Brorsans grannar har en mindre kennel, och följaktligen hundskit överallt i trädgården. Men mördarsniglarna äter upp det, så det ligger aldrig kvar lång stund. Så en lösning kan vara att satsa på mördarsniglar rolleyes.gif
duo2010
CITAT (adilovan @ 14-07-2012, 20:44) *
Har senaste dagarna blivit tvungen att plocks bajs i min trädgård.

Det är icky-bicky-bläää! tycker både jag och tvååringen som trampat i det. Snittar på tre per dygn, morgon och kväll. Känns som ett från skymning till gryning djur.

Det bor (minst) en sån här under mitt fläderträd. Är det min bajsmaskin? Jag vräker ogärna ett djur, men jag vill ha ett rumsrent om något! Vad äter en igelkott, vad gör den för nytta/skada?

Hej
fick du iväg ngn bild till Naturhistoriska i somras? Jag är fortfarande nyfiken men inte så hemma på att fota och skicka bilder. Annars kunde jag bidra med den hög som ligger på det nät jag spänt över vitloksbädden just för att slippa kattskrällen krafsande där. Ngn hund kan inte komma in på vår tomt men kattfan slinker ut under näten. Läste i tråden om alfakatter som beter sig så o i så fall får det bli ........... om jag ser fanskapet. För hur mckt pengar skall jag behöva lägga ut på nät för att få ha mina odlingar i fred o grannar det bekvämt att bara släppa ut kattmonstren. Vi bor i ett tättbebyggt villaområde inte på landsbygden där det kanske kan vara befogat med utekatter.
ranting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon