Full version: Kaktustopp
Jonaper
Hej,
Förra året fick jag en trevlig kaktus av en vän. Den var lite gisten, jag kapade toppen och satte den i en kruka. Det som jag under en lång period tolkade som rotbildande svullnader visade sig vara en process av förtorkning och nu verkar toppen vara på väg att tyna. Finns det någon chans att rädda den? Att få den att slå rot? Råd tages tacksamt emot! MVH Jonas
Bassam
Hej

Du kan försöka igen med dem, du kan ta dem ur krukan och lämna dem ute tills sin bas torka, sen kan du doppa dem i rotning hormon, och sen du kan lägga dem i kruka som fyllde på sand,

Obs
du kan komma ihåg att sanden ska hela tiden fuktig men är inte överflodiga vatten.
H.Bassam
teo
Fast rotningshormon verkar inte vara helt lätt att få tag på i Sverige som privatperson.
Jubbe063
CITAT (teo @ 15-07-2012, 17:17) *
Fast rotningshormon verkar inte vara helt lätt att få tag på i Sverige som privatperson.

Nej, det är inte det lättaste.

Men en sak man kan göra som är billig och effektivt är att ta ett par pilkvistar och sätta i en vas vatten eller liknande, inom tre fyra dagar avger snittytorna från kvistarna rätt mycket hormoner som underlättar rotning, sen kan man vattna sina skott med detta vatten så blir det nästan som att använda rotningshormon.

Enligt min mor kan man även använda vete eller havre med, dvs slänga ner fröna i vatten och låta stå ett par dagar innan man vattnar skotten med vattnet. Har inte testat det själv så jag låter det vara osagt.
Bassam
Hej

Om man använder rotningshormon på rätt sätt. då kan man får bra resultat.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon