Full version: Kaktustopp
Jonaper
Hej,
Frra ret fick jag en trevlig kaktus av en vn. Den var lite gisten, jag kapade toppen och satte den i en kruka. Det som jag under en lng period tolkade som rotbildande svullnader visade sig vara en process av frtorkning och nu verkar toppen vara p vg att tyna. Finns det ngon chans att rdda den? Att f den att sl rot? Rd tages tacksamt emot! MVH Jonas
Bassam
Hej

Du kan frska igen med dem, du kan ta dem ur krukan och lmna dem ute tills sin bas torka, sen kan du doppa dem i rotning hormon, och sen du kan lgga dem i kruka som fyllde p sand,

Obs
du kan komma ihg att sanden ska hela tiden fuktig men r inte verflodiga vatten.
H.Bassam
teo
Fast rotningshormon verkar inte vara helt ltt att f tag p i Sverige som privatperson.
Jubbe063
CITAT (teo @ 15-07-2012, 17:17) *
Fast rotningshormon verkar inte vara helt ltt att f tag p i Sverige som privatperson.

Nej, det r inte det lttaste.

Men en sak man kan gra som r billig och effektivt r att ta ett par pilkvistar och stta i en vas vatten eller liknande, inom tre fyra dagar avger snittytorna frn kvistarna rtt mycket hormoner som underlttar rotning, sen kan man vattna sina skott med detta vatten s blir det nstan som att anvnda rotningshormon.

Enligt min mor kan man ven anvnda vete eller havre med, dvs slnga ner frna i vatten och lta st ett par dagar innan man vattnar skotten med vattnet. Har inte testat det sjlv s jag lter det vara osagt.
Bassam
Hej

Om man anvnder rotningshormon p rtt stt. d kan man fr bra resultat.

H.Bassam
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon